امام ۱۳ سال در نجف بود اما برخی‌ ۱۴ سال کلاس‌های امام در نجف را رفته‌اند

امام 13 سال در نجف بود اما برخی‌ 14 سال کلاس‌های امام در نجف را رفته‌اند

خبرگزاری تسنیم: حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان گفت: اخیرا شخصی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری مدعی شده که ۱۴ سال درس امام را در نجف تلمذ کرده است در حالی که امام در مجموع ۱۳ سال در نجف حضور داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،  نمایشگاه آئینه نهضت 1552 بعد از ظهر امروز به مناسبت پنجاه و دومین سال قیام 15 خرداد 1342 در حوزه هنری افتتاح شد. این نمایشگاه از سوی کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران تهیه شده است.

در ابتدای مراسم افتتاح نمایشگاه آئینه نهضت محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در سخنرانی کوتاه به حاضران خوشامد گفت و سالگرد قیام پانزده خرداد را گرامی‌داشت. 

مومنی شریف همچنین حجت‌آلاسلام والمسلمین محمدحسین رحیمیان تولیت محترم مسجد مقدس جمکران را برای ایراد سخنرانی دعوت کرد.

حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان در سخنانش گفت: عرصه هنر به یقین تاثیرش از دیگر عرصه‌ها در ذهن و قلب انسان بیشتر است. خدا به ما توفیق داد که در نظامی خدمتگذار باشیم که متعلق به امام زمان(عج) است.

وی با اشاره به خاطرات دوران نوجوانی‌اش گفت: 13 سالم بود که به عشق امام در شهریور سال 1341 از اصفهان به قم آمدم. آن زمان عشقی به امام داشتم که توصیف شدنی نیست. وقتی امام دستگیر شده بود می‌رفتیم جلوی منزلشان و دیوارهای کاهگلی خانه‌اش را می‌بوسیدیم و زار زار به یاد امام گریه می‌کردیم.

وی ادامه داد: چند ماه پس از دستگیری حضرت امام بود که رژیم پهلوی عقب‌نشینی کرد و نهضت انقلاب از همان زمان آغاز شد. امام در همان زمان بیانیه داد که روحانیت امسال عید ندارد و جمله معروف امام حسین(ع) را در بیانه‌اش نوشته بود که قلب و سینه خود را برای نیزه‌های شما آماده کرده‌ام. حسینی بودن نهضت امام از همان زمان مشخص شد. 

رحیمیان با اشاره به حادثه فیضه نیز گفت: بعد از حادثه فیضیه و در روز عاشورا امام در یک سخنرانی فریادهایش را بر سر شاه کوبید. تصور چنین سخنرانی در آن شرایط واقعا سخت بود. 

وی با اشاره به خاطره‌ای از امام گفت: در همان سخنرانی روز عاشورا امام سرهنگ مولوی را خطاب قرار داد که روزی دستور می‌دهد او را از گوش آویزان کنند. سرهنگ مولوی فرمانده کماندوهایی بود که در حادثه فیضه نقش داشتند. بعدها که حضرت امام دستگیر شد سرهنگ مولوی به سلول امام می‌رود و به امام می‌گوید تازگی‌ها نداده‌ای گوش کسی را به دیوار بکوبند. که امام در جواب می‌گوید هنوز هم دیر نشده است. سرهنگ مولوی پس از آن ماجرا مسئولیتش تنزل می‌یابد و به آذربایجان منتقل می‌شود. او در یکی از ماموریت‌هایش با هواپیما سقوط می‌کند و شاید کوچکترین ذره‌ای که از او به زمین رسید گوشش بود. 

رحیمیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: 13 آبان 1343 امام وارد ترکیه شد 13 مهر سال 1344 به عراق منتقل شد و در 13 مهر سال 1357 به پاریس انتقال یافت. امام دقیقا 10 سال در عراق بود. اخیرا شخصی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری مدعی شده که 14 سال درس امام را در نجف تلمذ کرده است در حالی که امام در مجموع 13 سال در نجف حضور داشت. 

تولیت  مسجد مقدس جمکران با اشاره به اوضاع و احوال روزگار پیش از انقلاب گفت: در آن زمان در حوزه‌های علمیه خواندن روزنامه یا حتی وجود روزنامه در دست روحانیون ناپسند بود. رادیو و استفاده از به طور کامل قبح بسیاری داشت. تلویزیون هم که کاملا ممنوع بود. در چنین فضایی که حوزه محدودیت‌‌های بسیاری داشت و از طرف دیگر رژیم هم خفقان بسیاری در جامعه حاکم کرده بود امام نهضتش را آغاز کرد و در این راه خودش پیشتاز بود.

رحیمیان اظهار کرد: فروردین سال 1343 که امام در زندان بودند چاپ عکس‌های حضرت امام ممنوع شد. ما هم از چاپ صرفنظر کردیم و پوستری را طراحی کردیم. کار طراحی این پوستر را من انجام دادم و بیتی را بر بالای آن نوشتم: «بود آن روز بر ما عید مطلق که در جنبش برآید پرچم حق». من تا همین امروز هم هر چه فکر کرده‌ام نمی‌دانم این بیت از کجا آمد و این بیت را از کجا انتخاب کرده‌ایم. به نظرم قسمت بود که این بیت به نوعی از غیبت به ما برسد. 

وی ادامه داد: با انتشار آن پوستر که با نوشته‌ای به قلم خودم همراه بود و البته نوشته‌هایی که پیش ا ز آن منتشر کرده بودم تحت تعقیب قرار گرفتم و با مشقت بسیار به عراق و به نزد امام گریختم. 

رحیمیان گفت: 15 خرداد ایام‌الله است و تاریخی است که مسیر تاریخ را عوض کرده است. آغاز نهضتی است که امام فرمود: بیداری این ملت نشانه آغازی برای ظهور امام زمان(عج) است.

با پایان صحبت‌های حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان نمایشگاه آئینه نهضت 1552 افتتاح شد و حاضران به بازدید در این نمایشگاه پرداختند. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران