تداوم بحران یمن با کارشکنی‌های منصور هادی


تداوم بحران یمن با کارشکنی‌های منصور هادی

خبرگزاری تسنیم: تلاش منصور هادی برای تحمیل قطعنامه شورای امنیت بر نیروهای مردمی انصار اللّه که مورد پذیرش هیچکدام از گروه‌های سیاسی- مردمی حاضر در صحنه نیست، همانقدر نامشروع به شمار می‌رود که تن دادن سازمان ملل متحد به خواسته منصورهادی .

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نزدیک 2 ماه است که کشور یمن زیر فشار شدید حملات هوایی و محاصره دریایی ائتلاف سعودی قرار دارد که طی آن بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی، ارتباطی، بهداشتی و اجتماعی این کشور ویران شده و هزاران کشته و ده‌ها هزار زخمی و آواره برجا مانده است.

به دلیل کارشکنی‌های عربستان سعودی تاکنون تمامی راه حل‌هایی که برای پایان دادن به بحران یمن پیشنهاد شده، به شکست انجامیده است. حتی 2 آتش بس اعلام شده از سوی عربستان، به دست خود سعودی‌ها و با تداوم حمله‌های هوایی بارها نقض شد.

همچنین عربستان سعودی که رهبری حمله به یمن را به‌عهده دارد با محاصره دریایی این کشور، از رسیدن هرگونه کمک‌های مردمی به آسیب‌دیدگان حملات هوایی ائتلاف سعودی جلوگیری می‌کند. این در حالی است که به‌دلیل ویرانی بسیاری از زیرساخت‌های ارتباطی و بهداشتی، مردم یمن در شرایط بسیار بدی به سر می‌برند و وخامت اوضاع به گونه‌ای است که بسیاری از ناظران سازمان ملل متحد از وقوع بحرانی انسانی در یمن سخن می‌گویند؛ بحرانی که تلفات آن به مراتب بیشتر از بمباران‌های هوایی خواهد بود.

نزدیک شدن به فصل گرما با توجه به آب و هوای گرم و خشک یمن نیز نگرانی‌ها درباره بروز بحران انسانی در یمن را افزوده به ویژه اینکه این کشور با کمبود شدید آب آشامیدنی روبرو است و در مرز بحران قرار دارد به همین دلیل، نیاز است عربستان هرچه زودتر حملات هوایی به یمن و محاصره دریایی این کشور را پایان دهد و اجازه دهد گروه‌های یمنی در یک فرآیند گفت و گوی ملی به راه حلی برای عبور از بحران دست یابند.

در همین راستا تاکنون تلاش‌های بسیاری از سوی برخی کشورهای منطقه‌ای و نهادهای بین‌المللی مانند صلیب سرخ جهانی و سازمان ملل متحد برای پایان دادن به بحران یمن و تشویق طرف‌های درگیر برای حضور پای میز گفت‌وگو صورت گرفته است. برپایه همین تلاش‌ها قرار شد هفتم خرداد ماه طرف‌های درگیر در یک نشست سه روزه در شهر ژنو سوییس گرد هم آیند و زیرنظر سازمان ملل متحد به بررسی راه‌های عبور از بحران بپردازند اما به دلیل مخالفت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن، این نشست تا زمان نامعلومی به تعویق افتاده است.

منصور هادی همسو با عربستان سعودی اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بحران یمن را پیش‌شرط هرگونه طرح گفت‌‌وگو قرار داده است. بر پایه قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل متحد، نیروهای وابسته به کمیته مردمی انصاراللّه باید سلاح‌های خود را تحویل دهند و کشور را به منصور هادی و دولت مستعفی وی واگذار کنند. این، در حالی است که با توجه به مفاد قطعنامه شورای امنیت و به دلیل اینکه صادرکنندگان آن، واقعیت‌ها و شرایط میدانی تحولات یمن را در نظر نگرفته‌اند، هیچ گروه یمنی(به غیر از منصور هادی و هواداران وی) این قطعنامه را قابل پذیرش نمی‌دانند.

درباره مخالفت منصور هادی با برگزاری نشست ژنو، باید به دو مسئله بنیادین توجه داشت:

1- تحولات یمن یک موضوع داخلی بود، اما عربستان سعودی با دخالت نظامی خود آن را تا مرز یک بحران منطقه‌ای پیش برد. نیازی به گفتن نیست که نخستین و بنیادی‌ترین اصلی که در حقوق بین‌الملل مطرح می‌شود و کشورها بر پایه آن در حوزه روابط بین‌الملل به تعامل با یکدیگر می‌پردازند، اصل حاکمیت ملی است که بر پایه محترم شمرده شدن تمامیت سرزمینی و احترام به حقوق سیاسی داخلی کشورهاست.

عربستان سعودی با حمله به یمن نخستین اصل حقوق بین‌الملل را زیرپا گذاشته است و از سوی دیگر، با فرافکنی‌های رسانه‌ای تلاش دارد دیگران را به دخالت در امور یمن متهم کند. این درحالی است که برپایه حقوق بین الملل آشکارترین و خشن‌ترین شکل اقدام علیه حاکمیت ملی یک کشور، حمله نظامی به آن است و نقض حریم سرزمینی یک کشور به معنای نقض تمامیت سرزمینی آن به شمار می‌رود.

2-تلاش عربستان برای پشتیبانی از رئیس جمهوری مستعفی یمن و تلاش برای بازگرداندن وی به قدرت در راستای منافع منطقه‌ای خود است. برکسی پوشیده نیست که هم برپایه حقوق داخلی کشورها و هم بر پایه حقوق بین‌الملل وقتی یک رئیس جمهوری از سمت خود کناره می‌گیرد دیگر هیچ حقی برای دخالت در امور داخلی کشور ندارد. این درحالی است که رئیس جمهوری در شرایطی ویژه به دلیل ترس از ایجاد خلأ سیاسی، حق کناره‌گیری از قدرت را دارد به همین دلیل، کناره‌گیری منصور هادی از پست ریاست جمهوری در وهله نخست یک اقدام خلاف بود و تلاش وی برای ناامن‌سازی کشور به سبب تلاش برای بازگشت دوباره به قدرت، اشتباه بزرگ‌تری را رقم زد. اما بزرگترین گناه منصور هادی که خیانت به منافع ملی و تمامیت سرزمینی کشور نیز به شمار می‌رود زمانی رخ داد که وی از عربستان خواست علیه کشورش درگیری نظامی را آغاز کند و زمینه کشتار غیرنظامیان را فراهم آورد.

در این چارچوب، اقدام‌های منصور هادی برای به بن‌بست کشاندن تلاش‌های سازمان ملل متحد برای حل بحران که نماینده پیشین دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن نیز بارها از آن گلایه داشت تداوم خیانت وی به منافع ملی و تمامیت سرزمینی یمن به شمار می‌رود.

با درنظرگرفتن این مسائل می‌توان نتیجه گرفت که به‌خلاف شعارهای عربستان و منصورهادی علیه کمیته‌های مردمی انصاراللّه و تلاش‌های آنها برای فرافکنی مشکلات برآمده از اشتباه‌های راهبردی آنها، بحران کنونی یمن حاصل اقدام‌های ماجراجویانه و قدرت‌طلبانه عربستان با همراهی منصور هادی است و آنها هستند که تاکنون از دستیابی به هرگونه راه حل سیاسی جلوگیری کرده‌اند.

در چنین شرایطی، همراهی سازمان ملل متحد با خواسته‌های منصور هادی این سازمان را نیز در جرم رئیس جمهور مستعفی یمن و عربستان سعودی شریک می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت تلاش منصور هادی برای تحمیل قطعنامه شورای امنیت بر نیروهای مردمی انصار اللّه که مورد پذیرش هیچکدام از گروه‌های سیاسی- مردمی حاضر در صحنه نیست، همانقدر نامشروع به شمار می‌رود که تن دادن سازمان ملل متحد به خواسته منصورهادی برای به تعویق انداختن نشست ژنو.

ماخذ: خبرنامه 1257

انتهای پیام/

انتهای پیام/1

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon