باید تمام همت‌‌مان را به حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای و منطقه‌ای تمرکز دهیم

باید تمام همت‌‌مان را به حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای و منطقه‌ای تمرکز دهیم

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با همه ظرفیت از خواست ملت ایران در حمایت از مظلومان در چارچوب سیاست‌های رهبر فرزانه انقلاب دفاع خواهیم کرد، گفت: معتقدیم باید همه همت‌‌مان را به حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای و منطقه‌ای تمرکز دهیم.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب اسلامی که امروز و به‌مناسبت 7 خرداد سالروز تشکیل مجلس انجام شد، در سخنانی، گفت: معتقدیم وظیفه انقلابی، امروز در این نکته نهفته است که همه همت خود را مصروف توجه و تمرکز بر سه حوزه بهبود وضعیت اقتصادی درونی، برونی، هسته‌ای و مسائل حساس منطقه بنماییم.

متن کامل سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

سپاس خداوندی را که در احدیتش یگانه و در واحدیتش یکتاست و ثنا مر او را که به‌فضل و رحمت خویش به راه هدایتش راهبرمان گشت و درود بر رسول گرامی‌اش که مهین فرستاده و پسین مبشّر اوست و نیز بر آل او که آل‌الله و اشرف من فی‌الارض و انسان‌العین وجودند به‌ویژه، بر خاتم مطلقه ولایت کلیه، حضرت حجةبن الحسن العسکری عجّل الله تعالی فرجه.

توفیق زیارت رهبر معزز انقلاب اسلامی، برای ما، نمایندگان ملت آن هم در ایام فرخنده ماه شعبان، مایه فخر و مباهات است.

یکی از دستاوردهای مهم انقلاب، تشکیل نظام مردم‌سالاری دینی است که دارای سه قوه مستقل تحت هدایت ولایت‌ فقیه می‌باشد و مجلس شورای اسلامی به‌عنوان رکن اصلی مردم‌سالاری، وظیفه مهم تبیین و تدوین و صیانت از حقوق ملت را به‌عهده دارد که از طریق قانونگذاری در چارچوب شرع و قانون اساسی و نظارت بر اقدامات اجرایی قوای دیگر و دفاع از حریم حقوقی ملت به‌خصوص در مقابل بیگانگان، وظیفه خویش را به انجام می‌رساند.

در قلمروی قانونگذاری که اهمیت اساسی برای نظام مردم‌سالار دارد و ملاک اصلی مدینه عادله می‌باشد، مجلس نهم در این سه سال، حدود 120 قانون را به تصویب رساند که موضوع اکثر قوانین، رفع نیازهای اقتصادی و تولیدی کشور می‌باشد نظیر:

**قانون رفع موانع تولید که با کار تخصصی کمیسیون‌ها و کمیسیون ویژه با هدف محقق اقتصاد مقاومتی تدوین گردید.

**قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا

**قوانین بودجه سال‌های 92، 93 و 94

** قانون تأمین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب‌پذیر

**قانون اصلاح نظام صنفی کشور

**قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه‌یافته

**قانون مجازات اسلامی و قانون آئین دادرسی کیفری که جزو قوانین ما در کشور می‌باشد.

**قانون حمایت از خیّران در ایجاد مراکز آموزشی و پرورشی

**قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور.

در تصویب لایحه بودجه در مجلس تلاش شد از ظرفیت قانونگذاری برای تسهیل فضای کسب و کار و اقتصاد مقاومتی استفاده شود و یکی از امکانات مهم در این زمینه، ایجاد بودجه کافی و سازوکار حمایتی جدی برای سلامت کشور بود که در قانون بودجه سال 93 و 94 در نظر گرفته شد و با این تدبیر، وضعیت نگران‌کننده‌ای که در سال 91 برای حوزه سلامت ایجاد شده بود، مرتفع گردید.

پیش‌بینی اعتبار قابل توجه برای تقویت بنیه دفاعی و ایجاد امکان واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی و واگذاری 10هزار میلیارد تومان طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به بانک‌ها از دیگر اقدامات مؤثر مجلس بود تا بار سنگین پروژه‌های عمرانی با کمک نقدینگی در دست مردم کاهش یابد و عمر ساخت‌وساز طرح‌های عمرانی منطقی شود.

تأمین آب شرب مناطقی که به‌دلیل خشکسالی دچار بحران شده‌اند با حمایت و اذن حضرت‌عالی محقق گردید و ایجاد روش قانونی برای تأمین زمین مسکن برای ایثارگران و تأمین کمک معیشت ماهانه برای جانبازان و آزادگان معسر از دیگر بخش‌های مورد توجه نمایندگان در تصویب قوانین بودجه بوده است.

در زمینه تنقیح قوانین نیز اقدامات اولیه انجام گرفته و امیدواریم نتایج آن به‌مرور در مجلس مطرح گردد.

در بعد نظارت، کمیسیون‌های تخصصی مطابق ماده 49 آئین‌نامه و ماده 236، گزارش‌هایی به مجلس ارائه نمودند که بعضی از آنها مطابق ضوابط آئین‌نامه، به‌دلیل تخلفات به قوه قضائیه ارسال گردید.

دیوان محاسبات با رویکرد پیشگیری از تخلفات، سامانه مؤثری داشته به‌طوری که تخلفات واصله به دیوان از 1319 پرونده در سال 91 به 719 پرونده در سال 93 کاهش یافته است.

کمیسیون اصل 90 و هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین نیز در جهت نظارت و رسیدگی به تخلفات اقدامات سنجیده‌ای داشته‌اند، به‌طوری که مصوبات خلاف قانون هیئت وزیران به کمتر از 3 درصد کاهش یافت.

مجلس با حضور 120 نماینده در 72 شورا یا مجمع یا هیئت در سطح ملی و با حضور 186 نماینده در مجامع استانی نظارت بر تقسیمات اجرایی دارد.

از طریق تحقیق و تفحص، نمایندگان محترم چند مورد را به نتیجه رساندند که نتایج آن در مجلس قرائت گردید، گزارش تأمین اجتماعی و دانشگاه آزاد اسلامی، گزارش عملکرد صنایع خودروسازی، گزارش عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص واردات کالا و تنظیم بازار، 4 مورد نیز آماده قرائت در مجلس است، گزارش صنعت بیمه، گزارش عملکرد سازمان چای، گزارش عملکرد بنیاد شهید و عملکرد صنعت فولاد و 36 گزارش در حال رسیدگی است.

در مجلس نهم، تلاش شد با دعوت از مسئولان اجرایی همراه با اظهار نظر نمایندگان موضوعات مهم در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد. در زمینه اقتصاد مقاومتی و عملکرد دستگاه‌ها، اصلاح نظام اداری، قاچاق، مدیریت ارز و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، کاهش قیمت نفت و تأثیر آن در بودجه سال 94 و چندین جلسه موضوع هسته‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

مرکز پژوهش‌ها به‌عنوان پشتیبان کارشناسی مجلس، فعالیت‌های مؤثری داشته و در سال 93، 386 گزارش پژوهشی درباره طرح‌ها و لوایح و 505 گزارش در موضوعات مورد نیاز نمایندگان ارائه نمود و این ارتباط با انجمن‌های علمی و تشکل‌های تخصصی و دانشگاهی زمینه مناسبی برای بهره جستن از افکار نخبگان فراهم نموده است.

نمایندگان ملت بر مبنای مبانی تفکر اصیلی که امام(ره) برای حرکت انقلاب اسلامی به جای گذاشت و تجربیاتی که ملت در استقامت ملی خود در مقابل ماجراجویی‌های گوناگونی که آمریکا و صهیونیست‌ها علیه ملت ایجاد نمودند، به دست آورد، غلبه در دفاع مقدس که این روزها مصادف است با سالروز فتح خرمشهر که به‌حق قله پویایی ابتکارات بومی دفاعی ملت می‌باشد و براساس رهنمودهای حضرت‌عالی و پیمانی که با شهدای عظیم‌القدر بسته‌ایم، استراتژی خود را دفاع حقوقی همه‌جانبه از ملت در مقابل بیگانگان قرار داده‌اند و چه در مسئله هسته‌ای و چه موضوعات مهم منطقه‌ای نظیر حمایت از ملت مظلوم در مقابل رژیم ستمکار صهیونیست است.

مشکلاتی که تروریست‌های وحشی، امروز در سوریه، عراق و یمن برای امت اسلامی ایجاد نموده‌اند، با همه ظرفیت از خواست ملت ایران در حمایت از مظلومان در چارچوب سیاست‌های رهبر فرزانه انقلاب، دفاع خواهیم نمود و این امر را در مقاطع مختلف نشان داده‌ایم و با حضور در مجامع بین‌المللی و یا صدور بیانیه‌ها اراده ملت را بروز داده و معتقدیم وظیفه انقلابی، امروز در این نکته نهفته است که همه همت خود را مصروف توجه و تمرکز بر سه حوزه بهبود وضعیت اقتصادی درونی، برونی، هسته‌ای و مسائل حساس منطقه بنماییم و اطمینان داریم با توکل به خداوند و استقامت انقلابی و تبعیت از رهبری رستگاری ملت در همه صحنه‌ها، تضمین می‌گردد.

ان‌شاء‌الله

لازم می‌دانم از خدمات معاونت‌های مختلف مجلس، معاونت اجرایی، معاونت نظارت، معاونت قوانین و مدیران، کارکنان شریف مجلس، دیوان محاسبات، کتابخانه و مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های اسلامی و حفاظت و حراست مجلس سپاسگزاری نمایم.

با تأسی به مولای‌مان امام علی(ع) از خداوند می‌خواهیم عاقبتمان را سعادت و شهادت قرار دهد.

والسلام علیکم و رحمة الله

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon