احتمال لغو فرمول شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو

احتمال لغو فرمول شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو

خبرگزاری تسنیم: معاون صنایع وزیر صنعت گفت: در صورت انحصاری نبودن بازار خودرو، فرمول شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو منتفی خواهد بود.

محسن صالحی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه اگر شورای اقتصاد بازار خودرو را انحصاری نداند، عملاً شورای رقابت نباید به موضوع قیمت گذاری خودرو ورود پیدا کند، اظهار داشت: در این شرایط سازمان حمایت هم نظارت های لازم را بر بازار اعمال خواهد کرد.

وی افزود: در صورت انحصاری نبودن بازار خودرو، فرمول شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو منتفی خواهد بود.

معاون صنایع وزیر صنعت در پاسخ به این پرسش که آیا با تغییر رویه انحصاری بودن بازار خودرو تعیین قیمت این کالا به بازار محول خواهد شد، گفت: در صورت غیر انحصاری بودن بازار خودرو سازمان حمایت مانند تمام کالاها نظارت خود را بر بازار اعمال خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، شورای رقابت در دویست و بیست و یکمین جلسه خود بعد از تأخیرهای متعدد سرانجام موضوع خودرو و تعیین تکلیف قیمت گذاری های جدید آن را در دستور کار خود قرار داد.

در این جلسه نخست اطلاعات ارسالی بانک مرکزی و شرکت بازرسی کیفیت مورد بررسی قرار گرفت و سپس موضوع میانگین 3 درصدی افزایش قیمت خودرو از سوی اعضاء به استناد این اطلاعات مطرح شد. اما تصویب یک الحاقیه در مجلس شورای اسلامی آن هم در اوایل اسفندماه سال گذشته باعث شد تا تعیین قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت با ابهاماتی همراه شود.

براساس ماده 20 این الحاقیه دولت مسئول قیمت گذاری در بازارهای انحصاری شناخته شده است. به این ترتیب قیمت گذاری خودرو نیز به عنوان یک کالای انحصاری در چارچوب وظایف دولت قرار گرفته و طبیعتاً از دستور کار شورای رقابت خارج می شود.

البته این موضوع همچنان در مرحله بررسی قرار داشته و مرکز ملی رقابت مسئول تعیین تکلیف این موضوع شده است به نحوی که این مرکز باید به استناد اطلاعات دریافتی از مجلس شورای اسلامی نظر خود را اعلام نماید.اگر نتیجه بر عدم ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو باشد مسئول جدید آن به استناد الحاقیه مجلس،  شورای اقتصاد خواهد بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه