طالبان افغانستان بر انحصار طلبی و کسب قدرت تاکید ندارد

طالبان افغانستان بر انحصار طلبی و کسب قدرت تاکید ندارد

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان در مورد حضور طالبان در روند مذاکرات صلح این کشور گفت که در حال حاضر طالبان تأکیدی به انحصارطلبی و کسب قدرت ندارند و خواستار حل چالش‌های کنونی هستند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، مولوی «شهزاده شاهد» سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد: مخالفان دولت کابل باید از فرصت‌های به‌وجود آمده در راستای تأمین صلح در افغانستان  استفاده کنند و بر همین اساس به احتمال زیاد دور دیگری از مذاکرات غیر رسمی با طالبان افغان آغاز می‌شود.

وی افزود: مذاکرات غیررسمی با طالبان افغان زمینه گفت‌وگوهای رسمی روند مذاکرات صلح افغانستان را فراهم خواهد کرد.

شاهد گفت: طالبان نیز ضرورت گفت‌وگوهای صلح را درک کرده‌اند و دیگر مخالفان نیز به همین نتیجه رسیده‌اند و همه می‌دانند که این جنگ برنده‌ای ندارد.

به گزارش رادیو آزادی سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان تصریح کرد: در درگیری‌ها میان نظامیان افغان و مخالفان مسلح با وجود اینکه دوطرف تلفات می‌دهند، بیشترین آسیب را غیرنظامیان می‌بینند.

وی اذعان داشت: اکنون که نیروهای خارجی از افغانستان خارج شده‌اند، زمینه مذاکرات صلح دولت کابل با طالبان مسلح بیشتر فراهم شده است.

شهزاده شاهد تأکید کرد: در حال حاضر طالبان افغانستان تأکیدی به انحصارطلبی و کسب قدرت ندارند بلکه مشارکت را پذیرفته‌اند، به رعایت حقوق بشر تأکید می‌کنند، آموزش و پرورش را قبول دارند و خواستار حل چالش‌های کنونی هستند.

سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان افزود: با آغاز روند مذاکرات صلح طالبان خواسته‌های مطروح شده آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از آن توانمندی جناح‌ها برای حکومت ارزیابی می‌شود.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان