رونق خانه‌های تاریخی اصفهان در دستور کار است


رونق خانه‌های تاریخی اصفهان در دستور کار است

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: به دلیل اهمیت توسعه گردشگری در نصف‌جهان با توجه به رویکرد دولت در این زمینه، توجه به رونق "خانه‌های تاریخی" اصفهان برای رونق گردشگری در دستور کار است.

فریدون اللهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به مرمت خانه‌‌های تاریخی در نصف‌جهان و برنامه‌های صورت گرفته در این زمینه اظهار داشت: برای خانه‌های واجد ارزش تاریخی در حال آمایش آماری هستیم تا استخراج برنامه‌ای جامع برای آنها به صورت دقیق صورت گیرد.

وی افزود: برای مرمت خانه‌های تاریخی در سال گذشته 2 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده که بخش بزرگ آن به صورت مشارکتی بوده و قرار بر این است که با مالکان در این زمینه مشارکت داشته باشیم. به هر حال طبیعی است اگر به همین منوال پیش رویم، با میزان مشارکت کننده نزدیک به 4 تا 5 میلیون تومان برای مرمت خانه‌های تاریخی اصفهان هزینه می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان بیان کرد: در مشارکت مردمی افراد می‌توانند تسهیلات دریافت کرده و یا از عدم مالیات عوارض می‌توانند بهره‌مند شوند، در ضمن سازمان میراث فرهنگی کمک‌های بلاعوض به خانه‌های تاریخی اعطا می‌کند.

وی تصریح کرد: فارغ از بحث مشارکتی، برخی هزینه‌ها به صورت پروژه‌های مشخص بوده و این هزینه‌ها برای خانه‌هایی که فاخر و دارای ارزش هستند و یا اینکه خانه‌هایی در تهدید قرار گرفته و باید حفاظت شوند، هزینه می‌شود.

اللهیاری گفت: امسال بالغ بر 3 میلیارد تومان به صورت مستقیم درخانه‌های تاریخی سازمان در سال 93 اعتبار گذاشته که اگر مشارکت مردم هم به آن اضافه شود، نزدیک به 5 میلیارد تومان در خانه‌های تاریخی هزینه شده است. این مسئله در قالب پروژه‌های مستقیم و یا مشاورکتی بوده و حتی بخش خصوصی در این زمینه نیز ورود پیدا کرده و برخی خانه‌های تاریخی را تحت نظارت میراث بازسازی و تغییر کاربری داده است.

وی با بیان اینکه یک خانه به صورت الگو و پایلوت برای تغییر کاربری معرفی و به نام خانه میراث فرهنگی نامگذاری شده، خاطرنشان کرد: خانه "کاظم امین" در کوچه دهدشتی قرار گرفته که این خانه به طور کامل بازسازی شده و محلی برای جلسات تخصصی و محلی برای پذیر ایی از مهمانانی که برای برنامه‌های فرهنگی و هنری به اصفهان سفر می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان اظهار داشت: در سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی مرمت خانه‌ای تاریخی چند نکته حائز اهمیت است و یکی از این موارد این است که با وجود آنها گردشگری رونق پیدا می‌کند و شرایط کنونی تداوم داشته باشد. البته سرمایه‌گذاری در بخش مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی  باری تغییر کاربری، توجیه اقتصادی خاص خود را دارد.

وی بیان کرد: این خانه‌ها با مرمت به بهره‌برداری می‌رسند ضمن اینکه خانه‌های تاریخی بسیار پر جاذبه برای گردشگران خارجی بوده و اگر قرار است محلی در حد یک هتل 5 ستاره با ‌گذاری سنگین بگذاریم، امروز خانه‌های تاریخی می‌توانند فضاهایی ایجاد کنند که جاذبه‌هایی خاص برای گردشگران باشد امکانات و فضایی که کمتر از هتل 5 ستاره نباشد.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon