اقدامات بنیاد شهید برای ثبت ملی وصیت‌نامه‌ها، اسناد و گلزارهای شهدا

اقدامات بنیاد شهید برای ثبت ملی وصیت‌نامه‌ها، اسناد و گلزارهای شهدا

خبرگزاری تسنیم: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: قدم‌هایی که بنیاد شهید برای معرفی گنجینه‌ها و امامزادگان عشق در جهت ثبت ملی برداشته موثر بوده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم اختتامیه نمایشگاه عکس قاب سرخ با حضور حجت الاسلام شهیدی محلات رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و معاون رئیس جمهور، سردار انصاری قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار خضرایی رئیس باغ موزه دفاع مقدس، حجت الاسلام ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، امیر نامی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، احسانی مدیر شبکه یک سیما، و جمعی از مدیران بنیاد شهید در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

حجت الاسلام شهیدی در این مراسم با اشاره به نهضت‌های موثر در تاریخ گفت: همه نهضت‌هایی که در دنیا اتفاق افتاده است به ویژه نهضت‌های فرهنگی دو عامل موثر داشته است یک عامل مربوط به فرد یا جامعه‌ای بوده که آن نهضت را بوجود آورده و عامل دیگر هم فرد یا گروهی که به آن نهضت تداوم داده است. نهضت عاشورا نهضتی بود که به دست امام حسین(ع) و یارانش بوجود آمد و امام حسین(ع) در واقع مبدع الگوی ایثار و مقاومت در دنیا شد. عده‌ای هم بودند که به عنوان اسرا و آزاد تداوم دهنده نهضت عاشورا شدند کسانی مثل امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) که بقادهنده این نهضت بودند.

وی افزود: یزید فکر می‌کرد با کشتن امام حسین(ع) و اصحابش می‌تواند این انقلاب را در نطفه خفه کند و تبلیغات زیادی علیه امام حسین(ع) انجام داد. اما کسانی همچون حضرت زینب(س) وامام سجاد(ع) سمپاشی‌هایی که خلفای جور کرده بودند را خنثی کرده و انقلاب را تداوم بخشیدند. پیام عاشورا به وسیله آنان به مردم رسید. انقلاب اسلامی ما هم ریشه‌اش در عاشورا است و ما به عنوان مردم ایران و علاقه مند به این انقلاب باید نقش تداوم نهضت ایثارگری و مکتب مقاومت را در جامعه حفظ کرده و به نسل آینده منتقل کنیم. باید همانطور که رهبری بارها فرمودند فرهنگ ایثار و شهادت را درجامعه گسترش دهیم.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: همانطور که رهبری فرمودند:« اگر همین نصف روز حادثه کربلا درطول 1400 سال چنین اثری را برجای نهاده چرا فکر نکنیم جنگ 8 ساله ما می‌تواند برای سالهای متمادی در داخل جامعه منشأ اثر باشد». از دفاع مقدس که هر روزش عاشورا بوده است می‌توانیم برای بقای انقلاب اسلامی استفاده کنیم و از طرق مختلف باید این فرهنگ را به نسل‌های بعد منتقل کنیم.

حجت الاسلام شهیدی با اشاره به جشنواره عکس قاب سرخ گفت: بنیاد شهید امروز وظیفه‌اش این است اگر جشنواره‌ای همچون قاب سرخ را برگزار می‌کند بتواند با همین دوربین‌ها شهدای جنگ و انقلاب را معرفی کند. جشنواره عکس قاب سرخ فقط دربازه گلزار شهدا نیست بلکه هنرنمایی بزرگی را انجام داده است. از 22 اسفند ماه سال گذشته جشنواره قاب سرخ کلید خورد و سه هزار عکس به دبیرخانه فرستاده شد و در این مدت کم رقم بالایی است از این تعداد 11 اثر امروز تقدیر می‌شوند من معتقدم باید این عکس‌ها برای نمایش به استان‌های دیگر هم فرستاده شود تا مردم ببییند و با این فرهنگ آشنا شوند.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید با اشاره به اقدامات بنیاد در راستای حفظ این گنجینه‌ها گفت: قدم‌هایی که بنیاد شهید برداشته است برای معرفی این گنجینه‌ها و امامزادگان عشق موثر بوده است باید قبور مطهر شهدا ثبت ملی شوند همین طور اسناد و وصیت‌نامه‌ها نیز به ثبت ملی برسند. برای شروع اولین گلزار شهدای که ثبت ملی شد گلزار جیلارد دماوند بوده است برای ثبت وصیت نامه‌ها نیزقدم‌هایی برداشته شده است. اما علاوه براینها باید بکوشیم تا اسناد شهدا را ثبت جهانی کنیم. تا نقش آنها برای تداوم انقلاب موثر باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران