تولید محصولات کشاورزی استان مرکزی از مرز ۳ میلیون تن عبور کرد


تولید محصولات کشاورزی استان مرکزی از مرز 3 میلیون تن عبور کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: استان مرکزی علی رغم صنعتی بودن جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی داشته و تولیدات استان در این حوزه در سال گذشته به ۳ میلیون تن می‏‌رسد.

علی بابائی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به اولویت‎های کاری بخش کشاورزی در استان اظهار داشت: اولویت ما در استان مرکزی، اصلاح الگوی کشت، بالابردن بهره‎وری در آب، واگذاری مسئولیت‌ها به بخش خصوصی و افزایش ضریب مکانیزاسیون و افزایش کیفیت و کمیت محصولات است.

وی افزود: بحران آب جدی است و یکی از وظایف جهاد کشاورزی افزایش بهره‎وری آب و ارتقاء راندمان آبیاری است در روش سنتی آبیاری راندمان آبیاری حدود 40 درصد است و راندمان آبیاری به روش‎های نوین از جمله آبیاری قطره‎ای تا 95 درصد می‏‌رسد.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: 52 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان وجود دارد که حدود 1850 هکتار آن مجهز به سیستم‎های آبیاری نوین شده و 300 هکتار دیگر در دست اقدام است، استان مرکزی رتبه نخست تغییر سیستم آبیاری در بخش کشاورزی را در کشور کسب کرده است.

بابائی با اشاره به اعتبارات حوزه آبیاری نوین گفت: مجموع اعتبارات ملی این بخش در استان مرکزی  از 11 میلیارد تومان در سال 92 به 22 میلیارد تومان در سال 93 رسید و رشد 100 درصدی داشت، اعتبارات حوزه آبیاری تحت فشار در استان مرکزی نیز 185 درصد رشد داشته و از 6.8 میلیارد تومان به 18 میلیارد تومان رسید.

وی افزود: در بحث صادرات محصولات کشاورزی به  کشورهای دیگر 661 درصد رشد داشته به طوری که از 9 میلیون دلار در سال 92 به 68 میلیون دلار در سال 93 رسیده است، این افزایش صادرات نشانگر توجه جدی به بحث صادرات و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: در بخش بهره‎وری آب کارهای خوبی انجام شده و نیروها در بخش خدمات به کار گرفته شده‎اند، 22 مرکز با 120 نیرو در استان داریم که قسمتی از تجهیز مراکز انجام شده و از فرمانداران تقاضا داریم در تجهیز مراکز کمک کنند.

بابائی با اشاره به اعتبارات استانی در بخش کشاورزی گفت: اعتبارات استانی بخش کشاورزی در سال گذشته حدود 7 درصد بود، با این مقدار اعتبار نمی‎توان مشکلات را حل کرد، اعتبارات ملی افزایش 100 درصدی داشته و در نظر داریم سهم بیشتری از اعتبارات ملی را جذب کنیم.

وی افزود: یکی از مشکلات استان خروج گندم تولیدی از استان بوده که مدیران ادارات جهاد کشاورزی در هر شهرستان موظف شده‎اند که گندم تولیدی در هر شهرستان از آن شهرستان خراج نشود و در خود استان خریداری شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در استان وجود دارد و مشکل خرید نداریم، سرمایه‎گذاری در صنایع تبدیلی و زنجیره تولید باید انجام شود تا اشتغالزایی نیز داشته باشیم.

بابائی با اشاره به بیمه محصولات کشاورزی گفت: مسئولیت بیمه محصولات کشاورزی بر عهده بانک کشاورزی است، خسارت ناشی از سرما و خشکسالی به باغات و مزارع در استان مرکزی باید جمع بندی به مراکز مربوطه ارسال شود.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon