تهدید حمله شیمیایی داعش برای کل اروپا جدی است

تهدید حمله شیمیایی داعش برای کل اروپا جدی است

خبرگزاری تسنیم: یک ژنرال بازنشسته تاکید کرد که تهدید حمله شیمیایی توسط شبه نظامیان داعش که از عراق و سوریه بازگشته اند نه تنها برای انگلیس بلکه برای سایر کشورهای اروپایی، واقعی و جدی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، یک ژنرال بازنشسته که نامش فاش نشده در مصاحبه با اسپاتنیک تصریح کرد که تهدید واقعی نه تنها برای انگلیس بلکه برای همه کشورهای اروپایی است که شهروندان خود را که از جبهه جنگ داعش برگشته اند، پذیرفته اند. اگر آنها بدانند که چگونه از سلاح های انفجاری آلوده به گاز کلر استفاده کنند، قطعا راه هایی را برای خرید کلر از طریق ابزارهای قانونی پیدا خواهند کرد که هیچ گونه جلب توجه نکند.

پیش از این نشریه تایمز انگلیس به نقل از سرهنگ "هامش دو برتون گوردون" کارشناس سلاح شیمیایی نوشته بود که احتمال حمله شیمیایی داعش به انگلیس وجود دارد چرا که در انگلیس می توان مقادیر زیاد گاز کلر را بدون گرفتن مجوز، خریداری کرد.

این ژنرال بازنشسته افزود: کلر می تواند نه تنها موجب مرگ شود بلکه تاثیر روانی جدی نیز به همراه دارد. کشورهایی مثل انگلیس، فرانسه و دانمارک که شبه نظامیان به آنها باز می گردند، می توانند اهداف خاصی باشند. این کشورها باید تدابیر ویژه ای را اتخاذ کنند. سرویس های اطلاعاتی باید برای جلوگیری از وقوع حملات احتمالی تلاش کنند.

برخی از بمب هایی که در شهر تکریت عراق از سوی داعش مورد استفاده قرار گرفته است، حاوی کلر بوده و این مساله نگرانی ها در خصوص اینکه تروریست های داعش به محض بازگشت به انگلیس احتمالا از این سلاح استفاده کنند، به شدت افزایش یافته است.

تاکنون اتباع خارجی زیادی به خصوص از کشورهای اروپایی و انگلیس برای پیوستن به داعش به عراق و سوریه رفته اند. برآورد ها نشان می دهد که حدود 20 هزار تبعه خارجی  در ابتدای سال 2015 میلادی در کنار تروریست های داعش در عراق و سوریه می جنگیده اند که از این تعداد حدود 500 نفر شهروند انگلیس هستند.

سوریه در 4 سال گذشته درگیر جنگ داخلی بوده است. دولت سوریه در سال 2013 میلادی با نابودی سلاح های شیمیایی خود موافقت کرد ولی سازمان منع اشاعه سلاح های شیمیایی اعلام کرده است که پس از موافقت دمشق با نابودی این سلاح ها، گاز کلر به طور مکرر و منظم به عنوان یک سلاح مورد استفاده قرار گرفته است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان