باید با تخلفات انتخاباتی سریع برخورد کرد

باید با تخلفات انتخاباتی سریع برخورد کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم برخورد سریع با تخلفات انتخاباتی تأکید کرد و گفت که نباید از کوچکترین اقدامی که سبب بی‌اعتمادی مردم می‌شود، گذشت کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که ظهر امروز در همایش فرمانداران کشور در وزارت کشور برگزار شد طی سخنانی به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: ما باید برای برگزاری سالم استراتژی داشته باشیم تا انتخابات سالم باشد. رهبر معظم انقلاب فرمودند رأی مردم حق‌الناس است لذا این کلام مهمی است و ما باید به لوازم آن پایبند باشیم.

وی افزود: استراتژی ما باید این باشد که اگر کسی تخلف کرد و مخل انتخابات بود باید آن فرد را از مسیر انتخابات کنار بگذاریم نه اینکه مردم را از انتخابات محروم کنیم بلکه باید رأی مردم حفظ شود.

رئیس مجلس تأکید کرد: در این موضوع هیئت‌های اجرایی انتخابات و سرعت رسیدگی به تخلفات بسیار اهمیت دارد، نباید بگذاریم فضای انتخابات مشوه شود و انتخابات باطل شود چرا که این محروم کردن مردم از انتخابات است.

لاریجانی گفت: قانون در این زمینه شفاف است و تخلفات را مشخص کرده است، به‌عنوان مثال توهین کردن به نامزدها و خرید و فروش رأی مصداق تخلف است لذا نکته‌ای که می‌تواند از رأی مردم صیانت کند سرعت العمل در رسیدگی به تخلفات است لذا توصیه می‌کنم در شهرستان‌ها، حلقه‌ای برای رسیدگی سریع به تخلفات انتخاباتی تشکیل شود.

وی با بیان "از کوچکترین اقدامی که سبب می‌شود اعتماد مردم سلب شود نباید بگذریم" گفت: به‌عنوان مثال، همین صندوق‌های رأی هرچه شفاف‌تر شود، اعتماد مردم بیشتر می‌شود یعنی مردم بتوانند داخل صندوق‌ را ببینند که از آن ساعت اول صندوق‌ آورده می‌شود، مردم بتوانند داخل آن را ببینند، شاید این کار کوچکی باشد اما سبب اعتماد مردم می‌شود.

لاریجانی با ابراز "این روزها شرایط سختی از نظر اقتصادی و معیشتی در کشور داریم" خطاب به فرمانداران سراسر کشور گفت: شما تلاش می‌کنید که مشکلات مردم را حل کنید و ارتباط شما با مردم و فهم مشکلات آنها بسیار مهم است.

وی با اشاره به همایش فرمانداران سراسر کشور گفت: این جلسه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است و هردوی انتخابات بسیار بااهمیت هستند، به‌خصوص در شرایط حساس و پرتأثیری که ما از بعد منطقه‌ای و بین المللی و اقتصادی داریم، لذا انتخابات می‌تواند در سرنوشت مسائل منطقه و بین الملل تأثیرگذار باشد.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان با بیان اینکه انتخابات مجرایی است که مردم به‌طور واقعی بر سرنوشت خود حاکم می‌شوند، گفت: وقتی نظام مردم سالاری را انتخاب کردیم انتخابات روشی است که مردم می‌توانند در سرنوشت خود حاکم باشند و باید این شرایط را فراهم کنیم.

لاریجانی افزود: در گذشته شرایط منطقه از نظر تکثیر بحران به این میزان پیچیده نبود ــ حتی در دوره‌ای در منطقه جنگ داشتیم اماآن‌قدر تعدد بحران در منطقه نداشتیم ــ مخصوصاً در شرایط کنونی که عناصر سرکش و کم‌هویت از نظر رنگ دینی اما با لعاب دینی زیاد شده است. بنابراین در حال حاضر یک سیالیتی به وجود آمده که سبب شده شرایط منطقه غیرقابل پیش‌بینی باشد.

وی بر همین اساس تصریح کرد: ایران به‌عنوان کشوری که حامی تفکر الهام‌بخش است در منطقه اهمیت بسیاری دارد و گرچه ما نیرویی به منطقه نمی‌فرستیم اما تفکر انقلاب اسلامی پویا است و لذا به همین دلیل جمهوری اسلامی در منطقه نقش‌آفرین است.

رئیس مجلس گفت: مسائل امنیت ملی نیز به‌گونه‌ای است که باید بتوانیم مسائل منطقه را رصد کنیم و تحلیل داشته باشیم. همچنین باید توجه کنیم که انتخابات باشکوه حتماً قدر و منزلت جمهوری اسلامی را بالا می‌برد. گرچه جمهوری اسلامی در معادلات منطقه‌ای تأثیرگذار است اما مسائل داخلی کشور امر جدایی از مسائل امنیتی منطقه‌ای نیست، لذا باید از امنیت کشور مراقبت کنیم.

«در همین آشفتگی که منطقه دارد، ایران از ثباتی برخوردار است؛ برخی مسائلی که گفته می‌شود دقیق نیست چرا که امنیت ایران پایدار و قوی است و این به‌دلیل هوشیاری ملت و نیروهای کارآمد بخش‌های امنیتی است».

لاریجانی با اشاره به موضوع هسته‌ای و مذاکرات ایران با 1+5 گفت: در زمینه هسته‌ای مسیر روشنی برای آن طراحی شده و شورای خاصی هم مانند شورای عالی امنیت ملی دارد و در رأس آن هم مقام معظم رهبری حضور دارند لذا موضوع هسته‌ای در مسیر دقیقی جلو می‌رود. امیدواریم با تلاشی که انجام می‌شود سرانجام خوبی داشته باشد.

وی  افزود: باید توجه داشت برخی اظهاراتی که گفته می‌شود و نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی در جامعه نشان داده می‌شود، باید در کلیات به موضوع نگاه کرد، چرا که مسئله هسته‌ای و پرونده ما چیزی نیست که مسیر مذاکرات را به ما تحمیل کرده باشد، چرا که با بررسی واقع بینانه صحنه و تحلیل شرایط، نظام این راه را انتخاب کرد و این موضوع ربطی به این دولت ندارد و از قبل به این موضوع توجه شده بود اما در این دولت پیگیری جدی شد بنابراین تمام ابعاد موضوع مورد توجه قرار گرفته تا یک کار سنجیده‌ای را دنبال کنند و امیدوارم به نتایج خوبی هم برسد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به موضوع اقتصاد داخلی گفت: مقام معظم رهبری در ابتدای امسال به بحث اقتصاد توجه کردند و حتی این اصطلاح را که امروز میدان جهاد میدان اقتصاد است به کار بردند که مسئولیت سنگینی را روی دوش ما قرار می‌دهد؛ اینکه در شرایط فعلی بیکاری و تورم که نشان دهنده اقتصاد نارس است وجود دارد نشان می‌دهد که مدیریت صحیح در اقتصاد نبوده و از منابع به‌درستی استفاده نشده است.

لاریجانی اتکای به نفس و عدم رونق تولید را از مشکلات اقتصادی کشور برشمرد و گفت: برای اینکه اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد باید رونق تولید داشته باشیم در حالی که در این زمینه مشکل داریم و باید مشکل بخش‌های تولیدی را حل کنیم.

وی تأکید کرد: مسیری که دولت در اقتصاد در این دو سال طی کرد مسیر درستی بود و آرامش به اقتصاد کشور داد و سبب شد برخی از نوسانات تورمی تا حدی آرام گیرد. گرچه هنوز تورم بالا است اما از نوسانات سال 91 به سطح آرامی کشیده شد.

رئیس مجلس افزود: اگر تلاش کنیم اقتصاد مقاومتی محقق شود و کار به مردم واگذار شود شتاب لازم برای توسعه را فراهم کرده‌ایم. همچنین بعید می‌دانم در شرایط امسال معجزه‌ای در منابع دولتی رخ دهد لذا باید بپذیریم که اقتصاد با کمک مردم شکوفا شود.

لاریجانی تأکید کرد: اگر منصفانه به صحنه اقتصاد نگاه کنیم می‌بینیم که مسیر اقتصاد در این دولت مسیر درستی است لذا اگر آقایان روش دیگری را فکر می‌کنند، بیان کنند. چرا که شرایطی از گذشته به وجود آمده که سبب شده حجم گسترده‌ای از بودجه کشور صرف بودجه جاری شود و این یک اشکال است و حالا دولت می‌خواهد این موضوع را کنترل کند و باید به آن کمک کنیم.

وی به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: موضوع مهم در انتخابات این است که فضای امیدوارکننده به وجود آید، چرا که انتخابات یعنی حضور مردم در سرنوشت خود و در فضای یأس‌آلود و سیاه نمایی رغبت برای حضور در انتخابات کم می‌شود لذا باید تلاش کرد کارهای عمرانی مطرح شود و فعال بودن کشور را نشان دهیم، همچنین دولت نیز باید در این فصل کاری تزریق بودجه عمرانی را انجام دهد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور ایجاد فضای امیدوارکننده را یک رکن برشمرد و تصریح کرد: باید به این موضوع توجه کرد که امروز یک عمل انقلابی این نیست که یک شرایط سیاهی را ترسیم کنیم چرا که هم غیرواقعی است و هم از منظر مسئولیت شناسی کار درستی نیست، چرا که انتخابات را در پیش داریم و انتقادها هم باید منصفانه باشد.

لاریجانی با بیان "باید شرایط را برای حضور حداکثری مردم فراهم کنیم" گفت: این موضوع یک سرمایه ملی برای کشور است؛ حضور حداکثری مردم در انتخابات یک پشتوانه بزرگ برای انقلاب، نظام و حفظ منافع ملی است و حضور حداکثری هم زمانی رخ می‌دهد که رقابت واقعی وجود داشته باشد؛ مردم باید احساس کنند که رقابت و آرای مختلف وجود دارد لذا مسئله رقابت واقعی برای حضور حداکثری مردم ضروری است. همچنین وزارت کشور و هیئت‌های اجرایی مسئولیت دارند که شرایط را برای حضور حداکثری فراهم کنند و احزاب نیز باید تلاش کنند شرایط رقابت به وجود آید و آرای متنوع موجود باشد.

وی موضوع مهم دیگر را وجود داشتن فضای روانی سالم برای رقابت دانست و گفت: هرچه در مجلس و مجلس خبرگان، نخبگان علمی حضور داشته باشند آینده کشور بهتر می‌شود و رجال ملی در شرایطی می‌آیند که یک آراستگی سیاسی و امنیت روانی وجود داشته باشد؛ توهین، تخریب و تفرقه اندازی و مسائلی از این دست که به شأن افراد لطمه می‌زند، حضور این نخبگان را کمرنگ می‌کند و بعینه دیده‌ام که برخی افراد معنون به‌دلیل فضای توهین و تخریب حضور نمی‌یابند.

رئیس مجلس با بیان اینکه انتخابات یک امر مبارکی است، تصریح کرد: انتخابات جشنی است که مردم در سرنوشت خود مشارکت می‌کنند و در جشن توهین و تخریب وجود ندارد لذا همگان از جمله دستگاه‌های مسئول باید مراقبت کنند که آداب جشن سرنوشت ملی رعایت شود.

لاریجانی گفت: رعایت مسائل امنیت ملی کشور در جریان انتخابات بااهمیت است؛ انتخابات جایی نیست که حدود و مرزهای امنیت ملی را از بین ببریم چرا که انتخابات پشتوانه امنیت ملی است نه اینکه امنیت ملی در پروسه انتخابات مخدوش شود اما متأسفانه برخی حرف‌هایی زده می‌شود که تفرقه افکن است و یا حرف‌هایی زده می‌شود که مختصات ما را در منطقه مخدوش کند.

وی افزود: ما از این‌گونه حرف‌ها داشته‌ایم که دستمایه کشورهای مغرض شد و مسائلی پیرامون ایران گفتند، یک مطلبی از سوی فردی مطرح شد که شاید هم در رسانه‌ها بد منعکس شد. فردی گفت که ایران همچون نفوذی در پایتخت‌ها دارد که این موضوع دستمایه‌ای برای تخریب ایران شد و گفتند که ایران می‌خواهد امپراطوری به راه بیندازد و حجم گسترد‌ه‌ای از مقالات و اظهار نظرها در این زمینه مطرح شد بنابراین این‌گونه حرف‌ها نه درست است و نه مقتضی است که آدم حرف خلافی بگوید و آن‌قدر هزینه برای کشور داشته باشد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توصیه می‌کنم که دستگاه‌های دولتی و حکومتی سمتگیری انتخابات نداشته باشند چرا که این موضوع فضا را مشوه می‌کند لذا هرچه ناظرین انتخابات و هیئت‌های اجرایی مستقل‌تر باشند اعتماد مردم بیشتر می‌شود؛ مردم نباید احساس کنند که به‌صورت سازمان یافته دستگاهی در انتخابات دخالت می‌کند. این خیلی مضر است؛ بنابراین باید سازوکار جلوگیری از این‌گونه موضوعات را مشخص کرد.

لاریجانی گفت: یک مسائلی را کاندیداها باید رعایت کنند و یک مسائلی را برگزار کنندگان انتخابات، یک حداقل‌هایی در قانون برای کاندیداها مشخص شده است و حقوقی هم دارند که نباید به‌وسیله دستگاه‌های مختلف تهدید شوند: "اگر چنین حرفی بزنید، ما ردتان می‌کنیم"؛ اینها کاندیداهای مجلس هستند یعنی باید از حقوق ملت دفاع کنند، لذا اگر تهدید شوند به‌قدری شخصیتشان له می‌شود که نمی‌توانند از حقوق ملت دفاع کنند.

وی در پایان گفت: بنابراین همان‌طور که یک سری حقوقی وجود دارد که کاندیداها باید رعایت کنند و امنیت ملی و مصالح ملی را مورد توجه قرار دهند و توهین و تخریب نکنند در مقابل هم دارای حقی است لذا مسئله آزادی فکر موضوع مهمی در انتخابات است و اگر می‌خواهیم فضای انتخابات یک فضای شکوفا و پرتحرک باشد باید کاندیداها آزاد باشند تا در چارچوب منافع ملی و امنیت ملی حرفشان را بزنند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon