عمده داروخانه‌های کشور مخالف طرح زنجیره‌ای شدن داروخانه‌ها هستند

عمده داروخانه‌های کشور مخالف طرح زنجیره‌ای شدن داروخانه‌ها هستند

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت مدیره داروسازان خراسان رضوی گفت: از میان ۲۲ هزار داروخانه‌ای که در سطح کشور وجود دارند ۹۶.۷ درصد آنها مخالف طرح زنجیره‌ای داروخانه‌ها هستند که برای این نظر خود دلایلی دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمد کوشان ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: وجود داروخانه‌های زنجیره‌ای در برخی کشور‌ها همچون کانادا و آمریکا که دارای سیستم سرمایه داری و مهاجرپذیر است به خوبی صورت می‌گیرد. این در حالی است در ایران داروخانه‎‌های زنجیره‌ای تنها بر داروخانه‌های خصوصی اثر گذارند و آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

کوشان بیان کرد: از میان 22 هزار داروخانه‌ای که در سطح کشور وجود دارند 96.7 درصد آنها مخالف طرح زنجیره‌ای داروخانه‌ها هستند که برای این نظر خود دلایلی دارند که ورود افراد غیر متخصص به حیطه داروی کشور و جایگزین شدن دید سرمایه داری و کسب سود بجای دید علمی به دارو است که در ادامه آن رکود ایجاد می‌شود از جمله این دلایل است.

عضو هیئت مدیره داروسازان خراسان رضوی در بیان علت دیگر مخالفت این داورخانه‌ها گفت: اگر شرکت‌های چند ملیتی به شبکه داروسازی کشور ورود پیدا کنند سبب می‌شود این شرکت‌ها از طریق داروخانه‌های زنجیره‌ای سود آشکار و پنهان نصیبشان شود و به دلیل آن که اکثرا وارد کننده دارو‌های خارجی هستند زمینه وابستگی دارویی کشور ما به داروی خارجی را فراهم می‌کنند که حتی ممکن است برای مردم و سلامت جامعه ضرر آفرین باشد.

وی تجمع گسترده اموال در دست عده‌ای خاص و ایجاد فساد را دلیل دیگر برای عدم موافقت دانست و گفت: این طرح بر خلاف شعار عدالت اجتماعی است که در آن بحث سلامت مطرح می‌شود و سبب فراهم آمدن ثروت به طور متمرکز می‌شود.

کوشان بیان کرد: اقتصاد آزاد نمی‌تواند داروخانه‌ها را وادار کند که جزو داروخانه‌های زنجیره‌ای باشند. انحصار توزیع از مضرات این داروخانه‌های زنجیره‌ای است این در حالی است که به داروخانه‌های حاشیه شهر که فاصله زیادی از مرکز شهر دارند دارو نمی‌رسد چون انتقال دارو برای آنها به این مناطق با ضرر همراه است.

عضو هیئت مدیره داروسازان خراسان رضوی گفت: افرادی که گرداننده داروخانه‌های زنجیرهای هستند بازار را در دستشان قرار می‌گیرند و به طور مستقیم بر قیمت دارو و سیاست‌های دولت اثر می‌گذارند. هر اندازه  قدرت در مکانی تجمیع شود ضعف را پدیدار می‌کند اگرچه در ظاهر این به نفع داروخانه‌ها عمل می‌کند ولی در واقع جز ضرر چیزی دیگر به همراه ندارد.

وی گفت: داروخانه‌ها حق ندارند به جز شرکت‌های رسمی که داری مجوز هستند از محلی دیگر دارو‌های خود را تهیه کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon