مدنی: چرا به خودروسازان غربی‌ که ما را تحریم کردند یک اخم هم نمی‌کنیم

مدنی: چرا به خودروسازان غربی‌ که ما را تحریم کردند یک اخم هم نمی‌کنیم

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل سابق سایپا با انتقاد از پهن شدن فرش قرمز برای خودروسازان غربی و سازش کاری با آنها به جای اخم کردن، گفت: عاملان فلاکت سایپا مسئولان دولتی سازمان گسترش بودند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سعید مدنی امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت سایپا به بیان توضیحاتی در مورد عملکرد خود در طول 4 سال مدیریت در شرکت سایپا پرداخت و اظهار داشت: امروز خوشحالم که بعد از شش ماه با در خواست استعفای من موافقت شده و فرد دیگری به عنوان مدیرعامل سایپا انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه 6 ماه گذشته در تاریخ سوم آذر ماه سال 93 درخواست استعفای خود را به وزیر صنعت ارسال کرده بودم افزود: پس از پیگیری‌های متعدد، در نهایت وزیر با این استعفا موافقت کردند اما پیش از موافقت خود به بنده گفتند شما بروید اگر فرد مناسبی را به جای خود پیدا کردید بیاید و او را معرفی و استعفای خود را دریافت کنید.
مدنی با اشاره به اینکه در مردادماه سال 91 این شرکت شرایط سختی داشت افزود: سوءمدیریت‌ها و مشکلاتی در این مقطع برای این شرکت به وجود آمد که باعث شد در سالهای آینده شرایط سخت‌تری را برای شرکت سایپا به وجود آورد.
وی به مشکلات و تصمیم‌هایی که بر شرکت سایپا در سال 89 تحمیل شده بود اشاره کرد و گفت: این تصمیمات باعث شد تا در اواخر سال 90 و ظرف شش ماه شرکت را به معنی واقعی به مرز فلاکت برسانند. کسانی که این تصمیمات را بر سایپا تحمیل کردند خود اعضای منتخب سازمان‌های دولتی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بودند که باعث شدند شرکت نتواند مسیر رشد و توسعه خود را طی کند.
مدنی در این مراسم خطاب به نوروززاده رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: خواهش می‌کنم سازمان‌ها در اتخاذ تصمیمات برای زیرمجموعه‌های خود دقت عمل بیشتری را داشته باشند. چرا که خرید سهام شرکت سایپا در سال 89 باعث شد بدبختی این شرکت بیشتر شود نکته قابل تأمل آنکه همانهایی که عامل این مشکلات برای شرکت بودند هنوز هم دوست دارند برگردند. برهمین اساس از سازمان گسترش درخواست می‌کنیم اگر قرار است مسئولیتی را به کسی بدهند در انتخاب آن دقت عمل بیشتری را داشته باشند.
مدیرعامل سابق سایپا با اعلام اینکه تصمیمات اشتباه و سوءمدیریت‌ها باعث شد تا صحبت‌هایی مبنی بر اینکه «سیاست بازی سایپا را به اینجا برساند»مطرح شود، اظهار داشت: در آن روزها بدهی شرکت سایپا حدود دو هزارو 500 میلیارد تومان بود که بخشی از این رقم که حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان بود مربوط به خرید سهام است نکته قابل توجه آنکه بخشی از این بدهی‌ها نیز مربوط به خرید شرکت‌هایی بود که قیمت اصلی آنها 280 میلیارد تومان بود اما آنها را با قیمت 450 میلیارد تومان خریداری کرده بودند.
مدنی با اشاره به اینکه مشکلات باعث شد تولید سایپا از دو هزارو  400 دستگاه به روی 800 دستگاه برسد، گفت: به هر حال نقدینگی شرکت سایپا با سوءمدیریت‌ها و تصمیمات اشتباه آتش زده شد و سایر گروه‌ها همانند گروه بهمن به نون و نوایی رسیدند.
وی اضافه کرد: در آن مقطع بسیاری از شرکت‌های قطعه ساز تعطیل شدند و حتی 150 دستگاه از گردنه تولید خارج شده و نتوانستند قطعات مورد نیاز پروژه‌ها را تأمین نمایند که در نهایت پروژه‌ها متوقف شد.
مدیرعامل سابق شرکت سایپا در ادامه به بیان توضیحاتی در مورد چگونگی پذیرش مسئولیت مدیریت شرکت سایپا در سال 91 پرداخت و گفت: درسال 91 بنده در پارس خوردو در وضعیت بسیار خوبی به فعالیت می‌پرداختم به نحوی که با نیسان مشارکت داشته و روند تولید مناسبی را تجربه می‌کرد. در آن مقطع از وزارتخانه مرا صدا کردند تا از من هم فکری‌هایی برای رفع مشکلات شرکت سایپا داشته باشند.
وی افزود: بنده 7 راهکار برای نجات سایپا اعلام کردم که یکی از آنها سیاست زدایی و دوم تغییر اعضای هیئت مدیره بود. البته پیشنهاد کردم 1500 میلیارد نقدینگی به سایپا داده شود تا این شرکت بتواند به رشد و توسعه خود بپردازد اما این مبلغ در آینده پرداخت نشد درحالی که اگر این پول را به سایپا می‌دادند الآن نیازمند 4 هزار میلیارد و 500 میلیارد برای رفع مشکلات خود نبود.
مدنی اضافه کرد: فروش دارایی‌های مازاد و عدم دخالت سازمان‌ها در شرکت سایپا دیگر راهکارهای بنده بود چرا که در دولت گذشته هر سازمانی به خود اجازه می‌داد در صنعت خودرو دخالت کند و اظهارنظرهایی را بیان نماید در آن سالها صنعت خودرو متولی به نام وزارت صنعت و یا سازمان گسترش صنایع ایران نداشت و هر کس امکان قدرتنمایی در این صنعت را داشت.
وی با اشاره به اینکه خارج شدن خودرو از شمول قیمت گذاری می‌تواند بخش زیادی از مشکلات شرکت سایپا و صنعت خودروسازی کشور را برطرف کند اظهار داشت: هنوز این هدف محقق نشده و دست و پای این صنعت مظلوم بسته شده است. حتی به اعتقاد بنده با خارج شدن خودرو از شمول قیمت گذاری شاهد افزایش قیمت آن نخواهیم بود بلکه فضا برای رضایت مصرف کننده و تولید کننده در بازار ایجاد می‌شود.
مدیرعامل سابق سایپا در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه در سال 91 بیان این 7 راهکار نوعی برنامه برای وزارت صنعت تلقی شد و در نهایت زنگوله مدیریت سایپا به گردن بنده آویخته شد، تصریح کرد: مصیبت افزایش نرخ ارز و گشایش اعتبار 130 درصدی ضربه زیادی به صنعت خودرو وارد کرد. برهمین اساس افزایش نرخ ارز باعث شد تا سطح تولید این شرکت در هر هفته کاهش یابد البته با مدیریت مناسب بحران ارز را تا حدودی مدیریت کردیم اما فقط موضوع بحران ارزی نبود بلکه هرسال حجم کمبود نقدینگی شرکت افزایش پیدا می‌کرد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه در آن سالها این شرکت با همکاری قطعه سازان توانست تاحدودی مشکلات پیش روی تولید را برطرف کند اما در کنار این موضوعات الزامات قانونی نیز بر حجم مشکلات ما افزود.
مدنی تصریح کرد: به اعتقاد بنده باید سطح تولید محصولات مطابق استانداردهای بین المللی باشد تا درگیر الزامات قانونی نشویم.
وی در ادامه صحبت‌های خود به پهن کردن فرش‌های قرمز برای تمامی غربی‌ها اشاره کرد و افزود: این روزها فرش‌های قرمزی برای غربی‌ها پهن می‌کنیم اما حاضر نیستیم به خاطر تحریم‌ها یک اخم کوچک به غربی‌ها کنیم. به اعتقاد من اگر خارجی‌ها یک جوآلدوز به ما می‌زنند ما باید یک سوزن بزنیم نه آنکه با آنها از سر سازش برخورد کنیم. به عنوان نمونه شرکت دو سال است از کیا شکایت کرده است که در نهایت توانستیم علی رغم مخالفت‌ها این شرکت را به ایران بازگردانده و سراتو را تولید کنیم.
مدیرعامل سابق سایپا با اعلام اینکه هیچ کس حاضر نیست فقط شریک تجاری چینی داشته باشد اظهار داشت: این روزها همه نقدهایی بر حضور خودروسازان چینی در سطح بازار می‌کنند. اما باید به آنها گفت اگر شریک تجاری بهتری در بازار سراغ دارید به خودروسازان معرفی کنید تا آنها به همکاری مشترک با این شرکت‌ها بپردازند. درحال حاضر کمتر شرکتی به خاطر تحریم‌های بین المللی حاضر به همکاری با خودروسازان ایرانی است.
مدنی با اشاره به اینکه ارزش افزوده هفتگی شرکت سایپا 200 میلیارد تومان است، تصریح کرد: محصول 212 اواخر سال 95 راهی بازار خواهد شد در کنار این مذاکرات شرکت سایپا با رنو نیز در حال انجام است و قرار است دو محصول سندرو و سراتو در این همکاری‌ها تولید شود در کنار این موضوعات پلتفورم SP100به عنوان یک پروژه مهم در این شرکت پیگیری می‌شود.
وی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید براینکه شرکت سایپا فقط 5 تا 10 درصد بسته محصولات خود را به تولیدات چینی اختصاص داده است، اظهار داشت: اگر روند کیفی و استاندارد روز دنیا را به نفع مناسبی رعایت کنیم در آینده شاهد حضور بیشتر خود در بازارهای صادراتی خواهیم بود.
مدیرعامل سابق سایپا با ابراز امیدواری از اینکه یک روز شاهد خودکفایی ارزی در کشور باشیم گفت:اگر شرایط تحریم حل شود هیچ مشکلی برای رسیدن به این هدف وجود ندارد. در شرایط فعلی متأسفانه سرعت ما در تولید محصولات متنوع با کندی همراه است که امیدوارم در آینده ضمن ارتقای کیفی محصولات به این هدف نیز دست پیدا کنیم.
وی با تأکید براینکه واقعی شدن قیمت ارز احتیاجی به شاخص خاصی ندارد تصریح کرد: تجربه ثابت کرده هر زمان که تمایل به واردات بیشتر شود تراز قیمت ارزی ما مناسب نیست.
مدنی با اشاره به اینکه با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری هنوز فرآیند خصوصی سازی در کشور به نحو مناسبی اجرایی نشده است گفت: هر روز شاهد زخیم‌تر شدن دولت هستیم که برای این موضوع باید تصمیم مناسبی اتخاذ شود.
وی در رابطه با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز افزود: هم اکنون هیچ دستورالعملی از هیچ ارگانی برای اجرای اقتصاد مقاومتی به ما یا هر بخش دیگری ارسال نشده است، تا در راستای آن تکلیف واحدها برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی مشخص شود.
مدیرعامل سابق سایپا در پایان صحبت‌های خود خطاب به مدیرعامل جدید شرکت سایپا گفت: از امروز باید کفش آهنی به پا کرده و تمام تلاش خود را برای جبران کمبود نقدینگی این شرکت انجام دهد.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه