تهرانچی: نباید کل شبکه دانشگاه‌ها را با یک دید نگاه کرد

تهرانچی: نباید کل شبکه دانشگاه‌ها را با یک دید نگاه کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس دانشگاه شهید بهشتی برنامه‌های این دانشگاه در جهت اجرای نقشه جامع علمی کشور را تشریح کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدمهدی تهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در راستای اجرای نقشه جامع علمی کشور، سند راهبردی دانشگاه شهید بهشتی در هیئت‌امنای دانشگاه اواخر سال گذشته به تصویب رسیده،گفت: در این سند سهم دانشگاه شهید بهشتی از اجرای نقشه جامع علمی کشور دیده شده و به دنبال اجرای کامل آن هستیم.

*باید برای دانشگاه‌ها مشروعیت اقدام قائل شویم

وی با بیان اینکه باید تفاوت و اختیارات را برای دانشگاه‌ها در اجرای نقشه جامع علمی کشور قائل باشیم، تصریح کرد: اختیارات و پاسخ‌گویی 2 مقوله‌ای است که چانچه قرار است برای دانشگاه‌ها نقشی در اجرای نقشه جامع علمی کشور تعریف شود در کنار مشروعیت اقدام قائل شویم.

*نباید کل شبکه دانشگاه‌ها را هم با یک دید نگاه کرد

تهرانچی ادامه داد: اگر قرار باشد دانشگاه‌ها بخشنامه‌ای اداره شوند پس هر دانشگاه ذیل قید نقشه جامع علمی کشور تعریف نمی‌شود، بنابراین باید به دانشگاه‌های پیشرو اختیاراتی داده شود و در مقابل نباید کل شبکه دانشگاه‌ها را هم با یک دید نگاه کرد.

*دانشگاه ها باید متناسب با نقش اختیارات داشته باشند

وی یادآور شد: همان‌طور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند دانشگاه‌ها نقش خود را در اجرای نقشه جامع علمی کشور تعریف کنند، به نظر می رسد که دانشگاه های پیشرو باید نقش های مستقل و متفاوت از یکدیگر اجرا کنند. بنابراین چنانچه دانشگاه ها می خواهند نقش های متفاوت از هم داشته باشند باید متناسب با این نقش ها اختیارات داشته باشند و متقابلا پاسخگو باشند.

تهرانچی ادامه داد: در بیانیه ماموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های سند راهبردی دانشگاه شهید بهشتی نقش دانشگاه در اجرای نقشه جامع علمی کشور به خصوص در تحقیقات کاربردی و بنیادی تعریف شده است.

*حضور در بین 10 دانشگاه برتر منطقه

وی افزود: بر همین اساس، دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرده است که در افق چشم‌انداز ایران 1404 براساس نقشه جامع علمی کشور جزء 3 دانشگاه برتر کشور، 10 دانشگاه برتر منطقه و 300 دانشگاه برتر جهان خواهد بود که قطعا با اعتماد به دانشگاه‌ها و هماهنگ شدن خواست‌های درونی و بیرونی این هدف‌گذاری دست یافتنی است.

*تحصیل بیش از نیمی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در مقاطع ارشد و دکتری

تهرانچی درباره توانایی و قابلیت های دانشگاه شهید بهشتی گفت: دانشگاه شهید بهشتی یکی از با قدمت ترین دانشگاه های کشور با عمری بیش از نیم قرن است که در حال حاضر بیش از نیمی از دانشجویان آن، در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند و پس از دانشگاه تهران دومین جمعیت اعضای هیات علمی را داراست بنابراین با این پتانسیل به اهداف تعیین شده می سد.

*احصاء لیست دانشگاه‌های برتر کشور

رئیس دانشگاه شهید بهشتی درباره حمایت از دانشگاه‌های برتر کشور براساس تاکید قانون برنامه پنجم توسعه کشور، گفت: در اواخر سال گذشته تحت همین عنوان، دانشگاه‌های گروه یک برای اولین بار احصا شد که متاسفانه اقدامی دیرهنگام اما ارزشمند بود. البته علیرغم تاکید موادی از قانون برنامه پنچم توسعه مبنی بر حمایت ویژه از دانشگاه‌های برتر کشور تا سال گذشته حمایتی در این خصوص صورت نگرفته است.

*برگزاری نشست روسای دانشگاه‌های برتر کشور، خردادماه در دانشگاه شهید بهشتی

وی افزود: با این وجود پس از احصا دانشگاه‌های برتر کشور تاکنون 3 جلسه مستمر با حضور 13 دانشگاه برتر کشور برگزار شده که اولین جلسه در دانشگاه صنعتی اصفهان، دومین جلسه در دانشگاه تهران و سومین جلسه نیز در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها با حضور وزیر علوم برگزار شد و قرار است که خردادماه روسای این دانشگاه‌ها میهمان دانشگاه شهید بهشتی باشند.

به گفته تهرانچی، دانشگاه‌های برتر کشور در این نشست‌ها دور هم جمع شده تا همفکری کنند که چه نقش‌هایی را در کشور به عنوان دانشگاه‌های پیش رو ایفا کنند.

وی با بیان اینکه در بحث حمایت از دانشگاه‌های برتر تنها حمایت مالی مطرح نیست، تاکید کرد:  باید پیشرو بودن و تفاوت برای دانشگاه‌های برتر به رسمیت شناخته شود که در کنار این کار و و اجازه تفکر به دانشگاه‌ها می‌توان شاهد رشد دانشگاه‌ها بود.

*غفلت از تجهیز دانشگاه‌ها به تجهیزات

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در مقایسه با دانشگاه کشورهای منطقه، در تجهیزات دانشگاه‌ها غفلت شده است، گفت: باید بازنگری جدی در حمایت از تجهیز دانشگاه‌ها از تجهیزات آزمایشگاهی و تحیقاتی به خصوص برای دانشگاه‌های پیشرو کشور صورت گیرد.

*برنامه‌های دانشگاه‌های بهشتی برای تورهای علمی

وی با انتقاد از افزایش اندک بودجه دانشگاه‌های بزرگ کشور در قانون بودجه سال 1394 گفت: در حالی که در آموزش عالی صحبت از افزایش 22 درصدی بودجه بود اما در دانشگاه‌های برتر نه تنها 22 درصد متوسط اضافه نشد بلکه 13 درصد رشد داشت. البته یک بند مستقل برای حمایت از دانشگاه‌های برتر تا 19 درصد رشد اعتبارات در نظر گرفته شد که امیدواریم هر چه سریع‌تر وزارت علوم از این محل به دانشگاه‌های پیشرو کمک کند.

تهرانچی در پایان از تدارک برنامه‌ها و طرح‌هایی برای برگزاری تورهای علمی مورد تاکید مقام معظم رهبری توسط دانشگاه شهید بهشتی در آینده نزدیک خبرداد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon