ایران و عمان موافقتنامه تعیین مرز دریایی در دریای عمان امضا کردند

ایران و عمان موافقتنامه تعیین مرز دریایی در دریای عمان امضا کردند

خبرگزاری تسنیم: ایران و عمان در اولین تحدید حدود دریایی بین دو کشور پس از انقلاب اسلامی در ایران موافقتنامه تعیین مرز دریایی در دریای عمان را امروز امضا کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم، "محمد جواد ظریف"، وزیر امور خارجه ایران و "حمودبن فیصل البوسعیدی"، وزیر کشور عمان دقایقی قبل در محل وزارت کشور عمان، موافقتنامه تعیین مرز دریایی در دریای عمان را امضا کردند.

این توافقنامه پس از 10 دور مذاکره کارشناسی، فنی و حقوقی ثبت شده است.

این اولین تحدید حدود دریایی بین ایران و عمان بعد از انقلاب اسلامی در ایران است.

در بیانیه مطبوعاتی که به همین مناسبت منتشر شد آمده است: به یاری و توفیق خداوند متعال و در راستای روابط تاریخی موجود و روابط حسن همجواری و احترام متقابل، همکاری و تفاهم مشترک، موافقت نامه تعیین مرز دریایی میان سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان بین دو طرف در مسقط امضا شد.

بر اساس این بیانیه ،دستیابی به موافقت نامه مذکور پس از تلاش های ثمربخش در سایه همکاری و تفاهم برای تعیین مرز دریایی بین دو کشور براساس قوانین بین المللی مرتبط و اصول عدالت و انصاف به گونه ای که حقوق طرفین حفظ شود، صورت گرفته است.

دو کشور با امضای این موافقت نامه از فضای دوستی و مودت حاکم در طول برگزاری مذاکرات در سطوح مختلف و انجام عملیات تقسیم مرز دریایی میان دو کشور تجلیل می نمایند و دو کشور به خواست خداوند امیدوار هستند این امر خیر و نیکی را برای دو کشور و دو ملت دوست و سایر دولت ها و ملت های منطقه به ارمغان آورند.

طرفین همچنین در این بیانیه مطبوعاتی تاکید کردند: این توافقنامه حاکی از حکمت و خردمندی رهبری دو کشور دوست جناب آقای حسن روحانی رییس جمهوری ایران و اعلیحضرت سلطان قابوس بن سعید است .

موافقت نامه دریایی ایران و عمان پس از انجام 10 دوره هیات های کارشناسی دو کشور امروز به امضا رسید.

پیش از این در دهه 70میلادی دو کشور مرز دریایی خود را در تنگه هرمز تعیین کرده و با امضای موافقت نامه حاضر تعیین مرزهای دریایی دو کشور کامل شد.

مرز دریایی ایران و عمان در مرز دریایی عمان طولانی ترین مرز دریایی کشورمان با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان است.

ظریف که به مسقط سفر کرده است، امروز صبح مورد استقبال وزیر خارجه عمان قرار گرفت.

انتظار می‌رود گفتگو با مقامات عالی‌رتبه عمانی درباره راه‌های پایان دادن به تجاوز سعودی‌ها به یمن و دستیابی به راه‌حلی برای تسریع در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم مظلوم و بی‌دفاع این کشور هم از اهداف این سفر باشد.

همچنین قرار است مسئول ارشد دستگاه دیپلماسی کشورمان در چهل و دومین اجلاس سالانه وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که سه‌شنبه و چهارشنبه (پنجم و ششم خرداد) در کویت برگزار می‌شود، شرکت کند.

انتهای پیام/.*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت