فعالیت داعش در اردن؛ ابعاد و پیامدها

فعالیت داعش در اردن؛ ابعاد و پیامدها

خبرگزاری تسنیم: به نظر می‌رسد کشور اردن کم کم به سوی گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی پیش می‌رود، به ویژه استان معان این کشور که شاهد فعالیت وسیع گروه‌های سلفی است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی الوقت، در تاریخ ٨ اردیبهشت ١٣٩٤ یک گروه مسلح اردنی اعلام کرد با "داعش" بیعت کرده و آماده جهاد علیه "ملک عبدالله" پادشاه فعلی اردن است. این گروهک که خود را "گردان شهدای معان" نامیده در پیام خود خطاب به پادشاه اردن، وی را به مرگ تهدید کرد. به نظر می‌رسد کشور اردن کم کم به سوی گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی پیش می رود، به ویژه استان معان این کشور که شاهد فعالیت وسیع گروه های سلفی است. چند روز پیش نیز"تروریست‌های تکفیری داعش با انتشار نواری ویدئویی، پادشاه اردن را دیکتاتور نامیدند و تهدید کردند که سر وی را از تنش جدا و اردن را به تلی از خاک تبدیل خواهد کردند. در این ویدئو یک نوجوان اردنی عضو داعش با پاره کردن گذرنامه خود اعلام کرد که «ملک عبدالله دوم» را ذبح می‌کند."

در همین راستا حساب‌های کاربری وابسته به گروهک تروریستی داعش در توئیتر مدعی شده اند که پرچم این گروهک در استان معان در اردن به اهتزار درآمده است. آنها همچنین با انتشار تصاویری در شبکه‌های اجتماعی مدعی شدند که پرچم داعش در استان معان در اردن به اهتزار در آمده است.

قبل از این تحولات نیز شبکه خبری «سی ان ان»، با انتشار تصاویری از شهرهای مرزی اردن نشانه‌های وجود داعش در این مناطق را تأیید کرده بود. پایگاه خبری «عربی ٢٤» نیز در گزارشی  اعلام کرد که این اقدام به جوانان عشایر سوریه حق دفاع از خود و خاکشان را خواهد داد و نیروهای آموزش دیده عشایر تنها برای مبارزه با داعش آماده خواهند شد و با گروه دیگری مبارزه نخواهند کرد. در همین راستا«جواد العنانی» معاون پیشین نخست وزیر اردن تأکید کرد که امان با دمشق منافع اقتصادی مشترک دارد و این کشور نمی‌خواهد با گروه‌های تروریستی در مرز مشترک با سوریه گفت‌وگو کند و یا مجبور به بستن همیشگی مرزها شود. وی افزود که به نفع اردن است که بعد از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه گروهی میانه رو بر روی کار بیایند زیرا سوریه شاهراه معیشتی اردن برای عبور از لبنان، ترکیه و اروپا به شمار می‌رود.

منابع بلندپایه اردنی نیز می گویند که چالش‌ امنتی ظهور داعش در اردن دلیل اصلی برکناری وزیر کشور و تعدادی از فرماندهان امنیتی این کشور است. شبکه خبری «سی ان ان»، گزارش داد «عبدالله نسور» نخست وزیر اردن اعلام کرد «حسین المجالی» وزیر کشور اردن استعفا کرده و «توفیق الطوالبه» فرمانده کل امنیت عمومی و «احمد السویلمین» فرمانده نیروهای گارد به اجبار بازنشسته شده‌اند. این تغییرات در پی نا امنی‌های اخیر در استان «معان» اردن و ربوده شدن یکی از خودروهای سازمان اطلاعات این کشور به دست گروه‌های مسلح و برافراشته شدن پرچم القاعده بر روی آن صورت گرفته است. «عبدالله دوم» پادشاه اردن پیشتر در نشستی محرمانه به فرماندهان و وزیر کشور مهلت داده بود تا عاملان این حوادث را بازداشت کنند اما این مسأله صورت نگرفته بود.

با توجه به صحبت‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در روز سه‌شنبه، ٢٩ اردیبهشت در دیدار با «اورسولا وان دِر» وزیر دفاع آلمان که گفت: «ما با دو کشور همسایه عرب، یعنی مصر و اردن توافقنامه صلح امضا کرده‌ایم، اما در حال حاضر قدرت‌های جدیدی در منطقه ظهور کرده‌اند که امکان دارد به تهدیدی برای ما و کشورهای عربی که با ما توافقنامه صلح امضا کرده‌ایم، یعنی مصر و اردن تبدیل شوند. این اوضاع جدید، فرصتی فراهم می‌کند تا با دیگر کشورهای عرب ائتلاف تشکیل دهیم، ولی در حال حاضر با تهدید گروه‌های تندرو همچون داعش، القاعده و «جبهه‌النصره» مواجه هستیم» و نظر برخی صاحب نظران در مورد اعلام حضور داعش در معان اردن به عنوان یک فرصت؛ به نظر می رسد برخی از کشورهای عربی به رهبری عربستان، در پی تسری دادن ناتو عربی برای مواجهه با پدیده های خودساخته در جهت مدیریت تحولات منطقه، و جلوگیری از خاورمیانه اسلامی و نقطه عطف پیچ تاریخی با محوریت کشورهای جبهه مقاومت و اسلام ناب می باشند. لذا می‌توان مقابله با داعش در معان را به عنوان نقطه عزیمت و نقطه شروعی برای هماهنگی، همگرایی و انسجام بیشتر جهت مقابله جدی تر و تشکیل ناتوی عربی برای مداخله مستقیم در سوریه ارزیابی کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان