میلیاردرهای یهود چگونه رؤسای‌جمهور آمریکا را می‌خرند + تصاویر

میلیاردرهای یهود چگونه رؤسای‌جمهور آمریکا را می‌خرند + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا درحالی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کنند که روی کمک میلیاردرهای یهودی حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، حمایت مالی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همواره یکی از موضوعات مهم در عرصه سیاسی این کشور به شمار رفته است. نگاهی به حامیان مالی نامزدهای انتخابات 2014 بیانگر یک واقعیت عجیب و تکان دهنده است: یک‌سوم از 50 حامی مالی سخاوتمند در این انتخابات یهودی بوده‌اند. در واقع میلیاردرهای یهودی بین 10 نفر اول این لیست قرار دارند. فعالان سیاسی سالهاست به این مسئله واقفند که جامعه یهودیان آمریکا علاقه زیادی به صرف پول‌های کلان در عرصه سیاسی دارند.

حال با افزایش فعالیت‌ها برای انتخابات 2016 این حامیان مالی یهود به هیچ وجه از ذهن نامزدها خارج نخواهند شد. در سال 2014 برخی از کمکهای مالی به‌صورت مستقیم به احزاب یا نامزدها اعطا می‌شد اما  پس از آن اکثر پول‌ها به کمیته فعالیت‌های سیاسی موسوم به (Super PACs)  انتقال یافت که نیروی محرک انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 به شمار می‌روند.بین دموکرات‌ها با توجه به اینکه حضور هیلاری کلینتون به‌عنوان نامزد نهایی این حزب قطعی به نظر می‌رسد حامیان مالی پولهای خود را برای مبارزه نهایی با جمهوری‌خواهان حفظ کرده‌اند. بسیاری از اعضای این تیم در انتخابات سنای سال 2000 و همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008 ــ هرچند با شکست کلینتون همراه بود ــ کنار هیلاری حضور داشتند.

حییم سابان

حییم سابان یک میلیارد یهودی فعال در عرصه انیمیشن هالیوود است که طی سالهای اخیر در حلقه حامیان مالی کلینتون حضور داشته و میلیون‌ها دلار خرج برنامه‌های انتخاباتی وی کرده است. هرچند سابان در لیست حامیان برتر مالی سال 2014 حضور ندارد اما تمام فعالان دموکرات از وی به‌عنوان یکی از حامیان اصلی خود در انتخابات 2016 نام می‌برند. سابان که سرمایه وی حدود 3.5 میلیارد دلار برآورد شده است در سال 2012 حدود 1.3 میلیارد دلار کمک مالی به حزب دموکرات داشته است. وی که دارای اصلیتی مصری است از حامیان رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود و مدت زیادی است که از خانواده کلینتون حمایت می‌کند و از دوستان خانوادگی آنها به شمار می‌رود. طبق اظهار نظر خود سابان از زمانی که خانواده کلینتون وارد عرصه سیاست شده‌اند حدود 30 میلیون دلار کمک مالی از وی دریافت کرده‌اند.

 

دیوید گیفن

البته در این میان هیلاری کلینتون باید نظر افرادی را جلب کند که هرچند از حامیان حزب دموکرات به شمار می‌روند اما چندان موافق سیاست‌هایش نیستند. دیوید گیفن یکی از این افراد است که در انتخابات سال  2008 باراک اوباما را به هیلاری کلینتون ترجیح داد. گیفن که از فعالان پرنفوذ در عرصه موسیقی و فیلم به شمار می‌رود سرمایه‌ای معادل 6.9 میلیارد دلار داشته و در سال 2012 رقمی معادل 120هزار دلار به حزب دموکرات کمک مالی کرد. وی از حامیان حقوق همجنس‌بازان و درعین حال تحقیقات در زمینه مبارزه با بیماری ایدز به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد با توجه به نهایی شدن هیلاری کلینتون به‌عنوان نامزد حزب دموکرات گیفن دست‌کم برای ادامه حضور این حزب در عرصه قدرت آمریکا چاره‌ای جز حمایت از کلینتون نداشته باشد.

نورمن برامان

میان جمهوری‌خواهان رقابت برای حمایت مالی از نامزدها به‌ویژه از طرف یهودیان با نهایت قدرت پیش می‌رود. البته با توجه به نزدیک بودن نظرات جمهوری‌خواهان به یهودیان به‌خصوص در مسائل مربوط به سیاست خارجی و حفظ منافع اسرائیل این موضوع چندان عجیب نیست. سناتور مارک روبیو، نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری نفر اول در لیست افرادی به شمار می‌رود که نورمن برامان یهودی قصد حمایت از آنها را دارد. طبق گزارشات منتشر شده برامان با صرف 10 تا 15 میلیون دلار کمک مالی به روبیو و اطمینان از انتخاب وی به‌عنوان نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 موافقت کرده است. جب بوش زمانی که فرماندار فلوریدا بود با کمک مالی به کلینیک بیماران سرطانی که برامان مؤسسش بود مخالفت کرد و همین مسئله این سرمایه‌دار یهودی را به یکی از دشمنان بوش تبدیل کرد. برامان نمونه‌ای از حامیان مالی یهود جمهوری‌خواه است که  سرمایه وی او را از یک حامی سخاوتمند به یک بازیگر برجسته در عرصه سیاست تبدیل کرده است. برامان که مالک تیم فوتبال "Philadelphia Eagles" است و در زمینه خرید و فروش خودرو فعالیت دارد، دارای سرمایه خالصی معادل 1.88 میلیارد دلار بوده و در سال 2012 از جمهوری‌خواهان معادل 100هزار دلار حمایت مالی کرد. وی از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی نیز به شمار می‌رود.

پاول سینگر

نامزدهای دیگر حزب جمهوری‌خواه همچنان امیدوارند که نظر موافق سرمایه‌گذاران را جلب کنند. یکی از این حامیان مالی پال سینگر است که هرچند در انتخاب نامزد مورد نظر خود تصمیم نهایی نگرفته و یا دست‌کم به‌صورت رسمی اعلام نکرده است اما به نظر می‌رسد گزینه نهایی وی  نیز مارک روبیو خواهد بود. ارزش خالص دارایی‌های وی معادل 1.9 میلیارد دلار برآورد شده و در سال 2012 مبلغ 2.3 میلیون دلار به حزب جمهوری‌خواه کمک مالی کرد.  سینگر از حامیان اسرائیل و ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه است. وی که دارای فرزندی همجنس‌باز است کمکهای مالی به گروه‌های مدافع حقوق همجنس‌بازان داشته است.

 

شلدون آدلسون

شلدون آدلسون که یک فعال تجاری و سرمایه‌گذار برجسته به شمار می‌رود مدیر اجرایی ارشد شرکت Las Vegas Sand به شمار می‌رود. طبق آخرین آمار ارائه شده در سال جاری میلادی ارزش دارایی‌های وی 31.4 میلیارد دلار برآورد شده است. طبق آمار ارائه شده در مجله فوربس آدلسون در سال 2014 با 36.4 میلیارد دلار دارایی هشتمین فرد ثروتمند دنیا به شمار می‌رفت. او که جمهوری‌خواهان امید زیادی به کمک مالی‌اش دارند همانند دیگر یهودیان از حامیان اسرائیل به شمار می‌رود و در یکی از اظهاراتش از لزوم حمله هسته‌ای آمریکا به ایران به‌عنوان یک تاکتیک برای مذاکره نام برده بود.

مایکل بلومبرگ

مایکل بلومبرگ، مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری و رسانه‌ای بلومبرگ با 35.4 میلیارد دلار دارایی خالص  برترین حامی یهودی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به شمار می‌رود. وی شهردار سابق نیویورک به شمار می‌رود و در انتخابات 2012 بیش از 11میلیون دلار کمک مالی داشت. بلومبرگ درمورد انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 هنوز موضع‌گیری خاصی نداشته است و اعلام کرده که هم جب بوش و هم هیلاری کلینتون نامزدهایی حائز شرایط هستند. وی در عرصه سیاسی ابتدا از حزب دموکرات حمایت می‌کرد اما در انتخابات شهرداری سال 2000 به‌سمت جمهوری‌خواهان تغییر موضع داد. وی که در سال 2014 دومین حامی مالی  برتر در عرصه سیاسی به شمار می‌رفت اکنون مستقل بوده و به‌اعتقاد برخی امکان حضور وی به‌عنوان نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 وجود دارد.

 

 

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان