آمریکا: برای واداشتن ایرانی‌ها به اتخاذ تصمیمات دشوار، فشارها را حفظ می‌کنیم

آمریکا: برای واداشتن ایرانی‌ها به اتخاذ تصمیمات دشوار، فشارها را حفظ می‌کنیم

خبرگزاری تسنیم: مقامات آمریکایی وعده دادند که در جریان مذاکرات هسته‌ای برای مجبور کردن ایرانی‌ها به اتخاذ تصمیمات سخت، فشارها را حفظ کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، همزمان با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای، قرار است امروز شنبه جان کری، وزیر خارجه آمریکا و همتای ایرانی وی دیدار کرده و یک تلاش دیپلماتیک قوی را برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای بی‌سابقه آغاز می‌کنند.

مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که هفته‌های منتهی به 30 ژوئن بسیار فشرده خواهند بود و وعده دادند که برای مجبور کردن ایرانی‌ها و هرکسی دیگری که سر میز قرار دارد به اتخاذ «تصمیمات سختی» که برای پایان بخشیدن به این تقابل 12 ساله و دور کردن بمب هسته‌ای از دسترس ایران لازم است، «فشارها را حفظ کنند».

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به خبرنگاران گفت: «ما یک ماه فرصت داریم. من فکر می‌کنم که شما شاهد افزایش اختلافات در سطوح سیاسی خواهید بود»، به گفته وی کری خواهان دیدار با ظریف است تا «موضوعات واقعا دشوار» را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

به گفته این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا ماه ژوئن «احتمالا هم در مذاکرات سطح کارشناسی و هم در مذاکرات سطح وزرا ماهی بسیار فشرده خواهد بود، اما من فکر می‌کنم که ما قطعا همچنان بر این باور هستیم که می‌توانیم این کار را به سرانجام برسانیم».

به گفته این مقام آمریکایی، این توافق «چندین ضمیمه» خواهد داشت، شاید سه ضمیمه یا بیشتر، که هم‌اکنون پیش‌نویس آن‌ها آماده شده است.

وی تأکید کرد که علیرغم سخنان مقامات ایرانی و فرانسوی مبنی بر اینکه مذاکرات ممکن است فراتر از 30 ژوئن به طول انجامد، چنین گزینه‌ای در مذاکرات وجود ندارد: «ما خیلی  واضح اعلام کرده‌ایم که تاکنون هیچ تمدیدی مدنظر قرار نگرفته است. 30 ژوئن یک ضرب‌الاجل واقعی است».

در مورد اختلافات بین طرفین نیز یک دیپلمات غربی گفت: «کری به ظریف اهمیت ارائه دسترسی به بازرسان را مورد تأکید قرار خواهد داد؛ این موضوع یکی از پایه‌های اصلی چهارپایه است. این مسأله تنها یک پایه نیست، بلکه اگر این موضوع در نظر گرفته نشود چهارپایه فرو خواهد افتاد».  

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان