تشکیل کمپینی برای حمایت از ۳۰۰ کودکی که شاهد مرگ والدینشان بودند

تشکیل کمپینی برای حمایت از 300 کودکی که شاهد مرگ والدینشان بودند

خبرگزاری تسنیم: در پژوهشی که یونیسف بر روی ۶۰۰ کودک فلسطینی انجام داد، نزدیک به نیمی از آن‌ها شاهد صحنه کشته شدن پدر و مادر خود بودند. عصر دیروز گروه «سنگ، کاغذ، قیچی» و موزه صلح تهران با همکاری هم کمپینی برای حمایت از این کودکان تشکیل دادند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در ابتدای این نشست تقی‌پور، مدیر مرکز موزه صلح تهران به صحبت پرداخت و گفت: من یکی از‌‌ همان بچه‌های 15 ساله‌ای بودم که در کنار بقیه جنگیدم. ما دست به دست هم دادیم و افتخار کسب کردیم. تولد من در 1 خرداد است.  از 3 خرداد، 33 سال است که برای هم وطنان خود روی صندلی نشستم. موزه صلح تهران، اولین موزه باموضوع جانبازان شیمیایی دفاع مقدس در خاورمیانه است. ما این افتخار را داریم که در سال 92، 14000 بازدید کننده داشتیم و در سال 93 نیز 12000بازدید کننده داشتیم. در همین چند روز گذشته نیز برای دومین بار این موزه به عنوان موزه بر‌تر خصوصی انتخاب شد.

وی ادامه داد: ما با انجام کارهای فرهنگی نظیر برگزاری نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های داستان نویسی و... سعی داریم تا فرهنگ صلح و دوستی بین کشور‌ها را ترویج دهیم. گروه «سنگ، کاغذ، قیچی» با همکاری موزه صلح قصد برگزاری یک کمپین را دارد.‌‌ همان طور که می‌دانید بیش از 600 کودک فلسطینی در جنگ‌ها کشته شده‌اند. به همین منظور ما به صورت یک کمپین عروسک‌ها را از سراسر کشور جمع آوری کردیم و 300 عروسک را با این موضوع که هر کدام بیان کنندهٔ داستان شهادت یکی از آن 600 کودک می‌باشند، به نمایش گذاشتیم. امیدواریم بتوانیم با این فعالیت، کاری کنیم تا کسی و کودکی کشته نشود. ما امروز میزبان 5 نفر از مهمانان از کشور سوریه می‌باشیم.

در ادامه این مراسم نظام اسلامی به عنوان سخنگوی موسسه «سنگ، کاغذ، قیچی» به صحبت پرداخت و گفت: بعد از جنگ نابرابری که در فلسطین و غزه انجام شد و کودکان بسیاری شهید شدند، گروهی از دانشجویان که دغدغه فرهنگی داشتنددور هم جمع شده و کار خود را شروع کردند. ساخت عروسک به عنوان ابتدایی‌ترین کاری بود که می‌شد انجام داد. در حقیقت جمع آوری عروسک یک کار فانتزی نیست بلکه یک نماد است.

وی ادامه داد: ما هستیم تا هر کس در حد توان خود کار انجام دهد. باید انزجار خود را نشان دهیم. اگر بگوییم که برایمان مهم نیست غلط گفته‌ایم، مگر می‌شود که کشته شدن یک کودک مهم نباشد. و اگر هم کسی بگوید که کاری از دستمان برنمی آید باز هم اشتباه گفته‌ایم. هدف این گروه این است که با ایجاد این کمپین؛ موج رسانه‌ای را ایجاد کنیم تا بگوییم که اوضاع چقدر خراب است. در یک دهه گذشته 2 میلیون کودک از بین رفته و نزدیک به 6 میلیون کودک نیز ناتوان شده‌اند. بنا به آمار نزدیک به 35 میلیون آواره جنگی داریم که 85 درصد آن‌ها کودکان هستند.

نظام اسلامی اضافه کرد: بنا به پژوهشی که یونیسف بر روی 600 کودک انجام داده بود، نزدیک به نیمی از آن‌ها شاهد صحنه کشته شدن پدر و مادر خود بوده‌اند و به این موضوع اعتراف کرده‌اند. ما واقعا برای کودک که نماد پیوند بین آسمان و زمین است چه کرده‌ایم؟ این عروسک‌ها نماد است. ما آن‌ها را نشان می‌دهیم و باید آن را گسترش دهیم.

سپس رضا احسان‌پور به صحبت پرداخت و در سخنانی کوتاه گفت:‌ای کاش من می‌توانستم بروم و بجنگم. من می‌ترسم که این عروسک‌ها را به کودکی بدهم و او بگوید عروسک نمی‌خواهم بلکه مادرم را می‌خواهم. شاید بگویند که من صلح طلب نیستم اما‌ ای کاش می‌شد جنگید. من در باب این موضوع شعرهای زیادی دارم اما از آن جهت که می‌ترسم عده‌ای بگویند او بلد است فقط حرف بزند، آن‌ها را منتشر نمی‌کنم.

احسان‌پور بعد از سخنان خود به شعر خوانی پرداخت.

مصطفی رحماندوست دیگر سخنران این مراسم بود که در صحبت‌های خود گفت: به این موضوع فکر می‌کردم که چرا امنیت و آرامش برابر صلح است. به این فکر افتادم که انسان‌ها با خودشان می‌جنگند. خاطرم هست که یک نویسنده فلسطینی می‌گفت من دوست ندارم بچه‌هایم قهرمان شوند و سپس کشته شوند و یا دوست ندارم که کشته شوند و سپس قهرمان شوند. بلکه من دوست دارم تا بچه‌هایم بازی کنند. کودکی که در جنگ قرار گرفت دیگر نمی‌تواند بازی کند.

وی ابراز امیدواری کرد: از خدا می‌خواهم که به من و شما دوستان در موزه صلح کمک کند تا برای گسترش بازی آرامش تلاش کنیم.

حجت الاسلام میرلوحی در سخنانی کوتاه گفت: هدف من از این صحبت‌ها ادای احترام به روح کودکان به ویژه کودکانی است که اخیرا توسط داعش و وهابیت که هیچ ارتباطی با اسلام ندارند کشته شده‌اند. جنگ و ستم و کشتاری که آن‌ها، آل سعود و... انجام داده‌اند این قدر زشت است که بد‌تر و زشت‌تر آن نداریم. امیدوارم در آستانه نیمه شعبان شاهد نجات همهٔ بشریت به خصوص کودکان باشیم که هدیه این اعیاد به آن‌ها باشد.

در انتهای این مراسم بیانیه‌ای خوانده شد که متن آن در ادامه می‌آید.

اینجا برای لبخند دوباره‌ات همه دست به دست هم داده‌اند.
برای امنیت لبخند تو جمعی تشکیل داده‌ایم.
ما رویایمان را با عروسک‌ها ساخته‌ایم تا برسد روزی که جان دوباره بگیرند از خنده‌هایت.
از نوازش دست‌هایت میان کمبود‌های دنیا – نبود لبخند‌هایت را نمی‌توان تحمل کرد.
نگاه‌مان کن
لبخند بزن
دنیا لبخندت را کم دارد.

در حاشیه این مراسم، مهمانان حاضر در جلسه پای این بیانیه را امضا کردند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران