اثر «تمدن، تدین و موعودگرایی» نوشته سرلشکر فیروزآبادی رونمایی شد

اثر «تمدن، تدین و موعودگرایی» نوشته سرلشکر فیروزآبادی رونمایی شد

خبرگزاری تسنیم: همزمان با برگزاری همایش دکترین مهدویت از کتابی با عنوان «تمدن، تدین و موعودگرایی» نوشته سرلشکر فیروزآبادی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازتهران، کتاب تمدن، تدین و موعودگرایی، گفتمان نوین اسلام ناب محمدی (ص) تألیف ‌حسن فیروزآبادی است که با حضور جمعی از اندیشمندان مهدوی در یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت رونمایی شد.

این کتاب نهمین اثر از این نویسنده در موضوع مهدویت است که از 5 فصل تشکیل‌شده و هدف از تألیف آن به گفته نویسنده، بیانی جدید از آرایه‌های تمدن نوین اسلامی در مصاف با تمدن جاهلیت مدرن و نقش توحید، ولایت، اخلاق و مدنیت الهی در عصر امروز و آینده‌ای روشن و جهان گیر است.

بنابراین گزارش مفروض اصلی نویسنده در کتاب و فصول آن بسیار چشم‌گیر و برجسته به نمایش گذاشته‌شده است، این بحث از آغاز بعثت رسول اکرم (ص) آغاز و تا ظهور بقیه‌الله اعظم (عج) را در برمی‌گیرد و در این میان مهندسی فرهنگی به عنوان زیرساخت و سازوکار نیل به تمدن نوین اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

نویسنده در فصل اول کتاب خود، ظهور آرایه‌های جدید مفهومی را در عصر جدید و متناسب با نیازهای بشری به تفکیک حوزه‌های قدرت در نزد دولت‌ها و ملت‌ها برشمرده و رابطه آن را در ظهور مدنیت و جامعه متمدن تشریح می‌کند. در این فصل چهار حوزه تاریخ تمدن، زیرساخت‌های تمدن، آرایه‌ها و مظاهر تمدن و جذابیت‌های نفوذ و گسترش تمدن در عصر نوین مورد نگارش قرار گرفته است.

در فصل دوم کتاب که به تفاوت تمدن مادی و تمدن دینی و بنیان‌های بروز شکاف بین نگرش، بینش و... می‌پردازد، نحله‌های دینی که از دوران قدیم و جدید، ساخت تمدن اسلامی را دنبال و موجب گردیده‌اند، به بحث گذاشته و رویکردهای گوناگون تدین و توحید را در عرصه تمدن ساز و بقای انسان در بستر جامعه را توضیح می‌دهد.

در فصل سوم نویسنده به نقش ایدئولوژی‌های انقلابی و برتر ساز در عصر امروز اشاره و نحوه تغییر نگاه تمدنی به اسلام را پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تأثیر آن را در مطالبات جامعه جهانی و جستجوی موفق ملت ایران در نیل به یک هویت فرهنگ تمدن ساز را برشمرده و درنهایت موفقیت در شکل‌دهی تمدن زمینه‌ساز را منوط به برتری ایدلوژیک و نهادهای فرهنگی آن در جامعه جهانی برشمرده و قلم می‌زند.

در فصل چهارم که به موضوع همگراسازی ادیان، مذاهب و فرهنگ‌های گوناگون بر اصل انتظار در ظهور منجی عدالت‌پرور می‌پردازد.

چهار مطالبه آرمانی تمام ملت‌ها را در عدالت، امنیت، صلح و آبادانی در نگاه به موعودگرایی و منجی غائب که «خواهد آمد» خلاصه کرده و فرصت همگرا سازی را فرصتی مغتنم برای حرکت به سمت ساخت یک تمدن جهانی و با وحدت و اشتراک نظر بر چهار آرمانی انسانی و الهی برشمرد.

در بخش پایانی کتاب، نویسنده به دکترین مهدویت و ضرورت زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت براساس نص صریح قرآن کریم اشاره و به کلام امام خمینی (ره) و حضرت امام خامنه‌ای (مدظله تعالی) در ضرورت مهندسی فرهنگی و ترسیم هندسه تمدنی جهان اسلامی اشاره کرده و زمینه‌سازی فرهنگی را در نیل به آرایه‌های جامعه منتظر به‌تفصیل مورد بحث قرار داده و تقویت و حمایت از نهادهای جامعه منتظر را رویکرد شکل‌گیری تمدن مهدوی برمی‌شمارد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon