نوبخت: همدلی به‌معنای مسامحه و نادیده گرفتن وظایف هر یک از قوا نیست


نوبخت: همدلی به‌معنای مسامحه و نادیده گرفتن وظایف هر یک از قوا نیست

خبرگزاری تسنیم: در گفتگوی ویژه خبری باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: معدل رأی اعتماد وزرای دولت یازدهم بالاترین معدل در مقایسه با دولت‌های گذشته بود. نوبخت هم گفت: همدلی به‌معنای مسامحه و نادیده گرفتن وظایف هریک از قوا نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، "محمدرضا باهنر" نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و "محمدباقر نوبخت" سخنگوی دولت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه‌شب شبکه دو سیما، به بررسی موضوع همدلی، میان دو قوه مجریه و مقننه پرداختند.

در ابتدای این برنامه باهنر در پاسخ به این سؤال "تعامل دولت یازدهم و مجلس نهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟" گفت: شروع کار مجلس با دولت یازدهم شروع بسیار خوبی بود، مبتنی بر آمار و کار تطبیقی یعنی ما بارها عرض کردیم که در طول این ده دولت یعنی دولت گذشته و نه مجلس  معدل رأی اعتماد وزرا از مجلس بالاترین معدل بود و نفر اولی هم که در دولت یازدهم توانست رأی اعتماد از 290 نماینده کسب کند این رأی اعتماد بعد از انقلاب بی‌نظیر بود.

وی ادامه داد: البته در ادامه کار یک بحثی در رابطه با وزیر علوم پیش آمد و یک صحبت‌هایی رد و بدل شد و 5، 6 ماه طول کشید و نهایتاً منجر به تشدید طرح استیضاح ایشان شد و در رابطه با وزارت علوم یک چالش‌هایی وجود داشت اما اگر از این موارد بگذریم بنده گمان می‌کنم که برخی از دوره‌ها از جمله مشکلاتی که در کشور بعضاً ناشی از بی‌تدبیری‌ها و یا عدم استفاده از ظرفیت‌ها وجود دارد با کمک دولت و مجلس قابل باز شدن است و ما می‌توانیم کمک‌کار یکدیگر باشیم کما اینکه در طول همین مدت نیز که دولت دو لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرده به همین صورت بوده است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین قوانین مهمی چون رفع موانع تولید گرچه از نظر زمانی مقداری معطل ماند کار بسیار خوب علمی روی آن صورت گرفت و گمان می‌کنم این همدلی و همزبانی را می‌شود با قدرت و محتوای بیشتری ادامه داد.

در ادامه این برنامه نوبخت نیز در راستای ارزیابی خود از عملکرد دولت یازدهم تا مجلس نهم اظهار داشت: بنده گمان می‌کنم فرجام این کار قطعاً بهتر از آغاز آن خواهد بود ضمن اینکه آقای باهنر صحبت‌های خود را از جای خوبی شروع کردند.

همدلی به‌معنای مسامحه و نادیده گرفتن وظایف هریک از قوا نیس

توبخت ادامه داد: در موضوع رأی اعتماد شاهد همراهی مجلس در ابراز اعتماد به اکثریت وزرا بودیم هرچند در این ارتباط چند نفر از وزرای پیشنهادی رأی نیاوردند ضمن اینکه پس از آن نیز سؤالاتی از وزرا مطرح شد اما در همین جا هم می‌شود نماد واقعی از همدلی و همزبانی را جست به‌شرط اینکه معنای این همدلی را مصالحه و نادیده گرفتن وظایف و مأموریت‌های حرکت با قوا تعریف نکرد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: مجلس حق دارد که نسبت به وزرا اظهار نظر کند و دولت حق دارد کسانی را که گمان می‌کنند شایسته هستند به مجلس معرفی کند اما مهم این است که در این نوعی تهاتر و تقارب وظایف، اتفاقی که می‌افتد چقدر طرفین ظرفیت داشته باشند که حقوق یکدیگر را به رسمیت بشناسند.

نوبخت اضافه کرد: اگر مجلس وظایف خود را انجام داد ولی در یک جا با دولت هم‌نظر نبود  هرکس باید وظیفه خود را انجام دهد و در اینجا همدلی به‌منزله تسلیم شدن یکی به دیگری نیست.

وی تصریح کرد: دولت در هر مورد بهمحض اینکه مجلس نسبت به وزیری عدم اعتماد خود را ابزار کرد دولت با سعه‌صدر پذیرفت و رئیس جمهور ضمن تشکر از مجلس فرد دیگری را معرفی کرد یا وقتی استیضاح پیش آمد و بعد از آن چند وزیر دیگر پیشنهادی توسط مجلس رأی اعتماد کسب نکردند دولت تکدر خاطر نیافت چرا که مجلس از حقوق قانونی خود استفاده کرد.

قانون فصل الخطاب اختلاف نظر میان دولت و مجلس است

سخنگوی دولت تأکید کرد: هر یک از دو قوه تلاش می‌کنند تا اهداف مشترکی چون تقویت نظام، خدمت به مردم و توسعه کشور را محقق سازند اما اگر گاهی اوقات در مصادیق اختلاف نظر پیش آید در اینجا قانون فصل الخطاب خواهد بود.

در ادامه این برنامه باهنر در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه ممکن است برخی اظهارنظرها این تعامل را خدشه‌دار کند و چگونه می‌توان مانع از این کار شد، گفت: شاکله دولت با مجلس یک وجدان عمومی و یک رفتار عمومی دارد که بنده گمان می‌کنم رفتار عمومی دولت یازدهم رفتار بسیار متین، خوب و قابل قبولی است.

وی ادامه داد: به‌طور مثال دکتر روحانی در بدو شروع کار خود و بعد از مراسم تحلیف وزرای پیشنهادی خود را معرفی کرد در صورتی که بر اساس قانون وی فرصت بیشتری برای انجام این کار داشت و یا در  تقدیم لایحه بودجه به مجلس ما شاهد بودیم که اولین لایحه بودجه‌ای که توسط دولت به مجلس تقدیم شد بعد از 8 سال سر وقت قانونی به مجلس تقدیم شد در صورت که ما سال‌های گذشته شاهد بودیم ارائه لایحه بودجه به‌قدری به تعویق می‌افتاد که ما مجبور بودیم بودجه را بهصورت چنددوازدهم تشریح کنیم.

خبر در حال تکمیل است... .

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon