انتقاد از معماری غیرایرانی-اسلامی مسجد ولیعصر تهران

انتقاد از معماری غیرایرانی-اسلامی مسجد ولیعصر تهران

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل توسعه و ترویج هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی از معماری غیرایرانی-اسلامی مسجد ولیعصر تهران انتقاد کرد.

عبدالمجید شریف‌زاده در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه ایران دارای پشتوانه‌ای غنی از معماری‌های مختلف ایرانی اسلامی است که دنیا را مبهوت می‌کند اظهار داشت: متأسفانه با این غنا و گنجینه‌ای که در اختیار داریم مشاهده می‌کنیم که مسجدی مانند مسجد ولیعصر تهران با آن همه هزینه ساخته می‌شود اما اصلاً شکل ظاهری مسجد را ندارد و از معماری غنی ایرانی-اسلامی استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه در ایران معماران زیادی وجود دارند که می‌توانند سبک‌های ساختن مساجد در دوران‌های مختلف را کار کنند یادآور شد:‌ شهرداری تهران می‌توانست قبل از اینکه این مسجد با این وسعت را بسازد با معاونت صنایع دستی مشورت کند تا ما هم در این زمینه به آنها مشورت بدهیم.

مدیرکل توسعه و ترویج هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به قدمت هنرهای سنتی در ایران گفت: شیوه ساخت ظروف سفالی ایران به  8زار سال پیش برمی‌گردد که در آن زمان با دست ساخته می‌شد که البته بسیار سخت‌تر از زمانی است که سفال را به کمک چرخ فرم می‌دهند و می‌سازند؛ در حالی که با دست خالی خیلی سخت است.

شریف‌زاده تصریح کرد: این سفال، لعاب ندارد و روی آن را با سنگی می‌سایند و صیقلی می‌کنند و از یکی از سنگ‌های سیاه منطقه برای تزئین آن استفاده می‌کنند؛ مردهای آنها این وظیفه را دارند که این سنگ‌ها را بیاورند و گل آماده کنند ولی کار هنری آن برای خانم‌هاست؛ این همان شیوه سفال 8 هزارساله ایران است که وقتی این موضوع را در دنیا معرفی کردند خانمی از فنلاند به ایران آمد و موضوع دکترایش را سفال این منطقه از ایران قرار داد، حتی از این هنرمندان ایرانی کار خرید و آنجا فروخت پوستر زد.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon