زاکانی: ماحصل مذاکرات هسته‌ای وقتی معتبر است که در مجلس تصویب شود

زاکانی: ماحصل مذاکرات هسته‌ای وقتی معتبر است که در مجلس تصویب شود

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر "با دستان خودمان زمینه جاسوسی را در کشور فراهم نکنیم" گفت: ماحصل مذاکرات وقتی معتبر است که در مجلس تصویب شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در میزگرد تخصصی هسته‌ای که صبح امروز در خبرگزاری مهر برگزار شد، گفت: باید مجلس در مذاکرات هسته‌ای نقش آفرین باشد.

وی اضافه کرد: مجلس باید الزامات چارچوب مذاکرات هسته‌ای را تصویب کند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: ماحصل مذاکرات وقتی معتبر است که در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان مجلس برسد.

زاکانی اظهار داشت: پیرامون فناوری هسته‌ای مذاکره می‌کنیم که نقش بسزایی در شرایط کشور ما دارد و مذاکره نیز بین ما و کشورهای 1+5 است. اگر بخواهیم با دقت نگاه کنیم، مذاکره بین نمایندگان گفتمان نوین اسلامی و عناصر جاهلیت مدرن است که از زاویه نگاه خود، خود را «آقا» می‌بینند و دیگران را بالاجبار به‌عنوان برده و نوکر می‌پندارند. آنچه مورد مذاکره قرار می‌گیرد یک بهانه‌ای از بهانه‌های طرف مقابل است چرا که دشمن برای مهار انقلاب و پیشرفت ایران به‌عنوان محور مقاومت و جریان مورد قبول مسلمانان جهان تلاش می‌کند تا مانع پیشرفت ما شود و قصد دارد بهانه‌های مختلف دیگری کنار موضوع هسته‌ای مانند تروریسم و حقوق بشر ایجاد کند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: اهمیت موضوع هسته‌ای این است که علیه ما در جهان اجماع جهانی ایجاد کنند اما با شفا‌ف‌سازی و منطق ایران طی 13 سال گذشته شرایط به‌سمتی رفته که کذب بودن این ادعاها ثابت شده و چون این تنها نقطه‌ای است که با فریب و دروغ پرونده ما را به شورای عالی امنیت ملی رساندند نباید از نظر دور شود.

زاکانی خاطرنشان کرد: آنها حاضر نیستند که این نقطه را رها کنند و از این جهت مسئله هسته‌ای را به‌عنوان یک مسئله سیاسی دنبال می‌کنند. آنها یک بار توانستند علیه ایران در زمینه مسائل هسته‌ای اجماع ایجاد کنند و تلاش می‌کنند این موضوع را در صدر مخاطرات جهانی قرار دهند. اما یک اشتباه برآوردی از سوی آنها رقم خواهد خورد؛ اشتباه است که می‌گویند ما به‌واسطه تحریم‌ها پای میز مذاکره رفتیم و نیازمند مذاکره هستیم. اگر این موضوع از ناحیه کسی القا شود، معلوم است که در زمین بیگانگان حرکت می‌کند همان‌طور که اگر کسی موضوع ملی مسئله هسته‌ای را جناحی کند، در نقشه راه دشمن بازی کرده است.

وی تصریح کرد: اگر کسی تحریم را آن‌قدر اثربخش ببیند که به‌واسطه آن ما را تسلیم بیگانگان کند، در نقشه راه دشمن، کار دشمن را تکمیل کرده است. ما نباید اشتباه برآوردی دشمن را تقویت کنیم و باید موضوع هسته‌ای را ملی ببینیم.

این نماینده مجلس با بیان "ما باید از تیم مذاکره کننده هسته‌ای به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و جریان نوین حمایت کنیم" گفت: ما باید به‌شدت نسبت به دشمنان‌مان بدبین باشیم چرا که آنها یک بار هم از دَر مسالمت‌آمیز وارد نشدند. راه طی‌شده برای ما درس خوبی است.

زاکانی ادامه داد: ما باید چند ویژگی را مدنظر قرار دهیم تا مذاکرات را ادامه دهیم. ما باید مبتنی بر پایه اساسی مذاکرات را ادامه دهیم و در مسیر ایجاد زمینه نظارت و بازرسی به‌عنوان کشور ویژه شناخته نشویم و نظارت متعارف شامل حال ما شود. همچنین مکان‌های نظامی و امنیتی و دانشمندان ما از بازرسی مصون باشند و با دستان خودمان زمینه جاسوسی را در کشور فراهم نکنیم و امکان علمی برای تحقیق و توسعه در زمینه هسته‌ای را در نظر بگیریم و ما به اعضای این مسیر به راستی‌آزمایی، تضمین جدی و تأیید اقدام متقابل نیاز داریم.

وی با ابراز "در گذشته طرف مقابل به ما وعده‌هایی داد ولی در حوزه‌های پولی و بانکی به آن عمل نکرد" خاطرنشان کرد: اینجا مجلس حساسیت ویژه‌ای دارد و ما در جلسه غیرعلنی که با حضور تیم مذاکره کننده در روز گذشته برگزار شد به‌صراحت و شفافیت و در نهایت عطوفت بیان کردیم که ما یک پیکره هستیم و موضوع هسته‌ای ملی است نه جناحی و حزبی و از این منظر ما وظیفه‌ای داریم و باید چارچوب‌ها را رعایت کنیم تا به وظایف قانونی مصوب در قانون اساسی عمل کنیم.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه مجلس باید در مذاکرات نقش‌آفرین باشد، تصریح کرد: باید الزامات چارچوب مذاکرات را مجلس تصویب کند تا مذاکره کنندگان مبتنی بر آن الزامات مذاکرات را انجام دهند. ماحصل مذاکرات وقتی معتبر است که در مجلس تصویب شود و پروتکل الحاقی نیز از همین قاعده برخوردار است.

زاکانی خاطرنشان کرد: برای ما مهم است که مکان‌های نظامی بازرسی نشوند و دانشمندان ما بازجویی نشوند و امنیت ملی و عزت ملی ما مخدوش نشود. باید در «برجام» مذاکرات حدودی ذکر شود که اگر پروتکل الحاقی در مجلس مصوب شد، کارها انجام می‌شود؛ در برجام قیودی که منطبق بر منافع ملی ما است و ما آن را تعیین می‌کنیم، گنجانده شود.

این نماینده مجلس با یادآوری "ما نباید در موضع متهم دائم پاسخگو باشیم" اظهار داشت: آنها در موضع اتهام نه تنها قرار گرفته‌اند بلکه مجرم هستند.

زاکانی با اشاره به حمایت مجلس از دولت گفت: مجلس کنار دولت و پشتیبان تیم مذاکره کننده است ولی باید به وظیفه قانونی خود نیز عمل کند که ماحصل آن ایجاد اطمینان برای جمهوری اسلامی است.

وی گفت: ما باید در این بده‌بستان چیزی بگیریم که مورد تمسخر واقع نشویم و مانند پیشینیان که خیانت کردند متهم نشویم. هیچ راهی نداریم الّا اینکه مجلس و دولت در راستای تبعیت از مقام معظم رهبری و خدمتگزاری به مردم زمینه ایجاد مصونیت داخلی در کشور را فراهم کنند.

زاکانی خاطرنشان کرد: توافق لوزان نسبت به توافق ژنو محدودتر و مابه‌ازای ستانده‌های ما کمتر بود.

این نماینده مجلس درباره تکذیب اظهارات عراقچی مبنی بر بازرسی مدیریت شده از مراکز نظامی ایران گفت: اعتراضی که بنده در این جلسه داشتم این بود که چرا جلسه را غیرعلنی برگزار کردند، چراکه آقایان همان صحبت‌هایی را که در تلویزیون و در مصاحبه‌ها انجام دادند، در این جلسه بیان نکردند.

وی با بیان اینکه جو مواجهه دوستان با مجلس نوعی توهین به مجلس است، گفت: مجلس در این مسیر رسالت قانونی دارد و علاوه بر اینکه موضوع را ملی می‌بیند از تیم هسته‌ای حمایت می‌کند و این مسیر را تا امروز ادامه داده است.

زاکانی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس عزت ملی و عدم تحقیر ملت را در دستور کار دارد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon