آن سوی تلاش الجزیره قطر برای «تطهیر جبهه النصره»

آن سوی تلاش الجزیره قطر برای «تطهیر جبهه النصره»

خبرگزاری تسنیم: تهیه مصاحبه اختصاصی شبکه الجزیره با فرمانده گروه تروریستی جبهه النصره تنها یک مصاحبه عادی و معمولی نبوده بلکه بخشی از طرح جدید براندازی در سوریه محسوب می‌شود که در آن بناست جبهه النصره نقش اساسی و کلیدی ایفاء کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه تلویزیونی الجزیره قطر پنج شنبه 7 خرداد در اقدامی نامتعارف مصاحبه اختصاصی خود را با ابومحمد جولانی رهبر شاخه سوری القاعده موسوم به جبهه النصره پخش کرد. وی در حالی که چهره خود را پوشیده نگه داشته بود در این مصاحبه ظاهر شد و به سوال‌های شبکه الجزیره پاسخ گفت. با توجه به اینکه جبهه النصره همانند سایر گروه‌های تکفیری همچون داعش جزو گروه‌های تروریستی محسوب می‌شود و این نکته در همه قطعنامه‌های شورای امنیت تصریح و تاکید شده است، لذا این سؤال مطرح است که  اولا چگونه الجزیره به تریبون رهبر جبهه النصره تبدیل شده است و دوم اینکه هدف یا اهدافی که در ورای این مصاحبه مدیریت شده دنبال می‌شود، چیست ؟

اهداف پشت پرده مصاحبه اختصاصی الجزیره با رهبر جبهه النصره

برخی از این اهداف را می توان با تحلیل محتوایی از سخنان ابومحمد جولانی از دل این مصاحبه استخراج کرد.

از جمله اینکه وی در این مصاحبه در اقدامی فریبکارانه تلاش کرده است از خود چهره‌ای ارائه دهد که جزء در مواقع دفاع دست به اسلحه نمی‌برد و اگر کسی با اعضای جبهه النصره کاری نداشته باشد آنها نیز کاری به کار آنها نخواهند داشت و آنها حتی‌ حاضرند حقوق علوی‌ها را در صورت اصلاح افکار مذهبی خود رعایت کنند. بر این اساس مشخص می‌شود که یکی از اهداف الجزیره از تهیه و پخش این مصاحبه تطهیر جبهه النصره از جنایاتی است که این گروه از زمان اعلام موجودیت خود در سوریه مرتکب شده و در مناطق تحت اشغال خود از هیچ جنایتی علیه سربازان سوری و یا ساکنان غیرنظامی اعم از علوی و مسیحی و حتی در مواردی سنی فروگذاری نکرده است.

نگاهی به بخش دیگری از سخنان جولانی ابعاد دیگری از اهداف الجزیره را از مصاحبه با وی آشکار می‌کند. وی در این مصاحبه هدف از مبارزات خود را براندازی دولت سوریه و مقابله با همپیمانان منطقه‌ای آن بخصوص حزب الله اعلام و حتی به نقل از ایمن الظواهری رهبر القاعده نقل کرده است که غرب در اولویت مبارزات این گروه قرار ندارد. البته هر چند جولانی در این مصاحبه اسمی از رژیم‌صهیونیستی نبرد اما از ابتدای بحران به توافق مشابه با این رژیم دست یافته است و حتی در مواردی یکدیگر را پشتیبانی کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به ایجاد بیمارستان صحرایی در جولان برای مداوای مجروحان جبهه النصره و بازدید بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم از آن اشاره کرد.

به هر حال به نظر می‌رسد چند هدف از پخش مصاحبه جولانی در دستور کار این شبکه و دیگر حامیان برانداز دولت سوریه قرار داشته است :

نخست تحت الشعاع قرار دادن فضای ناشی از پیروزی بزرگ حزب الله و ارتش سوریه در کوه‌های استراتژیک قلمون است که این پیروزی ، برخی از پیشروی‌های مقطعی جبهه النصره در ادلب و حومه آن جسر الشغور را به حاشیه راند و در عین حال سخنرانی‌های پی در پی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص هشدار به کسانی که قصد براندازی در سوریه را دارند ، نوعی بازدارندگی در برابر خیز جدید گروه برانداز ایجاد کرد و بر همین اساس ابومحمد جولانی در مصاحبه خود با شبکه الجزیره بیشتر حزب الله را مورد هدف قرار داد.

نکته قابل توجه و تامل دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که عربستان از سال‌ها پیش در پی فردی در لبنان بود که نقش مقابل سید حسن نصر الله  را در معادله لبنان و منطقه برای این کشور بازی کند، اما خود موفق به اینکار شد لذا به نظر می‌رسد چنین ماموریتی در تقسیم کار جدیدی که بین ائتلاف سه گانه ترکیه، قطر و عربستان صورت گرفته، به قطر واگذار شده و این کشور در تلاش است با تطهیر چهره جولانی از وی همان شخصیتی بسازد که نه تنها انتظار عربستان را در معادلات لبنان محقق سازد بلکه در عرصه فراتر این نقش را در معادلات منطقه برای ائتلاف سه گانه جدید بخصوص در سوریه بازی کند.

اما هدف دیگری که در مصاحبه مدیریت شده ابومحمد جولانی با شبکه الجزیره قطر آشکار بود تاکیدی است که هر دو بر نزدیکی روابط با غرب و حتی رژیم صهیونیستی در مقابل دولت سوریه و هم پیمانان آن دارند و برهمین اساس رهبر النصره به صراحت تاکید می‌کند که این گروه طبق فرمانی که از ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده دریافت کرده است، هیچ مزاحمتی برای غرب ایجاد نخواهد کرد.

در واقع وی با این اظهارات کوشیده است النصره را متفاوت از داعش معرفی کند و آن را از دور جدید جنایات داعش مصون نگه دارد حال آنکه بررسی سوابق النصره نشان می‌دهد که اولا این گروه دست کمی از داعش ندارد و در اصل بانی خیلی از جنایت‌های جدید از جمله سربریدن‌ها جبهه النصره بوده و داعش در رقابت با آن وارد این معرکه شد و کوشید گوی سبقت را از رقیب خود برباید. دوم اینکه دور جدید  تحرکات گروه‌های مسلح و تکفیری در سوریه درست بعد از آن آغاز شد که ائتلاف سه گانه ترکیه، قطر و عربستان بلافاصله بر گروه‌های تحت امر آنها در سوریه نیز تاثیر گذاشت و قرار شد این گروه‌ها نیز اختلافات خود را کنار گذاشته و جبهه واحدی را تشکیل دهند.

بر این اساس می‌توان گفت که  بر خلاف تبلیغات موجود، در عمل هیچ مرز مشخصی نمی‌توان بین گروه‌های مسلح سوری و تکفیری‌های آن قائل شد و یکی را میانه رو و دیگری را افراطی لقب داد و یک چنین ارتباطات گسترده بین تکفیری‌ها وجود دارد. اما اینکه چرا قطر با استفاده از الجزیره در صدد ارائه تصویری میانه رو از جبهه النصره به رهبری ابومحمد جولانی است به این علت است که ارتش به اصطلاح آزاد که پیش از این از سوی این کشور و برخی دیگر از کشورهای غربی و عربی ائتلاف موسوم به دوستان سوریه (که در اصل همان دشمنان سوریه هستند ) پشتیبانی می‌شد و قرار بود نقش نیابتی را برای این ائتلاف در جنگ سوریه ایفاء کند خیلی زودتر از آنکه آنها انتظار داشتند از هم فروپاشید و در واقع  این ارتش که عمدتا از فراری‌های ارتش سوریه تشکیل شده بود نتوانست در برابر گروه‌های تکفیری همچون داعش و النصره عرض و اندام کنند.

بر این اساس قطر بعد از ورود دوباره به جنگ سوریه (که بعد از جابجایی قدرت در این کشور مدتی به حاشیه رفته بود) درتلاش است با تطهیر جبهه النصره، آن را  جایگزین ارتش آزاد کند. البته رویکرد برخی از رسانه‌های غربی از جمله فرانس پرس که در گزارشی متن مصاحبه ابومحمد جولانی را همانند الجزیره و برخلاف مغایرت آن با  قطعنامه‌های شورای امنیت منتشر کرد، نشان می‌دهد که الجزیره و قطر در اجرای این پروژه تنها نیست و از حمایت برخی از کشورهای غربی از جمله فرانسه برخوردار است.

نکته قابل توجه در گزارش فرانس پرس این است که این خبرگزاری تیتر خود را به آن بخش از سخنان ابومحمد جولانی اختصاص داد که دست دوستی به سوی غرب دراز کرده و گفته است جبهه النصره کاری به غرب ندارد و حتی مسیحیان  سوریه نیز در امان هستند. اتخاذ چنین رویکردی نشان می‌دهد که فرانس پرس نیز همانند الجزیره کوشیده است به تطهیر و ترمیم وجهه جبهه النصره بپردازد.

از آنچه گفته شد مشخص می‌شود که تهیه مصاحبه اختصاصی شبکه الجزیره با ابومحمد جولانی فرمانده گروه شبه نظامیان جبهه النصره تنها یک مصاحبه عادی و معمولی نبوده بلکه بخشی از طرح جدید براندازی در سوریه محسوب می‌شود که در آن بناست جبهه النصره نقش اساسی و کلیدی ایفاء کند  اما از آنجا که این گروه همانند داعش طبق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل گروه تروریستی تلقی می‌شود که هر گونه همکاری با آن ممنوع شده است لذا الجزیره با همکاری برخی از رسانه‌های غربی همچون فرانس پرس در اقدام تبلیغاتی به ترمیم و تطهیر این گروه دست زده‌اند تا  بتواند جای خالی گروه فرو پاشیده ارتش به اصطلاح ازاد را در دور جدید سیاست براندازی پر کند.در چنین وضعیتی به نظر می رسد مهمترین راهکاری که می‌تواند ترفند جدید ائتلاف برانداز را خنثی کند انتشار مستندوار جنایاتی است که جبهه النصره در خلال چهار سال گذشته در سوریه مرتکب شده است تا از این طریق چهره واقعی این گروه  نیز همانند دیگر تکفیری‌ها برای  جامعه جهانی و افکار عمومی بین المللی یاد آوری و افشا شود.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان