قاچاق چوب تاغ در استان سمنان همچنان ادامه دارد


قاچاق چوب تاغ در استان سمنان همچنان ادامه دارد

خبرگزاری تسنیم: در هرکجای این زمین که باشی، درخت از اهمیت زیادی برخوردار است اما درخت برای مردمان کویر همیشه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، در بسیاری از مناطق کویری شاهد وجود درخت‌های کهن‌سالی هستیم که مردمان آنجا با دیده احترام به آن می‌نگرند.

احترام مردم دامغان به چنارهای چشمه‌علی، وجود درخت‌های کهن‌سال متعدد در شهرها و روستاهایی نظیر مهدی‌شهر، امیریه، شاهرود، شهمیرزاد و...در استان سمنان همه و همه حکایت از این دارد که مردم این سامان از گذشته‌های دور تا به امروز به اهمیت و جایگاه طبیعت و خصوصاً درخت در زندگی خود توجه ویژه داشته‌اند.

شوربختانه در سالیان اخیر در استان سمنان که از قضا در قیاس با بسیاری مناطق دیگر با فقر فضای سبز روبرو است؛ شاهد افزایش روزافزون پدیده قاچاق چوب و خصوصاً قطع تاغ زارهای کویری هستیم. پدیده‌ای که اگر هر چه زودتر برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود؛ می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای طبیعت و محیط‌زیست ما به همراه داشته باشد.

فروش زغال تاغ به قیمت هر کیلو 15 هزار تومان در فروشگاه‌های سمنان

یک شهروند سمنانی از فروش زغال تاغ به قیمت 15 هزار تومان برای هر کیلو در سطح فروشگاه‌های این شهر خبر داد.

حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بابیان این مطلب، اظهار داشت: اگر به فروشگاه‌های سطح شهر نگاه کنید؛ معمولاً همه چند نوع زغال عرضه می‌کنند که قیمت‌های متفاوتی دارند.

وی افزود: زغال معمولی حداقل به قیمت پنج هزار تومان و زغال تاغ به قیمت 15 هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت زغال لیمو و گردو نیز متفاوت است اما زغال تاغ باوجود ریز بودن آن گران‌ترین زغال در شهر سمنان است که به خاطر ماندگاری آن به این بهای سنگین به فروش می‌رسد.

وی بابیان اینکه من دریکی از روستاهای کویری استان به دنیا آمده‌ام؛ به اهمیت این تاغ زارها اشاره کرد و افزود: وجود این تاغ زارها اهمیت زیادی برای مردم حاشیه کویر دارد و جدای از اینکه به مناطق کویری زیبایی خاصی می‌دهد؛ بیابان‌های مرده را حیات و زندگی می‌بخشد و ازآنجاکه نیاز بسیار کمی به آب‌دارند، برخلاف برخی گونه‌های دیگر که طی سالیان اخیر به علت خشک‌سالی‌ها خشک‌شده‌اند، همچنان در مناطق کویری استوار ایستاده‌اند.

این شهروند سمنانی بابیان اینکه قطع این درختچه‌های کویری به زیان همه مردم استان سمنان است از مسئولان خواست در برخورد با سودجویان جدیت بیشتری داشته باشند.

محمدی، با اشاره به قطع بسیاری از این تاغ زارها، تصریح کرد: متأسفانه در 10 سال اخیر بسیاری از این تاغ زارها مورد سوءاستفاده افراد سودجو قرارگرفته و بسیاری از آن تخریب و از بین رفته است.

این شهروند، بابیان اینکه باید جریمه قطع این درختان را بسیار سنگین‌تر کرد، افزود: همان‌گونه که ارزش این تاغ زارها برای مردم استان ما بسیار زیاد است و ازآنجاکه جبران آسیبی که این افراد سودجو به تاغ زارها وارد می‌کنند نیاز به زمان زیاد و صرف هزینه‌های هنگفت از بیت‌المال دارد باید جریمه قطع هر درخت تاغ و یا گونه‌های دیگر را چند برابر کرد تا این افراد جرئت دست‌درازی به طبیعت را پیدا نکنند.

یک فعال زیست‌محیطی: قوانین فعلی بازدارندگی لازم را ندارند

یکی از دوستداران و فعالان محیط‌زیست در گفت‌وگو با تسنیم به ممنوعیت قطع درختان و تبدیل آن به زغال اشاره و تصریح کرد: به‌موجب قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع مصوب 25 مردادماه 1346 صدور هیزم و زغال چوب از کشور ممنوع بوده و هرگونه حمل چوب، زغال و هیزم جنگلی در نقاط مختلف کشور نیز نیازمند اخذ پروانه حمل از دستگاه‌های ذی‌ربط است.

رضا دانایی با بیان اینکه پیش‌ از این در محاکم قضایی به جرائم قاچاقیان چوب رسیدگی می‌شد، افزود: در حال حاضر برای تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌ها این وظیفه به تعزیرات حکومتی واگذار شده است.

وی به حجم بالای قاچاق چوب در کشور اشاره کرد و گفت: اگر رسانه‌ها را پیگیری کنید؛ می‌بینید که تقریباً در کمتر روزی است که با خبری در خصوص قطع درختان و قاچاق چوب و جرائمی ازاین‌دست روبرو نشوید و این نشان می‌دهد که متأسفانه قوانین فعلی بازدارندگی لازم را ندارند؛ چراکه در این صورت باید حجم پرونده‌ها در این خصوص و قاچاق چوب به‌شدت پایین می‌آمد.

دانایی، ادامه داد: به‌هرحال تعدد قاچاق چوب حکایت از این دارد یا قانون بازدارندگی لازم را ندارد و یا مسئولان اجرایی و دستگاه‌های ذی‌ربط با موضوع به‌درستی به وظیفه خود عمل نمی‌کنند.

این فعال زیست‌محیطی بابیان اینکه ایران کشور خشکی است، خاطرنشان کرد: کشور ما در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع‌شده و از طرفی در چند دهه گذشته مدام با خشک‌سالی‌های پی‌درپی و گرم شدن روزبه‌روز زمین روبرو بودیم؛ لذا حفاظت از داشته‌های موجود یک امر حیاتی است که این مهم نیز به یک برنامه‌ریزی مدون و دقیق نیاز دارد.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی استان سمنان، تصریح کرد: وضعیت در استان سمنان نیز حادتر است و لذا مسئولان استان باید برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع جدی‌تر از هر جای دیگری باشند؛ چراکه عمده شهرهای استان سمنان در حاشیه کویر واقع شدند و تخریب پوشش گیاهی و تاغ زارهایی که حد واسط بین کویر و شهرهای حاشیه کویر واقع شدند می‌تواند این مناطق را با بحران جدی روبرو کنند.

وی گفت: پیشروی کویر، افزودن بر حجم و گستره اراضی بیابانی، مساعد شدن زمینه برای تخریب بیشتر و فرسایش‌های بادی، بهوجودآمدن کانون‌های داخلی گردوغبار و... همه و همه از عواقب وخیمی است که می‌تواند با تخریب این تاغ زارها و از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق حاشیه کویر و پیشروی کویر بر سر مردمان مناطق حاشیه کویر آوار شود که امیدواریم با درایت مسئولان و با همکاری مردم و جوامع محلی این مشکلات گریبان گیر مردم استان سمنان نشود.

کاهش محسوس قاچاق چوب تاغ زارها در استان سمنان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از کاهش محسوس قاچاق چوب تاغ زارهای این استان طی سال جاری خبر داد.

محمد نقی عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، با اشاره قاچاق چوب در این استان و تبدیل چوب درختچه‌های کویری به زغال اظهار داشت: با تشدید برخوردها با قاچاقچیان چوب و اقدامات مؤثر در این استان، قاچاق چوب با کاهش چشمگیری در استان سمنان روبرو بوده است.

جریمه سنگین و حبس تا یک سال برای قاچاقچیان چوب

وی، با اشاره به تشدید برخورد قانونی با سودجویان ادامه داد: جریمه سنگین مالی، مصادره خودروها، بازداشت متخلفان، حبس از 6 ماه تا یک سال، اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها، همکاری مردم محلی و ... ازجمله مواردی است که به کاهش قاچاق چوب در استان سمنان کمک کرده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، بابیان اینکه هنوز مواردی از قاچاق چوب در استان سمنان وجود دارد، اضافه کرد: با تلاش‌هایی که در استان صورت گرفته قاچاق چوب کاهش زیادی داشته اما هنوز به صفر نرسیده و لذا برای تحقق این مهم نیاز به تلاش بیشتر و همراهی و همکاری جدی‌تر مردم بومی و دستگاه‌های ذی‌ربط هستیم.

عزیزی در پاسخ به پرسشی درباره فروش زغال تاغ به قیمت بالا در مغازه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر، خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اجازه برخورد با متخلفین در سطح شهر و در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها را ندارد.

وی یادآوری کرد: آنچه در چهارچوب قانون، قانون‌گذار برای این اداره کل مشخص کرده برخورد با سودجویان در سطح عرصه و در جنگل‌ها و مراتع است و به عبارتی ما چنانچه در سطح عرصه فرد یا افرادی در حال قطع درخت و یا تبدیل آن به زغال باشند با آنها برخورد می‌کنیم و اجازه برخورد با فروش زغال در سطح فروشگاه‌ها به این اداره کل واگذار نشده است؛ اما بدون شک دستگاه‌های متولی باید با موارد مشهود در سطح شهرها نیز برخورد کنند.

نقش تاغ زارها در پیش روی کویر و بیابان‌زایی

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به اهمیت تاغ زارها در این استان اشاره کرد و اظهار داشت: عمده این تاغ زارها که بخش زیادی از آنها چند دهه هم عمر دارند با هدف جلوگیری از پیشروی بیابان کشت‌شده و از بین بردن آنها تأثیر زیادی در پیش روی کویر و بیابان‌زایی خواهد داشت؛ لذا برخورد جدی با سودجویانی که به قطع این گونه‌های باارزش می‌پردازند؛ امری ضروری است.

بی‌تردید مقابله و مبارزه با هر آسیب اجتماعی علاوه بر وضع قوانین کارآمد با ضمانت اجرایی بالا، نیازمند همراهی، همدلی و هم‌زبانی مردم و مسئولان است؛ لذا مبارزه با پدیده شوم قاچاق چوب نیز نیازمند تعامل همه دستگاه‌های مسئول و بهویژه همکاری و همراهی‌های مردم و خصوصاً جوامع مناطق حاشیه مناطق جنگلی است.

بنابراین اگر می‌خواهیم محیط‌زیست سرزنده و زیبایی داشته باشیم باید همگان علاوه بر پاسداری از این انفال الهی، برای مبارزه با سودجویانی که همواره فارغ از منافع جمعی تنها به سود خود فکر می‌کنند؛ هم‌پیمان و همراه شویم تا ما مردمان کویر، رد پای زخم تبر بر شانه‌های خود را از یاد برده و برای همیشه بتوانیم در سایه‌سار این درخت‌ها بنشینیم و روزهای نیامده را خاطره کنیم.

گزارش از آرمان علوی

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon