همه به احترام موسیقی «سربه‌داران» ایستادند

همه به احترام موسیقی «سربه‌داران» ایستادند

خبرگزاری تسنیم: مراسم بزرگداشت فرهاد فخرالدینی و رونمایی از اثر تصویری ارکستر مهرنوازان با حضور جمعی از چهره‌های عرصه موسیقی در تالار آسمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم بزرگداشت فرهاد فخرالدینی در تالار آسمان فرهنگستان هنر، دیروز 7 خرداد با حضور جمعی از چهره‌های موسیقی برگزار شد. این بزرگداشت به همت موسسه فرهنگی هنری نغمه حصار و با همکاری مرکز پخش موسیقی جوان برگزار شد.

موسیقی شرقی پیوند دهنده مردم با یکدیگر است

نخستین سخنران این مراسم محمد سریر آهنگساز و نوازنده پیانو بود. سریر در ابتدای سخنانش گفت: موسیقی ملی در میان کشورهای شرق نسبت به آنچه در کشورهای غربی هست متفاوت است. موسیقی ملی در میان کشورهای شرق پیونددهنده مردم با یکدیگر است. در واقع این موسیقی هم پیوندهای ملی را بیشتر می‌کند و هم آثار ملی را حفظ می کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما به موسیقی سمفونیک هم نیاز داریم. کارکرد اصلی موسیقی سمفونیک تفکر و اندیشه است. موسیقی سمفونیک لایه‌های بسیاری دارد که مخاطب را وادار به اندیشیدن می‌کند و این کارکردی است که ادبیات ما دارد. موفقیت ادبیات ما در سطح جهان به دلیل داشتن لایه‌های مختلف مفهومی و ظاهری است.

سریر با اشاره به جایگاه فرهاد فخرالدینی در حفظ موسیقی ملی گفت: طی صد سال گذشته و در مقاطع مختلف ارکسترهایی برای موسیقی ملی ایران تشکیل شده است. یکی از مهمترین این ارکسترها ارکستر ملی ایران است که در سال 1377توسط فرهاد فخرالدینی تأسیس شد. اکنون نیز پس از چند سال از تعطیلی این ارکستر بازهم ارکستر ملی توسط فرهاد فخرالدینی بازگشایی شده است.

این آهنگساز با طرح چند پرسش به وظایف ارکستر ملی ایران پرداخت و گفت: حال باید دید وظیفه ارکستر ملی ایران چیست. ارکستری که حفظ موسیقی ملی ایران را برعهده دارد باید پشتوانه اندیشه مندی برای حفظ پیوندها با گذشته باشد.

بخش دیگری از این مراسم به اجرای «مهربانی» هنرمندی از خراسان شمالی اختصاص داشت. مهربانی دو قطعه را با حنجره‌اش نواخت. او عضو انجمن نی نوازان جهانی است. مهربانی با حنجره‌اش نی می‌نوازد.

همه به احترام موسیقی «سربه‌داران» ایستادند

محمدعلی نجفی کارگردان سریال سربه‌داران سخنران بعدی این مراسم بود. نجفی گفت: سالهای نخست انقلاب، سینما و موسیقی زیر سوال بودند و اهالی هنر نگران سرنوشت این دو بودند. ما در سال 60 پس از یک سال و نیم پیش تولید امکان ساخت سربه‌داران برایمان محیا شد. برای موسیقی این سریال با حسین علیزاده ملاقات داشتم و بعد از راهنمایی‌های او به فرهاد فخرالدینی رسیدیم وساخت موسیقی سریال سربه‌داران با همکاری او آغاز شد.

این کارگردان گفت: اسفند سال 93 حوزه هنری از کارگردان‌هایی که آثار تاریخی داشتند تقدیر کرد. در این مراسم معرفی هر کارگردان با پخش موسیقی اثرش همراه بود. وقتی نوبت به من رسید و موسیقی سریال سربه داران پخش شده هم سالن ایستاده تشویق می‌کردند. من در آنجا گفتم این تشویق به احترام موسیقی این سریال و فرهاد فخرالدینی است.

اجرای یکی از قطعه‌های فرهاد فخرالدینی توسط کوآرتتی با تنظیم مانی جعفرزاده یکی دیگر از بخش‌های این برنامه بود.

متقی، مدیر شرکت پل ایران حامی برگزاری این مراسم، سخنران بعدی مراسم بود. متقی گفت: قدردانی و قدرشناسی والاترین صفت هر انسانی است. ما با مشارکت در برگزاری این مراسم مراتب قدردانی و قدرشناسی خود را به حضور فرهاد فخرالدینی که یکی از بزرگترین هنرمندان کشورمان است اعلام می‌کنیم.

بخش دیگری از این مراسم پخش کلیپی درباره فرهاد فخرالدینی بود. در این کلیپ لوریس چکناواریان، احمد پژمان، بیژن کامکار، نادر مشایخی و هوشنگ ظریف درباره فرهاد فخرالدینی نکاتی را گفتند.

فخرالدینی حکیم موسیقی ایران است

پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی یکی دیگر از سخنرانان این برنامه بود. ارجمند گفت: من به مدت 4 سال در دانشگاه تهران شاگرد فخرالدینی بودم. ایشان نقش حکیم موسیقی ایران را دارد. آهنگساز، پژوهشگر، رهبر ارکستر و مولف و البته معلم اخلاق جوانب مختلف کار فرهاد فخرالدینی است.

وی ادامه داد: درسال 1367 نخستین دوره تحصیل در دانشگاه و در رشته موسیقی آغاز شد. در آن سالها ما اجازه نداشتیم ساز را وارد دانشگاه کنیم. دفتر صفوت که مدیر دانشگاه بود پشت کمد دانشجویان بود. و نامش را اداره صدا نهاده بودند تا از عنوان موسیقی استفاده نشود. در آن سال‌ها درس پیوند شعر و موسیقی، وزن در موسیقی، موسیقی فیلم و هارمونی را استاد فخرالدینی تدریس می‌کرد.

ارجمند تأکید کرد: استاد فخرالدینی در سال‌های حضور در ارکستر ملی ایران حدود 200 رپرتوآر به آرشیو دفتر موسیقی اضافه کرد.

وی با تأکید بر حضور در ارکستر ملی در عرصه موسیقی گفت: به نظرمن حضور ارکستر موسیقی ملی ایران ضروری‌تر از حضور ارکستر سمفونیک تهران است و ما باید این ارکستر را زودتر از ارکستر سمفونیک راه اندازی می‌کردیم.

ارجمند در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اوضاعکنونی دفتر موسیقی گفت: ما در دفتر موسیقی ممیزی موسیقی نداریم هیچ سبک موسیقی در دفتر موسیقی ممیزی نمی‌شود و این کلام موسیقی است که در دفتر موسیقی بررسی می‌شود. کلام موسیقی هم زیر نظر استاد محمدعلی بهمنی و شورایی که مسئولیتش با ایشان است. بررسی و در نهایت تأیید می‌شود.

مدیرکل دفتر موسیقی با اشاره به افزایش سرعت در صدور مجوز آثار گفت: تازه ترین اثر شهرام ناظری که می‌خواست مجوز بگیرد ساعت 8 صبح به دفتر موسیقی آمد و در ساعت 9 صبح مجوزش صادرشده بود. ما نام برخی از استادان شناخته شده عرصه موسیقی را در لیستی قرار دادیم که آثارشان نیاز به بررسی و مجوز گرفتن ندارد.چندی پیش آقای محمد معتمدی گفته بود که آلبومش شش ماه منتظر صدور مجوز بوده در صورتی که این تأخیر برای اثر ایشان به علت کسر مدارک اثر بوده است.

درس‌هایی‌ که فخرالدینی از روح الله خالقی آموخت

در پایان این مراسم فرهاد فخرالدینی به روی صحنه آمد تا دقایقی برای حاضران در تالار آسمان صحبت کند. فخرالدینی سخنانش را این چنین آغاز کرد: هنوز مشغول یادگرفتن هستم. از شماها خیلی چیزها آموختم. احمد پژمان دوست دیرینم که سابقه 50 ساله در رفاقت داریم تأثیر بسیاری در من داشت. از  نجفی بسیار یادگرفتم. زمانی من در رادیو سمت مهمی داشتم اما به خواسته‌های واقعی‌ام نمی‌رسیدم و فعالیتم و آثاری که تولید می‌کردم به تصنیف و ترانه محدود می‌شد. در آن زمان آرزویم انجام کاری بزرگ و وسیع‌تر بود درست در روزگاری که از رادیو کنار کشیده بودم و دیگر در هیچ جا تدریس نمی‌کردم آقای نجفی به سراغ من آمد و راه تازه‌ای به سوی من گشود. اگر نجفی به سراغ من نمی‌آمد موسیقی سریال سربه‌داران هرگز ساخته نمی‌شد.

وی با اشاره به خاطره‌ای از روح الله خالقی گفت: وقتی در ارکستر گل‌ها نوازنده ویلون بودم مواقعی بود که خالقی رفتارهایی از خود نشان می‌داد که برای من درس‌های بزرگی بود. یک روز که مشغول تمرین بودیم بخش‌هایی از یک قطعه که تحریرهای ایرانی داشت خوب از آب درنمی‌آمد. یکی از نوازندگان گفت این بخش را همینطور که نوشته‌اید بزنیم؟ خالقی مدادش را به نوازنده داد و گفت: جور دیگری اگر صلاح می‌دانید بنویس و بزن. 

فخرالدینی ادامه داد: این رفتار برای من آموزنده بود در حالی که فکر می‌کردم خالقی از گفته آن نوازنده بسیار ناراحت شود اما خیلی آرام و متین پاسخ او را داد. همین رفتارها بعدها در ارکستر به من کمک کرد تا ارتباط بسیار خوبی با نوازندگان ارکستر داشته باشم.

در پایان این مراسم اعلام شد که اثر تصویری اجرای ارکسترمهرنوازان در اسفند 1392 در برج میلاد از امروز در سراسر کشور منتشر شده است. در این اثر فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر مهرنوازان است و سالار عقیلی خوانندگی این اثر را برعهده دارد. این اثر از امروز در سراسر کشور توسط پخش جوان توزیع می‌گردد.

در بخشی از این مراسم به احترام درگذشتگانی چون همایون خرم، فریدون حافظی و علیرضا خورشید فر یک دقیقه سکوت اعلام شد.

در مراسم بزرگداشت فرهاد فخرالدینی چهره‌هایی چون ارسلان کامکار، علی قمصری، تینوش بهرامی، سالار عقیلی، کیوان ساکت، لوریس چکناواریان هوشنگ کامکار، پیروز ارجمند و محمد سریر حضور داشتند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران