دلایل مرگ‌های ناگهانی ورزشکاران

دلایل مرگ‌های ناگهانی ورزشکاران

خبرگزاری تسنیم: نایب رئیس ایرانی یونسکو در حوزه مبارزه با دوپینگ جهان، مرگ‌های ناگهانی ورزشکاران حرفه‌ای را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، مرگ‌های ناگهانی علی الخصوص قلبی در ورزش‌های قهرمانی و حرفه‌ای و همچنین در ورزش همگانی و حوادث ورزشـی بسیار شایع است. براین اساس برخی از صدمات ورزشی به صورت سرپایی مداوا می‌شوند و در برخی نیاز به اقدامات جراحی و در گروهی نیز متاسفانه نقص عضو و فلجی و یا مرگ رخ می‌دهد، بنابراین در برخی از ورزشکاران مشاهده می‌شود که بـه صـورت ناگهـانی و بـدون بـروز هیچگونـه آسیب ورزشی، ورزشکار به زمین می‌افتد و پس از مدت زمانی کوتاه فوت می‌کند کـه باعـث تأسف همگان می‌شود. 

در این باره لطفعلی پورکاظمی نایب رئیس ایرانی یونسکو در حوزه مبارزه با دوپینگ جهان به تسنیم عنوان کرد‌: مرگ ناگهانی قلبی در یک ورزشکار به حالتی گفته می‌شود که به‌صورت آنی و بـدون انتظـار در حالات جسمی یک ورزشکار تغییراتی رخ دهد که در طی چند ثانیه و یا دقیقـه وی را وارد حالات کما و مرگ کند به شرطی که هیچ ضربه و یا حادثه ای به بـدن ورزشـکار وارد نشـود. البته هر چند میزان شیوع مرگ ناگهانی تقریباً از آمار بالایی برخوردار نیست ولی به میزان سـن و شرایط زندگی و ژنتیکی نیز بستگی دارد.

پورکاظمی تصریح کرد: تحقیقات پزشکی ثابت کرده است که حدود 85% از علل مـرگ ناگهـانی ورزشـکاران در میـادین ورزشی ناشی از ناهنجاری‌های مادرزادی است که از بدو تولد در قلب و عروق آنـان وجـود داشته است ولی در طی سال‌های نوجوانی کم کم دچار علائم بالینی می‌شوند. 

وی ادامه داد: در نتیجه آن دسته از ورزشکارانی که استعداد مرگ ناگهانی قلبی و عروقـی در خـانواده وجود دارد و یـا اینکـه دارای برخـی علائـم و نشـانه‌هـای بیمـاری قلبـی را در طـی ورزش واستراحت حس می‌کنند حتماً به پزشکان ورزشی و متخصصان قلب و عروق مراجعه تا عـلاوه بر معاینه بالینی و بررسی نوار قلب و اکوی قلب به درمان دارویی و یـا بـا جراحـی بـه درمـان ناهنجاری مادرزادی آنان اقدام ورزند.

رئیس اسبق فدراسیون پزشکی و ورزشی ایران تصریح کرد: در مرگ ناگهانی قلبی نیز در یک ورزشکار و در اوج قهرمانی و سلامتی، گاهـاً ایـن حادثـه رخ می‌دهد و عملاً به صورت ناباورانه و در جلوی چشمان هزاران و یا میلیون‌ها نفر بیننده یک مسابقه، یک ورزشکار با عارضه پیش بینی نشده قلبی و بدون ضربه فوت  می‌کند. بررسی علل، پیشگیری و درمان حادثه فوت می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشـ.

پورکاظمی ادامه داد: البته در یک ورزشکار که از جسم و روان بسیار سالمی برخوردار اسـت اگـر مـرگ آنـی در زیر 35 سال رخ دهد مورد تعجب همگان می‌شود، در افراد غیر ورزشـکار اگـر مـرگ آنـی رخ دهد بیشترین احتمال را به گرفتگی عروق کرونر می‌توان نسبت داد. البته در افراد بالای 45 سال به‌عنوان عامل اصلی، می‌توان به گرفتگی عروق کرونر اشاره کرد که به‌عنوان شایعترین علت  مرگ ناگهانی است.

نایب رئیس ایرانی یونسکو در حوزه مبارزه با دوپینگ جهان در خاتمه خاطرنشان کرد: آنـاتومی مـادرزادی آئـورت و بطـن چـپ در بـروز مـرگ آنـی قلبـی بسـیار مؤثرندکـه  بـا اکوکاردیوگرافی مشخص می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon