اگر ۳ سال در احیای دریاچه ارومیه تأخیر شود دیگر قابل احیا نیست

اگر 3 سال در احیای دریاچه ارومیه تأخیر شود دیگر قابل احیا نیست

خبرگزاری تسنیم: دبیر ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه گفت: طبق تحقیقاتی که انجام شده است اگر سه سال در احیای دریاچه ارومیه تأخیر شود دیگر قابل احیا نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوکان، عیسی کلانتری در سومین نشست فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: آب را که موجودی تجدید پذیر است ما با مصرف بی‌رویه خود داریم به موجود غیر تجدید پذیر مثل نفت تبدیل می‌کنیم.

وی گفت: تکنولوژی و سرمایه در ایران سبب نابودی منابع آبی زیرزمینی شده و دستگاههای حفاری، منابع آبی ما را به تاراج برده اند.

دبیر ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه بیان کرد: در کل کشور مشکل کم آبی وجود دارد و ما باید در کل کشور مصرف آب را کم کنیم به طوری که در خراسان شمالی وضعیتش به مراتب بدتر از آذربایجان غربی است بنابراین صرفه جویی در مصرف آب وظیفه تمام مردم ایران است.

کلانتری در این باره افزود: اگر صرفه جویی نکنیم کل کشور حداقل تا 15 سال دیگر از بی آبی می‌میرد بنابراین مسئله اصلی آب است نه کشاورزی.

وی تصریح کرد: طبق تحقیقاتی که انجام شده است اگر سه سال در احیای دریاچه ارومیه تأخیر شود دیگر قابل احیا نیست.

کلانتری گفت: 22 درصد شاغلین در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند پس باید در مصرف آب صرفه جویی شده و کشاورزان حق بهره برادری بیشتری ندارند ولی نباید نگران باشند چون ما به دنبال معیشت های جایگزین هستیم و کاهش درآمد کشاورزی را نداریم.

کلانتری افزود: عدم آب عدم امنیت را به وجود می آورد و نیاز به دشمن خارجی نیست.

دبیر ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه اظهار داشت: برداشت سالانه آب در کشور 55 میلیارد مترمکعب است که این میزان برداشت 22 میلیارد مترمکعب از میانگین آن بیشتر است.

کلانتری گفت: اگر دریاچه ارومیه احیاء نشود باید 5 میلیون نفر از جمعیت کشور جابه جا شود که جابه جایی آن برای شهری مانند تبریز در صورت امکان 400 میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

کلانتری با اشاره به تأثیرات سد سازی بر مشکل کم آبی تصریح کرد: سدهای که عملیات ساخت آنها تمام شده بود آبگیری شدند و در حال حاضر هم هیچ سد دیگری ساخته نمی شود و آنهایی هم که عملیات ساخت آنها تمام نشده است معلق می مانند.

وی درباره ساخت سد شهید مدنی در آذربایجان شرقی گفت: چون عملیات ساخت آن تمام شده بود آبگیری شد چون سدی که تمام شده نمی توان تخریب کرد ولی آب آین سد تا سال 1403 باید به دریاچه ارومیه ریخته شود و تا زمان احیای دریاچه ارومیه آب آن به صورت سیلابی در بهمن و اسفند ماه وارد دریاچه اومیه خواهد شد و حق کشاورزی در آن وجود ندارد.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon