کمبود کارشناسان آموزش کودکان کم شنوا

کمبود کارشناسان آموزش کودکان کم شنوا

خبرگزاری تسنیم: ۹۵ درصد تولد نوزادان کم شنوا از والدین سالم می‌باشد که با تربیت کارشناسان مخصوص نوزادان کم شنوا می‌توان در درمان اختلالات گفتاری آنها مفید واقع شود.

 به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم،طبق تحقیقات، تشخیص کم شنوایی از آغاز تولد با استفاده از تکنولوژی‌های موجود قابل انجام است و اگر مداخله زود هنگام زیر سه ماه در کنار تجویز سمعک باشد، کودک از معلولیت دور می‌ماند و هزینه‌های درمان نیز کاهش می‌یابد.

 
با در نظر داشتن سن طلایی مداخله بهنگام و تجویز سمعک کودکان کم شنوا در پنج سالگی از لحاظ زبان و گفتار مشابه همسالان عادی خود هستند.
 
در همین راستا دکتر گیتا موللی عضو انجمن شنوایی شناسی ایران، روانشناس کودکان استثنایی می‌گوید: با مداخله توانبخشی بهنگام و آموزش مستمر والدین می‌توان به کودک کم شنوا زندگی بخشید.
تجویز سمعک را تنها به شنوایی شناس بسپارید
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه خاطر نشان می‌کند: دغدغه‌ خرید سمعک از مراکز فروش در سطح شهر تهران و توسط افراد نامعتبر هشدار جدی است و این موضوعی علمی-تخصصی و بر عهده شنوایی شناسان است و در صورت عدم توجه زنجیره درمان به نتیجه نخواهد رسید.
 
موللی در ادامه از شوک بزرگ کم شنوایی در خانواده‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: والدین وقتی با کم شنوایی نوزاد مواجه می‌شوند خود را درگیر پزشکان متعدد می‌کنند و با آگاهی از کم شنوایی نوزاد فرصت طلایی توانبخشی و تجویز سمعک را از دست می‌دهند و بعد از یک سال دوباره رجوع می‌کنند که هزینه‌ها بالا رفته و شانس درمان کمتر شده است.
 
وی در پایان می‌گوید: کم شنوایی شایعترین نقص مادرزادی است که به هزینه پایین قابل شناسایی و با تربیت کارشناسان مخصوص است که خانواده‌ها نیز باید ارزیابی و روند درمان را فعالانه در مراکز تخصصی پشت سر بگذرانند تا شاهد توانمندی فرزندشان باشند.
 
تشخیص و مداخله بهنگام را جدی بگیریم
با توجه به اینکه از 1000 نوزاد یک تا سه کم شنوایی عمیق دو طرفه در کشور داریم و 95 درصد موارد تولد نوزاد کم شنوا از پدر و مادر سالم است، باید سهم تشخیص و مداخله بموقع را  جدی بگیریم. با توجه به غربالگری کم شنوایی در اکثر مراکز درمانی هنوز بعضی‌ بیمارستان‌ها در تشخیص ورودنکرده‌اند و هنوز هم آموزش کافی به کارشناسان در زمینه تشخیص و مداخله کم شنوایی نوزادان دیده می‌شود که نیازمند توجه مسئولان است.
 
منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

 
پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon