قیمت خرید گوجه و سیب‌زمینی‌ از کشاورز ۲۰۰ تومان شد

قیمت خرید گوجه و سیب‌زمینی‌ از کشاورز 200 تومان شد

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی با بیان اینکه نرخ خرید هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی کشاورزان به ۲۰۰ تومان افت کرد، گفت: به‌دلیل مشکل هرساله عدم‌اجرای الگوی کشت، این محصولات کشاورزان روی دست آنها باقی مانده است.

مسعود اسدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم افزود: با تولید بیشتر از کشش بازار گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی در مناطق جنوبی کشور، تولید کنندگان این بخش مشکلات جدی برای فروش محصولات خود داشتند که با گرم شدن دمای هوا و آمدن سیب‌زمینی کرمانشاه به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید، در حال حاضر با بحران کاهش قیمتی سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی روبه‌رو هستیم.

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی ادامه داد: گوجه‌کاران مناطق جنوبی کشور هر کیلوگرم از این محصول را 200 تومان و سیب‌زمینی و پیاز را 200 تا 300 تومان به فروش می‌رسانند، این در حالی است که این نرخ‌ها پاسخ‌گوی هزینه‌های تولید و حمل و نقل آنها نیز نمی‌شود.

وی تصریح کرد: این مشکل هم‌اینک در خوزستان، کرمانشاه و بخش‌هایی از فارس و کرمان وجود دارد و کشاورزان برای فروش محصولات خود با معضل مواجه‌اند.

اسدی با اعلام اینکه سالانه چندین میلیارد تومان از سرمایه کشاورزان ایرانی از بین می‌رود، اظهار داشت: کشاورزان ما درطول سال‌های گذشته با این مشکل روبه‌رو بوده و هرساله یک یا چند محصول کشاورزی را با قیمتی کمتر از هزینه‌های تولید فروخته‌اند یا محصول آنها روی دستشان باقی مانده است.

وی تصریح کرد: عدم اجرای الگوی کشت مناسب، نداشتن صنایع تبدیل کافی و عدم تنظیم بازار مناسب باعث شده که سالانه میلیارد‌ها تومان از سرمایه ایران به این شکل از بین برود.

اسدی با بیان اینکه محصول سیب‌زمینی، پیاز و گوجه قابلیت تبدیل به انواع فرآورده‌های غذایی را دارد، خاطرنشان‌کرد: این کاستی و از بین رفتن محصولات کشاورزی به هیچ وجه برمسئولان بخشودنی نیست.

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی با ابراز اینکه وزارت جهاد کشاورزی در هیچ دوره‌ای مشکلی برای ارائه الگوی کشت نداشته است، یادآور شد: مسئولان دولتی بخش کشاورزی الگوی کشت کشاورزان را به کشاورزان ارائه می‌کنند، اما ابزار مناسبی برای الزام آنها به اجرا ندارد.

وی تأکید کرد: با کاهش یارانه‌های دولت به کشاورزان، حرف‌پذیری آنها از وزارت جهاد کشاورزی نسبت به گذشته کمتر شده است. بنابراین به دولت برای نظارت بر اجرای الگوی کشت نمی‌توان امید داشت.

اسدی در پایان گفت: به‌دلیل اختیارات، ضمانت‌های اجرا، خدماتی مانند بیمه تکمیلی و درمان و معافیت‌های مالیاتی که سازمان نظام صنفی کشاورزی به کشاورزان ارائه می‌دهد یا نفوذ اجتماعی و سیاسی که خانه کشاورز دارد، نظارت بر اجرایی الگویی کشت برای آنها امکان‌پذیرتر از بخش دولتی است.

عدم امکان اجرای الگوی کشت تبدیل به مشکلی شده که هرساله گریبان کشاورزان را در مناطق مختلف کشور می‌گیرد اما راهکار اجرایی نیز برای حل آن اندیشیده نشده است. یکی از مواردی که از ضرر و زیان بیشتر کشاورزان جلوگیری به عمل می‌آورد خرید تضمینی صیفی‌جات است که طی یک اتفاق کم‌سابقه در سال جاری محقق شد، اما این امر نیز مسکنی بیش نیست.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه