توافق هسته‌ای رشد اقتصادی ایران را ۲ درصد بالا می‌برد

توافق هسته‌ای رشد اقتصادی ایران را 2 درصد بالا می‌برد

خبرگزاری تسنیم: قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی ایران افزایش ۲ درصدی رشد اقتصادی ایران در سال جاری را دستاورد لغو تحریم‌ها پس از توافق هسته ای دانست و گفت: «بر فرض اینکه شرایط فعلی پابرجا بماند، ما انتظار داریم نرخ رشد اقتصاد ایران حدود یک درصد باشد.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبری میدل ایست آی به نقل از قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی ایران نوشت در صورت انعقاد توافق هسته ای و لغو تحریم ها، رشد اقتصاد این کشور در سال جاری 2 درصد بیشتر خواهد شد. البته این رشد بلافاصله پس از 30 ژوئن اتفاق نخواهد افتاد، اما تاثیر لغو تحریم ها تا سه ماهه پایانی سال شمسی 94 مشاهده خواهد شد.

اکبر کمیجانی که در مصاحبه با این پایگاه خبری سخن می گفت افزود: حتی بدون لغو تحریم ها، بانک مرکزی و صندوق بین المللی پول هر دو انتظار دارند امسال اقتصاد ایران شاهد رشد نسبی باشد، اما لغو تحریم ها تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

کمیجانی گفت: «بر فرض اینکه شرایط فعلی پابرجا بماند، و تغییری در تحریم ها تا مارس 2016 اتفاق نیافتد، ما انتظار داریم نرخ رشد اقتصاد ایران حدود یک درصد باشد. پیش بینی صندوق بین المللی پول 0.6 درصد است. پس از لغو تحریم ها ممکن است ما منافع ملموسی را در ماه اول شاهد نباشیم، اما تا پایان سال مالی جاری نرخ رشد می تواند به 2.5 تا 3 درصد برسد.»

وی افزود: «وضعیت در بازار ارز کاملا آرام و با ثبات است. ما امیدواریم این وضعیت ادامه یابد و انتظار داریم در ماه های پس از توافق هسته ای شاهد افزایش نسبی ارزش ریال باشیم.»

کمیجانی در ادامه این مصاحبه گفت: «زمانی که دولت بر سر کار آمد، کنترل تورم اولین اولویت بود... مهمترین اقدام دولت در زمینه اقتصاد کلان اصلاح بودجه در سال 14-2013 بود... احساس این بود که بودجه قبلی خیلی انبساطی بوده است. بودجه امسال کاهش یافت و این یک سیگنال برای بانک مرکزی بود.»

وی افزود: در سال های اخیر ایران شاهد رشد عظیم نقدینگی بوده، بنابراین بانک مرکزی از این فرصت استفاده کرده تا یک سیاست پولی منضبط و انقباضی را دنبال کند.

انتهای پیام/ 119

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه