مهلت یک هفته‌ای کمیته اشتغال برای آسیب‌شناسی «تکاپو»+متن کامل طرح

مهلت یک هفته‌ای کمیته اشتغال برای آسیب‌شناسی «تکاپو»+متن کامل طرح

خبرگزاری تسنیم: نماینده کارگران در شورای عالی اشتغال با اشاره به مهلت یک هفته برای آسیب شناسی طرح تکاپو در کمیته تخصصی اشتغال گفت:حفظ مشاغل موجود و شناسایی ظرفیت‌های مناسب برای ایجاد اشتغال مولد و پایدار هدف اصلی این طرح است.

مهرزاد مویدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به برگزاری کمیته تخصصی اشتغال که چند روز گذشته با حضور معاون اشتغال وزیر کار برگزار شد گفت: محور اصلی برنامه ریزی در این جلسه بررسی کارشناسانه روی طرح مشوق های کارفرمایی اشتغال (طرح توسعه کسب و کار پایدار، تکاپو) بود.

 وی با مفید شمردن این طرح در حل مشکلات اشتغال گفت: حفظ مشاغل موجود و شناسایی ظرفیت‌های مناسب برای ایجاد اشتغال مولد و پایدار یکی از مسائلی است که در دستور کار دولت قرار دارد.  طرح تکاپو با اهدف توسعه اشتغال پایدار ، رونق اقتصادی در جامعه هدف(روستاییان،خانواده،معلولین، زنان سرپرست خانوار و زندانیان)،ارتقای درآمد و معیشت واحدها در کوتاه ترین مدت به حداکثر سود (معیشت مردم) در وزارت کار دنبال خواهد شد و به منظور تحقق این طرح قرار است ستادهایی در هر استان برای حمایت از فعالیت‌های تولیدی خاص در محل برای بازارسازی و بازاریابی آنها، نسبت به تقویت و توسعه کسب و کارهای محلی و افزایش سطح اشتغال و درآمد زائی در مناطق مختلف کشور اقدام شود.

مویدی با اشاره به اینکه در این طرح اشکالاتی وجود داشت گفت: به طور مثال در این طرح بیان شده بود که اگر کارفرمایی نیرویی را جذب کند، مالیات به طور مستقیم از سوی دولت به کارفرما پرداخت می‌شود. این در حالی است که کارفرما مالیات دستمزد کارگر را نمی پردازد، بلکه مالیات از جیب کارگر برداشت می‌شود. این مورد نیازمند اصلاح داشت.

نماینده کارگران در شورای عالی اشتغال با بیان اینکه یکی از برنامه های مشوق های کارفرمایان در این طرح معافیت کارفرمایان از بیمه بود که این مسئله نیازمند تصویب در تأمین اجتماعی است گفت: حمایت از تثبیت و جذب نیروی کارهدف اصلی این طرح است.

 وی اظهار کرد: کمیته تخصصی اشتغال هر هفته به صورت منظم برگزار می‌شود. برای بررسی اشکالات این طرح مهلت یک هفته ای به اعضا داده شد تا ابعاد مختلف اجرای این طرح را بررسی و در هفته بعد مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  طرح پیشنهادی مشوق های کارفرمایی اشتغال مورد بررسی در کمیته تخصصی شورای عالی اشتغال به شرح زیر است.

طرح مشوق های کارفرمایی اشتغال

اهداف طرح:

هدف از طرح مشوق کارفرمایی اشتغال، کاهش بخشی از هزینه های نیروی کار برای کارفرمایاییست که آمادگی بازگردان نیروی کار اخیراً بیکار شده، حفظ نیروی کار در آستانه بیکاری و جذب نیروی کار جدید را دارند. در این طرح به طور خاص کسب و کارهای خرد و کوچک محلی، معطوف به صادرات و حضور در بازار های جهانی، سرمایه گذاری با مشراکت خارجی در ایران، پروژه های صدور خدات فنی و مهندسی و مانند آن که در بردارنده اشتغال جوانان و زنان باشند. در اولویت قرار می‌گیرند. در این طرح، به علاوه کوشش می شود تا تبدیل بنگاه های غیر رسمی به رسمی و تثبیت آنها مورد حمایت قرار گیرد.

معرفی برنامه عملیاتی:

در دوره های رکود و پس از رکود، بخش زیادی از بنگاه ها در آستانه تعطیلی قرار می گیرند و با هر نوسانی در بازار، بخش قابل توجهی از واحدها تعطیل می شوند و یا در صورت عدم تعطیلی واحدها، تعداد زیادی از آنها اقدام به تعدیل نیروی کار می‌کنند که معمولاً نیروی کار با مهارت و کم سواد از یک سو و نیروی کار با حقوق و دستمزد لاتر در سوی دیگر این طیف قرار می‌گیرند. همچنین کاهش میزان حقوق ودستمزد به حداقل قانونی، یکی دیگر از روش های کارفرمایان برای تعدیل فشار اقتصادی بر واحدها می‌باشد.

پرداخت مشوق های اشتغال از ابزارهای موثر در دوره رکود و پس از رکود است که ضمن کمک به حفظ اشتغال موجود، اشتغال جدید نیروی کار را نیز سرعت می بخشد. مشوق ها یا اشتغال شامل کارفرمایان فعال در رسته فعالیت های دارای بیشترین ظرفیت اشتغال در هر استان می شود وهدف آن افزایش تقاضا برای نیروی کار و یا ایجاد مشوق برای بازگرداندن نیروی کار قبلی به کار می‌باشد. این امر در قالب کاهش یا معافیت از بیمه، مالیات دستمزد و یا پرداخت مستقیم به کارفرمایان و پذیرش مسئولیت پرداخت آن توسط دولت، اجرا می‌شود در طرح حاضر کوشش می‌شود تا در دو سناریو به حمایت از تثبیت و جذب نیروی کار پرداخت شود.

1. در صورت تامین بودجه مورد نیاز، همه واحدهای دارای شرایط تحت پوشش قرار گیرند.
2.در صورت محدودیت بودجه،کارفرمایان فعال در رسته پیشران در استان‌ها که از طریق طرح تکاپو شناسایی و فعال می شوند، تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
در این طرح، صندوق بیمه بیکاری به عنوان مسئول مستقیم پوشش طرح، تصویب شده و نقش فراگیرتری را برعهده خواهد گرفت. همچنین منابع طرح از سوی دولت و از سوی محل منابع هدفمندی یارانه‌ها تامین خواهد شد. بدین ترتیب و به عنوان مثال، نظام تأمین اجتماعی به جای دریافت بیمه از کارفرما، آن را از دولت دریافت می‌نماید.یادآور می‌شود، در 8سال اخیر، این رویکرد برای مقابله با بیکاری دوره رکود، یکی از طرح های موثر در کشورهای مختلف بوده است.

بررسی های میدانی نشان می‌دهند که طی سال های گذشته بخش قابل توجهی از بنگاه های خرد و کوچک به دلیل ناتوانی در پوشش هزینه های جاری خود ورشکست شده و یا به طور موقت تعطیل شده‌اند. اگر چه خروج از کار در این نوع از بنگاه ها کمتر به طور مستقیم در گزارش های رسمی منعکس می‌شود اما سهیم بسیار بالایی در بیکاری ایجاد شده و سپس بحران های ناشی از آن دارند.
بخشی از مشکلات این دسته از بنگاه ها معطوف به هزینه نیروی انسانی شاغل در انها است که در برخی موارد بیشترین سهم را در هزینه های جاری بنگاه دارد. اولین اقدام واحدهای خرد و کوچک در دوره رکود، کاهش نیروی انسانی شاغل است. بنابر این در صورتی که بتوان با پوشش بخشی از این هزینه ها اشتغال موجود را تثبیت و کارفرمایان را به جذب نیروی جدید ترغیب نمود. گام موثری را در این زمینه برداشته خواهد شد.

نکته مهم تری که درآمد این طرح می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. آن است که در دوره رکود و پس از رکود سهم کسب و کارهای غیر رسمی در اقتصاد کشور افزایش قابل توجهی می‌یابند. یکی از نتایج طرح حاضر معکوس کردن این فرآیند است. به گونه ای که بنگاه ها و اشتغال غیر رسمی به تدریج و نتیجه سیاست های متخذه تمایل به رسمی شدن پیدا می‌کنند. نکته قابل توجه در این طرح تثبیت و ایجاد اشتغال با هزینه پایین در قیاس با سایر طرح هاست.

دستاوردهای مورد انتظار:

انتظار می رود با اجرای طرح مشوق کارفرمایی اشتغال، دستاوردهای زیر حاصل شود:
- تحرک در ایجاد اشتغال در بنگاه های خردو کوچک به ویژه در سال های اول و دوم اجرای طرح
- -کاهش اثرات افزایش حداقل دستمزد و هزینه های سربار پیامد آن
- تثبیت اشتغال موجود در بنگاه ها
- -تمایل بنگاه ها و همین طور اشتغال غیر رسمی به رسمی شدن
- شیفت پیدا کردن جمعیت تحت پوشش حمایت های اجتماعی به سمت اشتغال رسمی

سیاست های پیشنهادی

1.1.1.1مالیات دستمزد مشمول مالیات نیروی کار شاغل جدید در بخش توریسم به مدت سه سال از مالیافت معاف خواهد بود.

1.1.1.2مالیات دستمزد مشمول مالیات نیروی کار شاغل جدید در بخش IT به صورت اشتغال در شرکت IT ویا بخش IT شرکت های دیگر) مدت سه سال از مالیات معاف خواهد بود.

1.1.1.3سهم بیمه تأمین اجتماعی کارفرما برای نیروی کار جدید شاغل در بخش های توریسم و IT به مدست 3سال توسط دولت پرداخت می شود.

1.1.1.4شرکت هایی که اقدام به سرمایه گذاری و اجرای پروژه پیمانکاری در خارج از کشور می‌کنند. به ازای نیروی کار ایرانی به کار گرفته در کشور هدف از 100% معافیت دستمزد مشمول مالیات و بیمه تامین اجتماعی نیروی کار بهره مند گردیده و یا معادل آن کمک بلاغوض دریافت می نمایند.

1.1.1.5نیروی کار ایرانی شاغل در شرکت ها و پروژه های پیمانکاری خارج از کشور، از 100% معافیت بیمه تامین اجتماعی به مدت 3سال برخوردار می‌گردند.

1.1.1.6به منظور هدایت و ایجاد پوشش حمایتی فراگیر و اعمال سیاست های قید شده در بندهای پیشین،‌دفاتر هدایت و حمایت از نیروی کار در کشورها و اقلیم هایی که حداقل 2000 نیروی کار ایرانی در آنها فعال هستند،‌ایجاد می شود.

1.1.1.7به منظور افزایش توان رقابت پذیری شرکت های ایرانی فعال در خارج از ایران، به ازای جذب هر نفر نیروی کار ایرانی جدید با حداقل تحصیلات لیسانس و در طیف سنی 20تا29 سال که توسط شرکت های ایرانی در خارج از کشور برای مدت حداقل 3سال به کار گرفته شوند، مبلغ 300 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می شود.

1.1.1.8نیروی کار تحصیل کرده به کار گرفته شده جدید، برای تولید کالا یا خدمت در بنگاه هایی که محصول مربوطه را به عنوان تأمین کننده شرکت صاحب برند بین المللی ، تحت لیسانس، تحت برند، سرمایه گذاری مشترک و مانند آن عرضه می‌کنند. به مدت 3سال از پرداخت 100% حق بیمه تامین اجتماعی و مالیات دستمزد مشمول مالیات معاف خواهند بود.

1.1.1.9با هدف تشویق واحدهای صادراتی، کارکنان جدید شرکت هایی که حداقل 300 هزار دلار در سال صادرات مطابق با اسناد مثبت صادراتی ارایه نمایند تا حداثر 5نفر ودر شرکت هایی که بیش از 700 هزار دلار کالایا خدمات در سال صادر کنند تا حداکثر 10نفر، از معافیت 100% در پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی و معافیت مالیاتی دستمزد مشمول مالیات به مدت 3سال برخوردار می گردند.

1.1.1.10تمامی کارکنان بنگاه ها و واحدهای تولیدی که برای اولین بار اقدام به صادرات کالاهای تولیدی بسته بندی شده( غیرفله)حداقل به میزان 500 هزار دلار در سال دارند،  از معافیت 100% در پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی برخوردار خواهند شد.

1.1.1.11کلیه کارکنان جدید شرکت های تعاونی تولیدی از کل پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی و مالیات دستمزد مشمول مالیات به مدت سه سال معاف می باشند.

1.1.1.12حداکثر 5نفر از کارکنان جدید شرکت هایی که حداقل بیش از 200 هزار دلار صادرات محصولات بسته بندی شده نهایی، فرآورده شده و غیر فله و غیر خام صادر می‌کنند به مدت 3سال از معافیت پرداخت کل حق بیمه تأمین اجتماعی برخوردار می‌گردند.

1.1.1.13حداکثر 10نفر کارکنان جدید شرکت هایی که حداقل500 هزار دلار صادرات محصولات بسته بندی شده نهایی،‌فارآوری شده و غیر فله و غیر خام صادرل می کنند به مدت 3سال از معافیت پرداخت کل حق بیمه تأمین اجتماعی برخوردار می‌گردند.

1.1.1.14کارکنان جدیدواحدهایی که در سال 94 و پس از آن پروانه بهره برداری اخذ می‌نمایند. (کارکنان جدید پس از اخذ پروانه بهره برداری) به مدت 3سال از پرداخت کل حق بیمه تأمین اجتماعی و مالیات دستمزد مشمول مالیات معاف می‌باشند و حق بیمه ایشان توسط دولت پرداخت می‌شود.

1.1.1.15به منظور تشویق سرمایه گذاری خارجی، کل حق بیمه حداکثر 5نفر از کارکنان جدید و ایرانی سرمایه گذاران خارجی با سرمایه گذاری بیش از 300 هزار دلار در ایران ، به مدت 3سال توسط دولت پرداخت شده و از پرداخت مالیات دستمزد مشمول مالیات این کارکنان نیز معاف می باشند. به منظور تشویق سرمایه گذاری خارجی ، کل حق بیمه حداکثر 10 نفر از کارکنان جدید و ایرانی سرمایه گذاران خارجی با سرمایه گذاری بیش از 600 هزار دلار در ایران به مدت 3سال توسط دولت پرداخت شده و از پرداخت مالیات حقوق مشمول مالیان این کارکنان نیر معاف می‌باشند.

1.1.1.16حداکثر 5نفر از کارکنان جدید مقطع کارشناسی به بالا در واحدهای دانش بنیان تأیید صلاحیت شده به مدت سه سال از پرداخت کل حق بیمه تأمین اجتماعی معاف خواهند بود.

1.1.1.17حداکثر 5نفراز کارکنان جدید دارای مدرک کارشناسی به بالا در واحدهای خدمات فنی و مهندسی مستقر در شرکت های فناوری یا مراکز توسعه کسب و کار (تحت پوشش سازمان صنایع کوچک)و پارک های علمی و فناوری( تحت پوشش وزارت علوم) به مدت 3سال از پرداخت کل حق بیمه تأمین اجتماعی معاف خواهند بود.

1.1.1.18کارکنان جدید شرکت های تعاونی کشاورزی،تولیدی، دامپروری روستایی و تعاونی های مرزنشینان از پرداخت کل حق بیمه تأمین اجتماعی به مدست 3سال معاف می‌باشند.(حداکثر 5نفر برای هر تعاونی در مورد کارکنان کمتر از لیسانس و حداکثر 10 نفر کارکنان لیسانس به بالا مشروط بر آنکه حداقل 50% نیروی کار جدید لیسانس به بالا باشند).

1.1.1.19کلیه واحدهای تولیدی، خدماتی، کشاورزی وصنفی در صورت به کارگیری معلولین تحت حمایت سازمان بهزیستی، کل حق بیمه تأمین اجتماعی این معلولین به مدت سه سال از سوی دولت پرداخت می‌گردد. همچنین این واحدها از پرداخت مالیات دستمزد مشمول مالیات این کارکنان نیز معاف خواهند بود.

1.1.1.20حداکثر 5نفر از کارکنان جدید واحدهای تولیدی صنفی جدید که در سال 94 و پس از پروانه کسب اخذ می‌نمایند. از معافیت حق بیمه تامین اجتماعی به مدت سه سال بهره مند خواهند شد. در صورت جذب نیروی کار لیسانس به بالا سقف تعداد کارکنان مشمول این معافیت به 8 نفر افزایش خواهد یافت. مشروط این معافیت به 8 نفر افزایش خواهد یافت مشروط به آنکه حداقل 50 % نیروی کار جدید لیسانس به بالا باشند.

1.1.1.21حداکثر 5نفر از کارکنان جدید واحدهای تولیدی صنفی دارای پروانه کسب از معافیت حق بیمه تأمین اجتماعی به مدت 3سال بهره مند می‌گردند. در صورت جذب نیروی کار لیسانس به بالا سقف تعداد کارکنان مشمول این معافیت به 8 نفر افزایش خواهد یافت مشروط به آنکه حداقل 50% نیروی کار جدید لیسانس به بالا باشند.

1.1.1.22واحدهای مشمول موضوع سیاست های بند 1.2.2 می‌توانند متناسب با طرح های پیشنهادی تا سقف 1000 میلیون ریال از تسهیلات صندوق کارآفرینی ایمد برای یک بار به عنوان سرمایه در گردش استفاده نمایند.

1.1.1.23سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موظف است در صورت نیاز واحدها و بنگاه ها نسبت به ارائه آموزش های مهارتی به صورت رایگان اقدام نماید.

1.1.1.24معافیت های و حمایت های موضوع سیاست های بند 1.2.2 مشروط به موارد زیر است.

1- عقد قرارداد کاری حداقل 3ساله با نیروی کار جدید
2- عدم اخراج و یا کاهش نیروی انسانی در واحد مربوط حداقل به مدت 6ماه قبل( مطابق با آخرین لیست بیمه تامین اجتماعی سال 93)
3- در صورت کاهش نیروی انسانی مطابق با لیست بیمه در مدت ارایه تسهیلات به تعداد افراد کسر شده از لیست بیمه ، معافیت های مربوط لغو می‌گردد.

1.1.1.25 در اجرای مفاد فوق اولویت تخصیص منابع با جذب و به کارگیری نیروی انسانی از میان گروه های آسیب پذیر حایز شرایط خواهد بود.

1.1.1.26  محل تأمین منابع یارانه اشتغال برای رسته فعالیت های موضوع بند 2.2.1.3 منابع بیمه بیکاری خواهد بود کمبود منابع از محل بودجه اختصاص یافته از هدفمندی یارانه ها جبران خواهد شد.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه