تمسک به قرآن جامعه را به سمت عقلانیت هدایت می‌کند

تمسک به قرآن جامعه را به سمت عقلانیت هدایت می‌کند

خبرگزاری تسنیم: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:تمسک به قرآن جامعه را به سمت عقلانیت هدایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، حسن رحیم پور ازغدی ظهر امروز در همایش ملی تکریم خادمین طرح تلاوت نور در سالن همایش‌های هلال احمر خراسان رضوی اظهار داشت: قرآن برای آن نازل شده است که هدایت عام کل بشر و هدایت خاص برای آنها که ولع دارند را برعهده بگیرد؛ قرائت قرآن و حفظ آن ثواب بسیاری دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: قرآن فرموده است که کتاب عزت است و برای اخلاص و تهذیب نفس آمده است متاسفانه کاری که ما با قرآن می‌کنیم مسیحی‌ها با کتابشان می‌کنند و بت پرستان همان برخورد را با بت‌ها می‌کنند.

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: فرق قرآن با آنها در این است که قرآن در همه خانه‌ها و حوزه‌های زندگی وجود دارد؛ قران کتاب عقلانیت است ولی ما کمتر کاری را براساس عقل انجام می‌دهیم؛ قرآن کتاب محبت و عدالت است و تمسک به قرآن جامعه را به سمت عقلانیت هدایت می‌کند.

وی تاکید کرد: حضور معرفتی را باید در زیارت امامان و ائمه درک کنیم؛ در برخی جوامع مذهبی غیرمسلمان بسیاری از مفاهیم قرآنی را عمل می‌کنند.

وی بیان کرد: همواره به دنبال حواشی قرآن و روایات هستیم؛ ما بخش سخت قرآن را کنار گذاشته‌ایم و بخش آسان آن را علم کرده‌ایم؛ اگر اثر قرآن را در جامعه خود نمی‌بینیم یعنی به خودمان دروغ می‌گوئیم.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: اگرچه قرائت قرآن و حفظ آن ثواب دارد ولی ما نباید با آن بازی کنیم اگرچه ممکن است نیت ما خیر باشد ولی این کتاب آسمانی به عنوان تشریفات در زندگی ما جای گرفته است.

وی افزود: قرآن فرموده است که کتاب عزت است و برای اخلاص و تهذیب نفس آمده ولی قرآن به طور تقریب در دست ما بی‌فایده و خنثی شده است.

وی بیان کرد: هر آنچه که در قرآن، گفته‌های امام زمان(عج) و امام حسین(ع) گفته شده در جامعه ما به شکلی مخالف جلوه پیدا کرده است. این گفته در جامعه باید تقویت شود که امام حسین(ع) شفاعت می‌کند ولی برای شفاعت کردن شهید نشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: زمانی که زیارت و توسل به بطالت تبدیل می‌شود که همچون مشرکان و کفار زندگی کنیم و اصل حرف هایمان با آنها شباهت پیدا می‌کند که علت ان این است که ما وسیله را به هدف تبدیل کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: همه ما قرآن می‌خوانیم ولی نتوانسته‌ایم آمار طلاق را کاهش دهیم که علت آن این است که در حال بازی با قرآن هستیم و ادا اصول مذهبی در می‌آوریم.

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: روایات بر این موضوع تاکید دارند که به زیارت امام رضا(ع) برویم که نشان دهنده اهمیت عمل کردن به دستورات است ولی در آن گفته نشده است که پیاده برویم یا با وسیله‌ای دیگر چون نفس زیارت از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در برخی جوامع مذهبی، غیر مسلمان‌ها بسیاری از مفاهیم قرآنی را عمل می‌کنند که سبب می‌شود که در دنیا به خیر و نیک برسند ولی ما با وجود آن که در کشوری اسلامی هستیم و خود را مسلمان می‌دانیم کارهایی می‌کنیم که نه در دنیا و نه در آخرت سودی را کسب نمی‌کنیم.

وی ادا درآوردن در حرکات و اعمال را بسیار دانست و گفت: قرآن، موسیقی و حجاب جزو واجبات دین شده است و ما این سه مولفه را جزو اصول اساسی می‌دانیم و از خیانت جنسی، گران فروشی و ربا که قرآن و روایات بر آن تاکید دارند دوری جسته‌ایم.

رحیم پور ازغدی اظهار داشت: ما در پی حواشی قرآن و روایات هستیم و بخش سخت قرآن را کنار گذاشته‌ایم و بخش آسان آن را که کم ارزش است را علم کرده‌ایم. اگر اثر قرآن را در جامعه خود نمی‌بینیم بدان معنا است که به خودمان دروغ می‌گوییم این در شرایطی است که می‌توانیم قرآن را به عنوان شاخص اعمال خود در نظر بگیریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شفاعت ابزاری است که در آن تلاش می‌کنیم تا اندازه‌ای که امکان دارد گناه کمتر صورت گیرد تا بتوانیم در جهت توحید قدم برداریم و در مسیر درست قدم برداریم.

وی افزود: شفاعت در نگاه برخی روشن فکران بهانه فرار از مسئولیت است در حالی که آیات زیادی در این باب آمده است که شفاعت به چه کسانی تعلق می‌گیرید و چه کسانی نمی‌توانند از این فیض بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon