نام ولیعهد قطر را از لیست حامیان داعش خارج نکردیم

نام ولیعهد قطر را از لیست حامیان داعش خارج نکردیم

خبرگزاری تسنیم: نشست خبری مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش صبح امروز با بیان زوایای مختلف این مسابقه بین‌المللی در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش صبح امروز یکشنبه 3 خرداد 1394 در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد. در این نشست مسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه بین المللی کارتون و کایکاتور داعش و محمد حبیبی مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و جمعی از اهالی رسانه حضور داشتند.

در ابتدای این نشست مسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش گفت: ایده برگزاری این جشنواره از یک سال پیش و با اوج گرفتن جنایت‌های گروهک تروریستی داعش در ذهن ما ایجاد شد و به همین منظور تصمیم گرفتیم مسابقه‌ای را با موضوع «داعش» برگزار کنیم که بتواند به‌نوعی نمایش‌دهنده جنایات این گروهک تروریستی باشد.

برخی با نام مستعار شرکت کردند

شجاعی طباطباعی گفت: خیلی از هنرمندان خارجی به‌واسطه احساس عدم امنیت، با اسم مستعار در این مسابقه شرکت کردند، حتی کشوری مانند لبنان که دارای ثبات سیاسی است، به‌واسطه نفوذ داعش در این کشور، باز هم با این مشکل مواجه بود و هنرمندانشان کمتر حاضر شدند که با اسم واقعی خود در مسابقه شرکت کنند.

وی درباره چگونگی اطلاع رسانیِ این مسابقه به هنرمندان دیگر کشورها گفت: بسیاری از سایت‌های تخصصی معتبر کاریکاتور دنیا برای اطلاع رسانی این رویداد مشارکت کردند. سایت «برزیل کارتون» از مهم‌ترین و مؤثر‌ترین سایت‌های کاریکاتوری بود که نسبت به انتشار فراخوان این مسابقه در منطقه آمریکای لاتین تلاش زیادی انجام داد.

این هنرمند کاریکاتوریست درباره آمار شرکت کنندگان در این رویداد اظهار کرد: 1072 اثر از 43کشور دنیا به دبیرخانه مسابقه رسید که از این تعداد 202 هنرمند ایرانی بیشترین سهم را داشتند. بعد از هنرمندان ایران نیز کاریکاتوریست‌های کشورهای اندونزی، برزیل، چین و ترکیه به‌ترتیب بیشترین تعداد شرکت‌کننده را داشتند که من، محمدحسین نیرومند و مازیار بیژنی داوری آثار را انجام دادیم.

طباطبایی درباره جوایز این مسابقه بین‌المللی گفت: تمامی کارهای مربوط به انتشار کتاب جشنواره انجام شده و هم‌اکنون در مرحله چاپ قرار دارد که بر این اساس تصمیم داریم در روز نهم خرداد ماه همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه این مسابقه، در فرهنگسرای ارسباران از کتاب مسابقه نیز رونمایی کنیم.

وی ادامه داد: رتبه اول تا سوم مسابقه به‌ترتیب جوایز 1500، 1000 و 700 دلاری را به خود اختصاص می‌دهند. همچنین در بخش‌های مختلف 3 جایزه ویژه 500 دلاری برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است. به‌دلیل بالا بودن کیفیت آثار شرکت کنندگان در جشنواره برخی از آثار نیز تقدیر می‌شوند.

وی با اشاره به حضور پررنگ هنرمندان ایرانی در این دوره از مسابقه، توضیح داد: هنرمندان ایرانی تمامی جوایز این مسابقه را درو کردند و می‌توان گفت غیر از یک یا دو مورد، بقیه هنرمندان برگزیده ایرانی هستند. شما چنین اتفاقی را می‌توانید در رویدادهای بین‌المللی کاریکاتور در دنیا نیز ببینید. امروزه کیفیت آثار هنرمندان ایرانی به نقطه‌ای رسیده که حضور هنرمندان ایرانی اعتباری برای آن رویدادهاست و اغلب سایت‌های معتبر کاریکاتور دنیا، فراخوان جشنواره‌های خود را به فارسی نیز ترجمه می‌کنند.

کاریکاتور به‌دنبال مفاهیم افشاگرانه است

دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش درباره قرار دادن نام ولیعهد قطر در لیست حامیان داعش و سپس اعتراض سفارت این کشور گفت:‌ وقتی ولیعهد قطر را در فهرست حمایت‌کنندگان از داعش برای طراحی پرتره فراخوان مسابقه بین‌المللی کاریکاتور داعش قرار دادیم، چند بار از سفارت قطر تماس گرفتند که نام وی را حذف کنیم. اما جواب ما روشن بود زیرا پشتیبانی‌ای که قطر از داعش داشت، واضح است. آنها دست به دامن وزارت خارجه و مسئولان دولتی بودند که این حرکت آنان نیز موفقیتی در بر نداشت.

طباطبایی درباره رویکردهای کاریکاتور سیاسی گفت: کاریکاتور، مخصوصاً کاریکاتور سیاسی در دنیای امروز مفاهیم افشاگرانه را دنبال می‌کند. وظیفه کاریکاتوریست این است که نقاط چرکین را پیدا کند و آنان را با زبان طنز بیان کند.

در بخش دیگری از این نشست محمد حبیبی مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس گفت: برای شرکت در این مسابقه مهلتی 100روزه قرار داده بودیم که همین مهلت مناسب موجب حضور پررنگ هنرمندان شد. آثار منتخب این مسابقه از امروز و به‌طور همزمان در فرهنگسرای بهمن، ارسباران و مجتمع فرهنگی هنری اسوه به نمایش درمی‌آیند. ما از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تعاملاتی داشتیم که بتوانیم اگر شرایط اجازه داد، تعدادی از این آثار را در کشورهای خارجی نمایش دهیم. البته تاکنون برگزاری نمایشگاه این مسابقه بین‌المللی در کشورهای سوریه، عراق و لبنان قطعی شده است.

داوری مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش را مسعود شجاعی طباطبایی، محمدحسین نیرومند و مازیار بیژنی به‌عهده داشته‌اند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل