فروش کمک‌های انسانی ملت یمن به تجار عرب و آفریقایی در بندر جیبوتی

فروش کمک‌های انسانی ملت یمن به تجار عرب و آفریقایی در بندر جیبوتی

خبرگزاری تسنیم: منابعی از بندر جیبوتی فاش کردند که کمک‌های انسانی ارسال شده برای ملت یمن از سوی برخی از مسئولان به تجار عرب و آفریقایی فروخته شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم منابعی که در بندر جیبوتی کار می‌کنند به پایگاه خبری «عدن‌الغد» یمن گفتند که بخش اعظم کمک‌های بین المللی انسانی که برای مردم یمن ارسال شده به تاجران محلی از کشورهای آفریقایی و مصری فروخته شده است و از این کشتی‌ها تنها 10 کشتی به یمن رسیده است.

این منابع به پایگاه "عدن الغد" گفتند: نابسامانی در مدیریت عملیات امداد رسانی باعث شده است که برخی مسئولان بارز در کمیته امداد رسان با فروش کشتی‌های حامل کمک‌های انسانی به تجار محلی در کنیا، آفریقای جنوبی و مصر، معاملاتی به‌ارزش صدها میلیون دلار انجام دهند.

این منابع افزودند: یکی از این معاملات بزرگ در چهار هفته گذشته در بندر جیبوتی انجام شد به‌گونه‌ای که برخی طرفها در کمیته امدادرسانی یمن مقادیر زیادی از کمکهای غذایی را فروختند و با سندسازی وانمود کردند که این کمکها در مسیر تخلیه در شهر عدن و بندر الحدیده است؛ درحالی که این کمکها درحال انتقال برای تخلیه در بنادر آفریقایی و عربی درپوشش محموله‌های تجاری بود.

این منابع تصریح کردند: طرف‌هایی در کمیته امدادی که در عملیات فروش کمکهای انسانی دست دارند، تلاش کردند تا با سندسازی، این‌گونه نشان دهند ده‌ها کشتی به بنادر عدن و الحدیده رسیده و مدعی شوند که این محموله‌ها بین آسیب دیدگان توزیع شده است.

این منابع پیش‌بینی کردند: این طرف‌ها چه‌بسا میلیون‌ها دلار از فروش‌های غیرقانونی کمک‌ها به دست آورده باشند.

ضعف نظارت دولت جیبوتی و عدم شفافیت، مجال را به این مسئولان در کمیته امدادرسانی داده است که بتواند این معاملات را انجام دهند.

آنچه صحت این اتهامات را ثابت می‌کند، همان اظهاراتی است که کمیته امدادرسانی روز پنجشنبه منتشر کرد. این کمیته آورده است: 173 کشتی کمک به بنادر یمن رسیده است؛ درحالی که با مراجعه به شهر عدن، روشن می‌شود که چهار کشتی از جمله سه کشتی حامل کمکهای غذایی وارد این شهر شده است و این کمکها را نیز دولت امارات به‌طور مستقیم به یمن ارایه کرده است و از طریق کمیته امدادرسانی یمن ارسال نشده است.

این بدان معنا است که حتی یک کشتی کمک از طریق کمیته امدادرسانی یمن به شهر عدن وارد نشده است. کمیته امدادرسانی یمن متشکل از تعدادی از وزیران از جمله بدر باسلمه و عزالدین الاصبحی و نادیه السقاف (وزیر اطلاع رسانی دولت خالد بحاح که اکنون در عربستان است) و شمار دیگری از مسئولان است.

این پرونده در صورت ارجاع عاملان آن به دادگاه، لکه ننگی در تاریخ دولت یمن است که ده‌ها سال به فساد شهرت داشته است اما این اولین باری است که کمک‌های امدادی به این شکل فروخته می‌شوند.

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان