برتری مطلق ایران در صید ماهی منطقه

برتری مطلق ایران در صید ماهی منطقه

خبرگزاری تسنیم:معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات با بیان این که ایران با داشتن ۸۰۰ شناور ماهیگیری در اقیانوس هند رتبه دوم را در اختیار دارد،گفت: از نظر صید ماهی در برتری مطلق منطقه قرار داریم به نحوی که جمع صید کشورهای حاشیه خلیج فارس از ما کمتر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی اصغر مجاهدی در بیست و سومین همایش ارگان های دریایی، اظهار کرد: در 2012 میلادی 158 میلیون تن ماهی در دنیا تولید شد که سهم ایران  885 هزار تن بوده است.

وی با بیان این که سهم ما از صید در دریاها 590 هزار تن بوده است، بیان کرد: حدود 39 میلیون نفر در دنیا از طریق ماهیگیری امرار معاش می کنند و این رقم در ایران 145 هزار نفر است که در عرصه ماهیگیری فعال هستند.

وی با اشاره به این که مصرف سرانه ماهی در دنیا سالانه 20 کیلوگرم ودر ایران حدود 9 کیلوگرم است تعداد شناورهای فعال در عرصه ماهیگیری جنوب کشور را 10 هزار فروند اعلام و بیان کرد: در منطقه از نظر صید ماهی در برتری مطلق قرار داریم به نحوی که جمع صید کشورهای حاشیه خلیج فارس از ما کمتر است . در اقیانوس هند نیز بعد از اندونزی در جایگاه دوم بین 35 کشور منطقه به لحاظ ماهگیری قرار داریم.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات با بیان این که در دهه گذشته سالانه 4 درصد رشد صید ماهی داشته ایم، بیان کرد: در شمال اساس برنامه های توسعه ای برای ماهیگیری مد نظر ما نیست و باید به دنبال بهبود این منطقه باشیم.

مجاهدی در ادامه با اشاره به این که حدود 70 بندر ماهیگیری در کشور داریم و  در هر 30 کیلومتر مراکزی برای صید ماهی در نظر گرفته شده است، گفت:  ذخایر فانوس ماهیان در جنوب کشور بین یک تا 4 میلیون تن برآورد شده است که سالانه 300 تا 400 هزار تن این ذخایر مشترک با عمان صید می شود.

وی با بیان این که 800 شناور ایرانی در اقیانوس هند در حال ماهیگیری هستند، بیان کرد: با کشورهای آفریقایی برای صید ماهگیری در حال مذاکره هستیم.

وی با طرح این پرسش که آیا ظرفیت های ساخت برای توسعه شناورهای ماهیگیری مناسب است یا خیر بیان کرد: اگر بتوانیم شرایطی را در کاهش هزینه تمام شده و هم مدت ساخت را مهیا کنیم می تواند به بحث تولید داخل کمک کند.

وی با بیان این که سال گذشته از منابع صندوق توسعه ملی 1000 میلیارد تومان برای توسعه ماهیگیری و پرورش ماهی در قفس اختصاص پیدا کرد، بیان کرد: در سال 94 نیز به دنبال یک رقم اختصاصی هستیم.

به گفته معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات، نرخ سود این تسهیلات در مناطق محروم 11 درصد است که با توافق با بانک عامل موافقت شده 40 درصد از ارزش  شناور را به عنوان تضمین قبول شود.

مجاهدی با اشاره به علاقه چینی ها و سنگاپوری ها ساخت شناور با استفاده از فاینانس های خاص گفت: در بحث ساخت شناورهای ماهیگیری رقابتی بیرونی هم وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با هماهنگی با سازندگان داخلی از این فرصت ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه