نقش خاندان حاکم عربستان در انفجارهای شرق این کشور

نقش خاندان حاکم عربستان در انفجارهای شرق این کشور

خبرگزاری تسنیم: عربستان سعودی می‌خواهد ضمن پیوند با داعش و گروه‌های تکفیری، سوار بر اسب طلایی، حاکمیت کشورهای را تسلیم خود کرده و مخالفانش را سرکوب نماید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رژیم سعودی از زمان تأسیس به دست خاندان آل سعود نقش مهمی در انتشار رویکردهای افراط‌ گرایانه و تکفیری داشته و از طریق انتشار افکار وهابی با ایجاد مدارس متخصص در زمینه انتشار این رویکردها،‌ جریان‌های دیگر را نمی‌پذیرد و مخالفان خود را تکفیر کرده و از کشته شدن کسانی که حامی این جریان نیستند، لذت می‌ برد.

کار به جایی رسیده که عربستان سعودی به دنبال فتنه ‌انگیزی و انتقال ویروس تکفیر به دولت‌های دیگر برآمده تا هرج ‌و مرج و فساد در آنها ایجاد کند. این رویکرد باعث ایجاد القاعده و طالبان شد و اخیراً نیز داعش و دیگر گروه‌های مسلح را که مأمور تخریب و ناامن کردن مناطق هدف هستند، ایجاد کرد. تمامی این اقدامات برای گسترش تسلط آل سعود و حاکمیت آنها با استفاده از منابع مالی و حمایت از گروه‌های مسلح با ضربه زدن به کشورهای عربی دنبال می ‌شود. اما این رویکرد تکفیری بر ضد حامیان خود نیز کودتا می‌کند، چرا که افکار افراط ‌گرایانه محیط مناسبی را برای داعش فراهم آورده تا توسعه خود را در عربستان سعودی گسترش دهد.

شاید عربستان سعودی با مفهوم این ضرب‌المثل آشنا نباشد که می‌گوید " چاه کن ته چاه است" آن ‌ها نمی ‌دانند که نتیجه تروریسم سعودی چه خواهد شد؟ آیا عربستان در خطر گروه‌ هایی قرار گرفته است که خود آنها را تأمین مالی کرده و حمایت کرده است ؟

در حال حاضر نگرانی‌های نظام آل سعود با افزایش نفوذ گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و رسیدن آن به اراضی خود افزایش یافته است. این گروه یک خطر واقعی برای امنیت عربستان به شمار می ‌رود،‌ به ویژه اینکه شهروندان زیادی از این کشور به جمع عناصر تروریستی در عراق و سوریه پیوسته اند و نگرانی‌ های عمده‌ ای در مورد بازگشت احتمالی آنها به عربستان وجود دارد. این علاوه بر همزیستی گسترده و محیط مناسبی است که می ‌تواند منجر به جذب تعداد بالایی از شهروندان سعودی به رویکردهای داعش شود. چرا که آنها با تکفیر و افراط ‌گرایی و تنفر داشتن از دیگران آشنا هستند. انفجارهای انجام شده در مناطق القدیح و الدمام در استان الشرقیه عربستان نیز تنها مثالی در مورد انتشار رویکردهای وهابی و تکفیری است که تأثیر خود را به این صورت نشان می ‌دهد.

بنابراین رویکردهای وهابی به اندازه‌ ای در عربستان سعودی گسترش پیدا کرده که خودش به تهدیدی برای این کشور تبدیل شده است، این رویکرد نظرات مقابل را قبول ندارد و نمی ‌تواند آرای دیگران را تحمل کند و به این ترتیب خطری برای عربستان سعودی و آینده آن به شمار می‌ رود.

شیخ ماهر حمود امام جماعت مسجد قدس در شهر صیدا با اشاره به این موضوع در گفتگو با العهد تأکید کرد که عربستان سعودی سیاست دوگانه‌ ای را در قبال مسائل مرتبط با مبارزه با تروریسم در پیش گرفته است. ریاض از یک سو از تروریست ‌ها حمایت می ‌کند و از سوی دیگر با آنها مبارزه می‌ کند. این سیاست تأثیرات منفی بر عربستان سعودی خواهد داشت، چرا که کسانی که از آنها حمایت می‌ کرد در نهایت به خود این کشور باز خواهند گشت.

شیخ حمود از بروز انفجارات در القدیح و الدمام ابراز شگفتی نکرد و گفت این اقدامات جنایت ‌آمیز در راستای جنگ داعش بر ضد تمام کسانی است که با آنها اختلاف نظر دارند و از مقاومت حمایت می ‌کنند. داعش با این اقدامات می‌خواهد با یک تیر دو نشان بزند اول اینکه مسلمانان شیعه را هدف قرار داده و از سوی دیگر به نظام آل سعود ضربه وارد کند.

دکتر وفیق ابراهیم در زمینه خطرات گروهک تروریستی داعش بر  ضد عربستان سعودی با شیخ حمود موافق است و به العهد تأکید کرد که رژیم آل سعود با گروه‌های مختلف تروریستی در اسامی متعدد از جبهه النصره گرفته تا داعش و القاعده و دیگر گروه‌ها همراه است.

ابراهیم تصریح کرد که عربستان سعودی سلاح و پول زیادی را برای فتنه ‌انگیزی در کشورهای عربی و اسلامی هزینه می‌ کند تا خود در عرصه دولت ‌های عربی در امنیت باقی بماند و با دلارهای خود بر آنها حاکمیت کرده و ارتش آن ‌ها را بخرد.

موضوع مهم برای عربستان سعودی این است که سوار بر اسب طلایی، حاکمیت کشورها را در اختیار داشته باشد و در این راه از ابزار گروه‌های تکفیری استفاده می ‌کند. 

دکتر ابراهیم تفاوتی بین داعش و عربستان سعودی قائل نیست و می ‌گوید داعش بخشی از رژیم آل سعود و حاکمیت آل سعود بخشی از داعش است.

وی در زمینه انفجارهای اخیر انجام شده در عربستان تأکید دارد که رژیم آل سعود با عاملان این جنایت‌ها هم دست است تا فتنه و مشکلات متعدد برای آنها ایجاد کند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان