از حضور ۱۰۰ اندیشمند خارجی تا تقدیر از خبرگزاری تسنیم به عنوان «مهدی یاور»

از حضور 100 اندیشمند خارجی تا تقدیر از خبرگزاری تسنیم به عنوان «مهدی یاور»

خبرگزاری تسنیم: یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، در روزهای دهم و یازدهم خردادماه با حضور بیش از ۱۰۰ اندیشمند خارجی و داخلی با موضوع «فرهنگ و تمدن زمینه ساز راهبردها و راهکارهای» در سالن همایش های مرکز صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، در روزهای دهم و یازدهم خردادماه با حضور بیش از 200 اندیشمند خارجی و داخلی با موضوع «فرهنگ و تمدن زمینه ساز راهبردها و راهکارهای» در سالن همایش های مرکز صدا و سیما برگزار شد.

پورسیدآقایی: اندیشه مهدوی نظام اسلامی را در برابر سونامی‌های ریشه‌کن کننده مقاوم می‌کند‌

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مسعود پورسیدآقایی در مراسم افتتاحیه یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، اظهار داشت: میان آموزه‌های دینی و اسلامی؛ بعد از آموزه توحید و نبوت، آموزه‌ای به گران‌سنگی آموزه مهدویت نداریم.

دبیر یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با بیان "تلاش کرده‌ایم تا آنچه در حد وسع ما است، برای تعظیم و بزرگداشت آخرین حجت الهی تلاش کنیم" افزود: انقلاب اسلامی ایران انقلابی زمینه‌ساز برای ظهور امام زمان(عج) است، شیعیان نیز در هر کجای دنیا هستند موظف به زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) هستند.

پورسیدآقایی خاطرنشان کرد: امروز 8 جلد احادیث امام مهدی(عج) را در اختیار داریم که مملو از روایاتی از آن حضرت است، برای بررسی اسناد روایی نیازمند تحقیق و بررسی آن در حوزه‌های علمیه هستیم تا این معارف عظیم را در اختیار بشر قرار دهیم، چراکه دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری به این آموزه‌ها نیازمند است.

وی گفت: از آنجا که انقلاب اسلامی ایران، زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) است، وظیفه دارد تا به همه مظلومان عالم کمک کند و در واقع این حمایت از مظلومان از وظایف ذاتی آن است؛ اعتقاد و عدم اعتقاد به وجود امام زمان(عج) با ایمان و کفر برابر است که این مسئله در روایات متواتر شیعه و سنی وجود دارد.

دبیر یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت افزود: در روایت داریم که پاسداشت نام اهل بیت(ع) تعظیم شعار الهی است و امام علی(ع) نیز فرمودند: شعائرالله ما هستیم.

پورسید آقایی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در مؤسسه آینده روشن برای برپایی این همایش اظهار داشت: هرساله تلاش کردیم تا همایش بین المللی دکترین مهدویت را با یک رویکرد برگزار کنیم، در سال گذشته این همایش با محوریت اخلاق و سبک زندگی زمینه‌ساز بود و امسال نیز محور همایش فرهنگ و تمدن زمینه‌ساز است.

وی ادامه داد: اندیشه و تمدنی که بتواند نیروهای مردمی را بسیج کند و هشت سال در برابر همه جبهه کفر بایستد و به پیروزی دست یابد در واقع همان اندیشه و تفکر مهدویت است.

پورسیدآقایی با ابراز "نظام سیاسی ما بر اساس اندیشه مهدویت استوار است" افزود: نظام سیاسی ما که براساس تفکر و اندیشه مهدوی برپا شده است، توانسته کشور را در برابر سونامی‌های ریشه‌کن کننده مقاوم کند و آن را به ساحل امنیت و آرامش رهنمون سازد.

وی با بیان اینکه فراخوان همایش بین المللی مهدویت هر ساله برای اندیشمندان داخل و خارج کشور ارسال می‌شود، تصریح کرد: معتقدیم که رویکرد به اندیشه مهدویت باید با رویکرد علمی و نگاه راهبری، کلان و براساس مبانی و اصول باشد.

دبیر یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت عنوان کرد: در حال حاضر در دانشگاه ملی دفاع، دکترین مهدویت تدریس می‌شود و در حوزه های علمیه نیز در سطح چهار حوزه به موضوع مهدویت پرداخته می‌شود.

پورسیدآقایی در ادامه برگزاری همایش دکترین مهدویت را از عهده تنها یک مؤسسه خارج دانست و با تقدیر از مراکز و نهادهایی که در برپایی این همایش مشارکت داشتند، افزود: در این همایش از چندین کتاب و فصلنامه‌ای که از سوی مؤسسه آینده روشن چاپ می‌شود رونمایی خواهد شد؛ همچنین از مهدی‌یاوران در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی تجلیل و از خانواده معظم آیت‌الله مهدوی‌کنی که همواره برای برپایی این همایش دغدغه داشتند و مشارکت می‌کردند، تقدیر صورت می‌گیرد.

رئیس مؤسسه آینده روشن، گفت: در یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، 88 مهمان از 54 کشور خارجی داریم که از سخنرانی آن‌ها در کمیسیون‌های مختلف طی این دو روز استفاده خواهد شد.

پورسیدآقایی در خاتمه با بیان اینکه فرهنگ و تمدن زمینه‌ساز مطالعات ویژه و خاصی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: 100 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از این تعداد تنها 34 مقاله توانستند امتیازات لازم را اخذ کنند و در این دو روز در کمیسیون‌ها مطرح می‌شوند.

حضور بیش از 100 اندیشمند خارجی در همایش بین‌المللی دکترین مهدویت‌

یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله حائری شیرازی آغاز شد.

در این همایش 100 نفر از اندیشمندان خارجی حضور دارند که از کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، انگلیس، لبنان، ایتالیا، اردن، اتریش، اسپانیا وغیره شرکت کرده‌اند.

شیخ احمد توفیق الزین رئیس هئیت امنای مرکز تجمع علمای مسلمین لبنان و عضو مجلس اوقاف اسلامی صیدا از کشور لبنان، علی الحکیم مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و استاد ارشد کالج اسلامی لندن از کشور انگلیس، کلارا لوپز محقق و نویسنده ایتالیایی، خالد‌رمزی کریم مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک از اردن، سید موسی اردوغدو مؤسس مسجد و مرکز فرهنگی اهل بیت(ع) در شهر سالزبورگ، مبلغ فعال و سخنران دینی در پالتاک از کشور اتریش، سیدحسین نقوی مبلغ فعال در اسپانیا و کشورهای اروپایی، محمدباقر حلیمی مسؤل دپارتمان تعلیمی فقه جعفری در وزارت معارف افغانستان، انسیه حسینی استاد حوزه علمیه عترتیه هرات، هاشم عدنان مسؤل امور فرهنگی تربیتی کالج صدرای اندونزی از جمله شرکت کنندگان در این همایش هستند.

همچنین کفیله بتول رئیس بخش بانوان و خانواده انجمن دانش آموختگان اندونزی، مقبول حسین علوی نائب رئیس مجلس علمای شیعه انگلستان، عبدالواحد مایوگه عضو انجمن دانش آموختگان اوگاندا، حاج علی علی‌یو عضو جامعه روحانیت آذربایجان، دردانه جعفراوا مدیر حوزه علمیه فاطمیه باکو، محمود کوچ امام جمعه و جماعت مسجد اهل بیت(ع) شهر برمن آلمان، سید سلیمان علی حسن مدیر داخلی حوزه علمیه بیت العلم در شهر شیکاگو آمریکا، مسلم مهدی مؤسس و مدیر مرکز جعفریه بوفالو نیویورک، جمیل محمد العالی عضو مجلس علماء بحرین، فاضل الزاکی عضو مجلس علماء بحرین، محمد جعفر خلیل امام جماعت حسینیه امام خمینی (ره) برزیل، محمدباقر محمودی رئیس انجمن دانش آموختگان میانمار، خمیس شعبانی مبلغ فعال بروندی و مرتضی تهامی مدیر مؤسسه گفت‌وگوی بین الادیان و تقریب مذاهب بلژیک از دیگر اندیشمندان خارجی شرکت کننده در این همایش هستند.

همچنین در یازدهمین همایش دکترین مهدویت، صالح سوارسکی فعال فرهنگی مسجد امام صادق(ع) برلین، سید حبیب رضا حسینی دبیر کل انجمن روحانیت جعفریه بنگلادش، سیدی محمد ویدراغو معاون تربیتی مدرسه خاتم الانبیاء(ص) بورکینافاسو، عقیل موسی مدیر مدرسه جامعه المصطفی کراچی، رمضان توقیر عضو هیأت مدیره انجمن دانش آموختگان پاکستان، شفا نجفی رئیس انجمن دانش آموختگان اسلام آباد پاکستان، سید مبارک حسینی رئیس انجمن فارغ التحصیلان تایلند، پریجات سایرایاب (رویدا) معاون آموزش مدرسه المهدیه تایلند، یوسف تازگون معاون پژوهش نمایندگی ترکیه، نورالله مدرس علوم و معارف اسلامی چین، لیاقت علی ناطقی مدیر مدرسه و مرکز اسلامی رسالت دانمارک، الدار ابراهیم اف معاون موسسه فرهنگی نور روسیه، ژانتا سلطان مرداوا مسئول سابق انجمن ملیتی کشورهای مشترک المنافع در بنت الهدی روسیه، فاطمه توساکا فعال فرهنگی کشور چین، یعقوب کونه موسس مرکز دینی بواکه ساحل عاج، محمدناصر مسئول بخش فرهنگی نمایندگی المصطفی سریلانکا، موسی جلو امام جمعه و جماعت در شهر کولدا سنگال، شوقی الحداد امام جمعه و جماعت منطقه مسیاف استان حما سوریه، سناء بوبو فعال فرهنگی کشور سوریه، شریف ادریس عبدالقادر هماهنگ کننده امور دینی مسلمانان منطقه سودان، لامین جوانا از فعالان فرهنگی کشور سیرالئون، عباس مولا العطوان مدیر حوزه رسول الاعظم(ص) کشور عراق، حبیب بشیری از اعضای انجمن دانش آموختگان کرکوک عراق، بشری حسین عباس استاد معهد بنت الهدی کشور عراق، عبدالله آل یاسین  رئیس مراکز دارالرحمن لتعلیم القرآن عربستان و فاطمه آل یوسف فعال مدیریت امور مذهبی مسجد کشور عربستان نیز شرکت کرده‌اند.

از دیگر شرکت کنندگان این همایش می‌توان به محمد علی العجمی از فعالان فرهنگی کشور عمان، اسماعیل دنکوبیا مسئول ارتباطات و  انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه اسلامی غنا، علی یاسر مهینای مدرس کالج بین‌المللی المصطفی مانیل فلیپین، معرفت شیرین اف مبلغ فعال کشور قرقیزستان، علی عسگر نظراف مدیر مدرسه حضرت ابوالفضل(ع) قزاقستان، منیرالدین والنسیا موسس و مدیر مدرسه حضرت زینب(س) کلمبیا، حسن یولا رئیس انجمن فارغ التحصیلان کنگو، حسن سالم موبگوا از فعالان کشور کنیا، قربان مورگوزاف عضو شورای عالی علمای گرجستان، محمد عبدالله الحمود مبلغ دینی مدرسه امام مهدی (عج) لبنان، سید هشام نورالدین مدیر و مدرس حوزه علمیه فاطمیه(س) در جبل عامل جویا لبنان، فدوی فضل الله از فعالان کشور لبنان، محمد باه از فعالان فرهنگی لیبریا، ریمودی آدم حسین مدیر مرکز انصار اهل البیت (ع) ماداگاسکار، حسن عسکری (شمسوری) موسس مؤسسه المنتظر للبحوث در کوالالامپور، مریم کولیبالی مدیر مدرسه خدیجه کبری(س) مالی، محمود جلول عضو مجلس علمای اروپا، عبدالمالک الوالی مسئول بخش آموزش نمایندگی نیجر، عبدالقادر مبارک نیجریه مدیر آموزشی جامعه المصطفی در شهر کانو، محمد منصور یوشع فعال فرهنگی نیجریه، سید محمدسالم معلم‌زاده از بنیان گذاران حزب وحدت اسلامی با شهید مزاری هلند، جنان اصغر مولائی نایب مدیر مجلس علمای هند و رباب زیدی هند مدیر جامعه الزهرای لکهنو هند اشاره کرد.

ابوترابی‌فرد: بازگشت امت اسلام به هویت دینی خود زمینه‌ساز تحقق حکومت جهانی مهدوی است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی‌فرد اظهارداشت: خدا در قرآن هشدار می‌دهد که اگر انسان از راه فطرت فاصله بگیرد، این انحراف و بازگشت از دین، بازگشت از فطرت پاک انسانی و روی گرداندن از فطرت عقل پرورده شده با علم و دانش است.

وی گفت: اگر انسان مشعل پرفروغ عقل را خاموش و در غبار هوا و هوس حرکت کرد و از دین حق، فرهنگ‌ساز و خالق تمدن وحیانی فاصله گرفت، اراده خدای سبحان بر آن است که قومی آراسته به عقل و دانش و پرورده شده در پرتو انوار ایمان و آراسته به خصایص والای انسانی مدیریت جهان را در دست بگیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ویژگی‌های قومی که مدیریت جهان را باید در دست بگیرد، برای جامعه انسانی امید بخش است. نخستین ویژگی آن است که محبوب خدای متعال است و قومی در هم فشرده، متراکم و امتی واحد به معنای واقعی کلمه بوده که در راه آرمان‌ها و اهداف ایستاده و مقاوم هستند.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: این قوم، قومی هستند که راه را شناخته و در همین راه گام بر می‌دارند، این کار آن‌ها را محبوب خدای متعال کرده است بنابراین به افتخار تبعیت از پیامبر اکرم نائل شده‌اند و با رسول الله (ص) معیت دارند.

وی افزود: اگر بخواهیم حقیقت فرهنگ و مفهوم انتظار را تحلیل کنیم، چیزی جز انتظار لقاء خدای متعال نیست و منتظران در انتظار لقاء خدای سبحان هستند. این لقاء را در مدرسه مهدویت جستجو می‌کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: جامعه بشری در سایه حکومت مهدوی است که خداشناس می‌شود؛ انسان موحد دغدغه هدایت انسان‌ها را داشته و دغدغه حرکت جامعه را دارد، انسان موحد در اندیشه تعالی جامعه بشری با نهایت تواضع، ادب و فروتنی است.

‌ابوترابی‌فرد اظهار داشت: ایستادگی نظام اسلامی مقابل نظام سلطه برای آن است که راه تکامل جامعه بشری هموار شود و بزرگ‌ترین مانع فراروی حرکت تکامل جوامع بشری، قدرت‌های استکباری در طول تاریخ بشر بوده‌اند.

وی گفت: امروز دنیا، نظام اسلامی را در چهره نورانی آیات حیات بخش قرآن مشاهده کرده و قرار گرفتن نظام اسلامی در کنار ملت‌های مظلوم منطقه چون مردم مظلوم یمن و فلسطین، همچنین ملت عراق همان آموزه قرآن کریم است.

نایب رئیس‌ مجلس شورای اسلامی افزود: حرکت ملت بزرگ ایران و امت اسلام در سراسر جغرافیای اسلامی برای بازگشت به هویت دینی و اسلامی خود گامی بلند برای تحقق حکومت جهانی مهدوی است.

وی با بیان اینکه فرهنگ اسلامی نوید بخش خلق تمدن توحیدی بر فراز کره خاکی به دست توانای امام زمان (عج) است و نیاز به مجاهدت در راه خدا داریم، افزود: اگر با دید خرد پرورده با علم و تعالی یافته با معرفت الله نظر داشته باشیم، مشاهده خواهیم کرد که این انقلاب چگونه از فراز و نشیب‌های دشوار با چالش‌های شکننده با عزت عبور کرده است.

ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: حرکت و شکوه و عزت راه را برای خلق امید نسبت به آینده جهان و شکل‌گیری تمدن مهدوی و سیطره حق بر کره خاکی هموار کرده است؛ امروز به سمت افق‌های روشنی حرکت می‌کنیم که نگاه توحیدی راه را برای نگاه شکست خورده مادی مبتنی بر امیال و هوای نفس‌ها مسدود کرده است.

تجلیل از خانواده آیت‌الله مهدوی کنی و وزیر بهداشت در همایش دکترین مهدویت

در یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت از خانواده آیت‌الله مهدوی‌کنی و سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجلیل به‌عمل آمد.

در این مراسم از حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمانی به‌عنوان ولی یاور، خانواده سردار شهید تقوی، خانواده سردار شهید شاطری و خانواده سردار شهید الله‌داد نیز تجلیل شد.

همچنین در یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت از کاپیتان صداقت‌نیا به‌دلیل شجاعت و ایثار مثال‌زدنی وی در حمایت از مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن، سردار فدوی به پاس شایستگی و تلاش‌های بی‌وقفه وی در فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران، سردار ساجدی‌نیا به‌پاس شایستگی و تلاش‌های بی‌وقفه وی در پلیس راهور استان تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین صابر جعفری به‌عنوان تلاشگر موفق و پیگیر نهاد مهدوی در زمینه کتب و آثار مهدوی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری به‌عنوان مبلغ مهدوی تجلیل به‌عمل آمد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی یوسفیان، حجت‌الاسلام و المسلمین زهیر دهقانی، حسن شکوئی، محمدحسین صلواتیان، زهرا عبدی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مجید طاهری، علی سوادکوهی و حامد جعفری از دیگر مهدوی یاورانی بودند که در یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت از آن‌ها تجلیل به‌عمل آمد.

تجلیل از مدیرعامل خبرگزاری تسنیم به‌عنوان «مهدی‌یاور»

در یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت از مهدی‌یاوران تجلیل به‌عمل آمد.

در بخش ویژه رسانه‌ها از مدیرعامل خبرگزاری تسنیم به‌عنوان تنها رسانه «مهدی‌یاور» در همایش دکترین مهدویت تجلیل شد.

این همایش همه‌ساله در آستانه نیمه شعبان برگزار می‌شود که در آن از مهدی‌یاوران در همه عرصه‌ها تجلیل به عمل می‌آید.

در یازدهمین همایش دکترین مهدویت، علاوه بر مدیرعامل خبرگزاری تسنیم، از خانواده مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کاپیتان صداقت‌نیا و جمعی از اندیشمندان مهدوی تجلیل به‌عمل آمد.

آیت‌الله حائری‌شیرازی: جلوگیری از ظلم و ستم به دیگران از تعلیمات انبیاء الهی است

آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی اظهار داشت: انبیاء تلاش زیادی کردند تا زمینه آیه شریف «لااکره فی الدین» را فراهم کنند، اما چون فرهنگ و تمدن این کار در بین مردم شکل نگرفته بود و تجربه‌های لازم را نداشته‌اند، از این جهت کار آن‌ها به ثمر نرسید.

وی با اشاره به شرایط ظهور گفت: امام زمان (عج) وقتی ظهور می‌کنند که مردم استطاعت راه آمدن و همراهی با ایشان را داشته باشند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، افزود: مقبولان درگاه پروردگار همواره مورد تهدید مردودان قرار می‌گرفتند و آنچه هابیل را به آن سرنوشت رساند، خوبی‌ها و پاکی‌های او بود؛ اما آیات الهی می‌فرماید که هم پاکان باید ترقی بیشتری کنند و هم فرصت به دیگران داده شود و شتاب‌زده حرف نزنند.

وی بیان داشت: جایگاه حکم و تکلیف تنها نزد خداوند است و زمانی که امام زمان(عج) ظهور می‌کنند، این معنا برای مردم قابل‌تمکین است تا از خودشان حکمی صادر نکنند.

آیت‌الله حائری‌شیرازی خاطرنشان کرد: زمانی که بشر ضعیف بود، به‌صراحت می‌گفت که حکمی که از جانب پیامبر صادرشده را می‌توان تحریم کرده و برخلاف آن عمل کرد، اما امروز این مطالب برای بشر پیشرفته قابل‌قبول نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه فساد و خون‌ریزی اساس تقبیح انسان است چراکه برخی‌ فساد می‌کنند و برخی هم در برابر فساد می‌ایستند، تاکید کرد: بزرگ‌ترین تسبیح خداوند در روز عاشورا است چراکه بزرگ‌ترین مصیبت در این حادثه واقع‌شده است.

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان اینکه تمام آنچه را که بشر خلق کرده، آثار توحیدی است و می‌تواند انسان را توحیدی کند، افزود: اگر امام علی (ع) در زمان ما بود، همان‌گونه که درباره موضوعات مختلف زمان خود خطبه خواندند، امروز هم برای موضوعاتی همانند اینترنت خطبه می‌خواندند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: در عهد حجر خطر امینت برای انسان‌ها، سنگ و بازو بود که امروز این خطر به موشک قاره‌پیما و کلاهک‌های هسته‌ای تبدیل‌شده است و شکست و پیروزی‌ها انسان می‌تواند او را به خداوند نزدیک کند.

وی در خاتمه تاکید کرد: تعلیمات انبیاء الهی می‌فرماید که انسان باید مانع ظلم و ستم به دیگران شویم و نباید این نیت در انسان وجود داشته باشد که برادرانش از اصحاب نار و جهنم باشد.

رحیمیان: برخی هم‌صدا با بلندگوهای آمریکایی در عرصه هنر نسبت به آینده سیاه‌نمایی می‌کنند

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن رحیمیان اظهار داشت: ‌یکی از دلایل غیبت امام زمان(عج) به تعبیر امام راحل آن بود که زمینه‌ای فراهم شود تا هدف کلان همه انبیاء که سعادت کل بشر بود، توسط آن حضرت محقق شود.

تولیت مسجد مقدس جمکران افزود: آینده‌ای در پیش داریم که منجی عالم بشریت کل دنیا را در سایه قسط و عدل اسلامی سعادتمند خواهد کرد، در این‌ بین نهضت امام و انقلاب اسلامی نیز نقش خاص خود را دارد.

حجت‌الاسلام رحیمیان خاطرنشان کرد: دولت اسلامی، مولود نظام اسلامی و نظام اسلامی مولود انقلاب اسلامی است، نظام اسلامی هر مزیتی دارد محصول انقلاب اسلامی است.

تولیت مسجد مقدس جمکران در ادامه سخنانش با بیان اینکه امام خمینی(ره) در مبارزات خود تمام مستکبران عالم را نشانه گرفت، گفت: امام راحل نابودی غرب به رهبری آمریکا و نابودی استکبار شرق را هدف گرفت و با تأکید و اطمینان بیان می‌کرد که اسلام ابرقدرت‌ها را بر خاک مذلت می‌نشاند و اسلام موانع داخل و خارج خود را برطرف کرده و سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد.

حجت‌الاسلام رحیمیان ادامه داد: در صحیفه امام خمینی(ره) خطاب به مسئولان نظام اسلامی آمده است که مسئولان بدانند انقلاب ما محدود به ایران نیست بلکه انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‌داری امام زمان (عج) است.

وی تصریح کرد: در کل سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری هیچ‌گاه القای یاس و سیاه‌نمایی نسبت به آینده نمی‌بینیم اما برخی افراد امروز هم‌صدا با بلندگوهای آمریکایی در سینما و هنر القای یاس و سیاه‌نمایی نسبت به آینده می‌کنند.

تولیت مسجد مقدس جمکران افزود: افق ما آینده روشن برای اسلام ناب، آینده روشن برای بشریت با نقشی است که امام راحل و شهدا به ما نشان داده‌اند، امروز در سراسر دنیا، میلیون‌ها انسان و جوان آماده هستند تا جان و هستی خود را فدای اسلام ناب کنند.

وی تاکید کرد: آنچه امروز شاهدیم این است که تلاش دشمن در قالب داعش و القاعده برای مخدوش کردن چهره اسلام ناب به خود آن‌ها بازگشته و تفاوت میان اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی مشخص‌شده است، همچنین هر چه جلو تر می‌رویم بشریت به‌سوی آماده شدن برای ظهور نزدیک‌تر می‌شود.

5 کتاب مهدوی در همایش دکترین مهدویت رونمایی شد

مراسم رونمایی از این کتاب‌ها با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران و اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده سابق نیروی انتظامی در سالن مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

«حدیث حضور» نوشته جواد جعفری در نقد و بررسی افکار احمد الکاتب و کتاب «از تبار دجال» تألیف نصرت‌الله آیتی در نقد افکار انحرافی احمد الحسن یمانی از جمله کتاب‌هایی است که در همایش رونمایی شدند.

«آینده نگری الهی» نوشته غلامرضا گودرزی، «رویکرد تطبیقی به پایان تاریخ» تألیف حجت‌الاسلام رضا مهدیان‌فر و همچنین «آخرین انقلاب؛ انقلابی آخر» به قلم فرح رامین از دیگر کتاب‌هایی است که در این همایش رونمایی شدند.

احمدی‌مقدم: حامیان گروه‌های تکفیری‌ در منطقه خائنان به امت اسلامی هستند

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم  با اشاره به رویکرد امسال برگزاری همایش دکترین مهدویت با موضوع فرهنگ و تمدن زمینه‌ساز ظهور اظهار داشت: فرهنگ مجموعه آداب، سنن، علوم و دانش، ارزش‌ها، هنجارها و همه یافته‌های دانش بشری است که از طریق یادگیری آموخته و می‌تواند به دیگران انتقال دهد.

وی بیان داشت: فرهنگ، هویت جامعه و عامل تمایز او و شناسنامه‌اش با دیگر جوامع است و اصول و ارزش‌ها از معیارهای حقیقی هر فرهنگی است و خلقت انسان‌ها نیز بر اساس تفاوت در فرهنگ‌ها است.

مشاور عالی رئیس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: قبایل و ملت‌های مختلف برای شناخت یکدیگر آفریده شده‌اند و عنصر تقوا برای فضیلت هر ملت و فرهنگ مهم است که اسلام نیز بر این مسئله مهم، تاکید دارد.

وی با اشاره به پدیده جهانی شدن دنیای امروز گفت: امروز جهانی شدن در سه عرصه سیاسی، اقتصاد و فرهنگ توسط کشورهایی که امکانات و قدرت زیادی در اختیار دارند، پیگیری می‌شود.

فرمانده سابق نیروی انتظامی تاکید کرد: ما با جهانی شدن فرهنگ مشکلی نداریم؛ اما در هنجارها و اصول‌ها اختلاف داریم چرا که جهانی شدن فرهنگ در سایه لیبرالیسم یعنی اینکه مبدأ و مقصدی برای انسان وجود ندارد.

وی افزود: اگر اخلاق را موضوعی اعتباری بدانیم که اصالتی ندارد و برداشت جامعه نیز از آن امکان پذیر است در نهایت به چنان پستی کشیده خواهد شد که هم جنس گرایی را به عنوان یک ارزش در جامعه ترویج می‌کند.

سردار احمدی مقدم گفت: فرهنگ انتظار، مجاهدت، تقوا و جهاد و توجه به معاد و حیات طیبه از ارزش‌های فرهنگی مکتب اسلام است که نقطه مقابل فرهنگ غربی است.

وی با بیان اینکه برای تمدن‌سازی نیازمند حکومت، قانون، عدالت، اقتدار و امینت هستیم افزود: امروز در برخی از کشورهای منطقه همانند سوریه، عراق و یمن؛ عدالت کالایی بی بها است و از جامعه فتنه و مصیبت زده نمی‌توان انتظار عدالت و آبادانی داشت.

مشاور عالی رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: امنیت مقدمه عدالت و هر دو این‌ها مقدمه رفاه و آبادانی است که البته در گذشته دولت‌های غربی رفاه و آبادانی را وظیفه خود نمی‌دانستند اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند که باید به این موضوع پرداخته شود در حالی که امام علی (ع) در چهارده قرن پیش فرموده بودند باید به عدالت و امنیت و رفاه جامعه توجه داشت.

فرمانده سابق نیروی انتظامی افزود: جهانی‌شدن سیاست یعنی آنکه همه بازیگران سیاسی یک صدا شوند و یک هدف را دنبال کنند و به همین دلیل امروز زورمندان و قدرتمندان با روش‌های نرم دست و پای ملت‌ها را می‌بندند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به سیاست‌های دوگانه غربی‌ها در قبال موضوعات مختلف علیه ملت ایران ابراز داشت: امروز در حالی از جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف از جمله حقوق بشر و موضوع هسته ای خواسته‌هایی دارند که خودشان هرگز زیر بار آن نمی‌روند.

مشاور عالی رئیس ستادکل نیروهای مسلح تاکید کرد: دنیای استکبار امروز در حالی به بهانه ایجاد آزادی و دموکراسی با ایران مبارزه می‌کند که در سال‌های بعد از انقلاب ملت ایران، انتخابات‌های فراوانی را برگزار کرده است، اما مستکبران با برخی از کشورهایی که دیکتاتور در کشورشان حاکم است کاری نداشته و با آن‌ها مشکلی ندارند.

سردار احمدی مقدم بصیرت را عنصر کلیدی انسان منتظر برشمرد و ابراز داشت: انسان منتظر باید بداند دشمن در حال حاضر چه هدف‌هایی را دنبال می‌کند و در این راستا شناخت نقاظ ضعف و قوت مهم است.

وی تصریح کرد: کسانی که امروز به تقویت توان نظامی و تبلیغاتی گروه‌های تکفیری اهتمام دارند خائنین به امت اسلامی هستند و امروز ملت سوریه بیشترین رنج‌ها را از دست تکفیری‌ها دیده است در حالی که بیشتر مردم آنان اهل سنت هستند و در زندان تکفیری‌ها اسیرند.

وی افزود: امروز به دلیل پراکندگی در صفوف امت اسلامی، داعش با نفود در عوامل خود فروخته سرزمین مردم بی گناه سوریه و عراق را اشغال می‌کنند و به دیگران دیکته می‌کنند که چه کاری باید انجام دهند.

معاون دانشگاه عالی دفاع ملی: تمدن نوین اسلامی با انقلاب اسلامی پدیدار شد

سردار حسین عصاریان نژاد در نشست تخصصی رویکردهای راهبردی به تمدن موعودگرای اسلامی از سلسله نشست‌های یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت اظهار داشت: جوانه‌های شکوفایی تمدن نوین اسلامی مبتنی بر توحید و تکیه بر موعودگرایی و نظام واحد جهانی که ریشه در فطرت بشری و اعتقادات بنیادین ادیان هالی دارد با انقلاب اسلامی پدیدار گردید.

وی ابراز داشت: انقلاب اسلامی هر روز روند رشد بیشتری دارد و مساله اصلی در این زمینه شناخت شفاف و واقعی الزامات و ویژگی‌های رویکرد تمدنی، تمدن زمینه ساز ظهور مبتنی بر توحید و برقراری عدالت، الهام بخش، پیشگام در هر تمدن و فرهنگ از مجموعه جوانه‌های شکوفایی تمدن تجولات جهانی است.

معاون پژوهشی و تولید علم دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: تمدن نوین اسلامی مبتنی بر توحید و تکیه بر موعودگرایی و نظام واحد جهانی که ریشه در فطرت بشری و اعتقادات بنیادین ادیان الهی دارد با انقلاب اسلامی پدیدار گردید.

عصاریان نژاد ادامه داد: باید الزامات و ویژگی‌های رویکرد تمدنی در عصر امروز را بشناسیم که چه ویژگی‌هایی می‌تواند این تمدن را در خدمت اهداف زمینه ساز ظهور قرار دهد.

وی افزود: احیای تمدن نوین اسلامی، برپایی حکومت اسلامی و زمینه سازی ظهور و انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) بخشی از آرمان‌های مقدس و هدف بلند و نهایی انقلاب اسلامی است.

معاون پژوهشی و تولید علم دانشگاه عالی دفاع ملی ارائه الگوی عملی حکومت اسلامی مبتنی بر تعالیم اسلام و شناخت عوامل پیروزی و شکست در تاریخ و شناخت مقتضیات زمان را بسیار مهم ذکر کرد و افزود: توکل و ایمان به خدا، شجاعت، پایداری، عزم و اراده قوی و طهارت نفسانی، تحکیم بنیان خانواده و سبک زندگی اسلامی هم چنین التزام به عقلانیت و ارزش‌های انسانی و معرفی و تبیین هنرمندانه مبانی دین اسلام از دیگر الزامات تمدن نوین اسلامی است.

پژوهشگر مهدوی: تمدن توحیدی و تکیه بر موعودگرایی در بستر گفتمان انقلاب گسترش جهانی پیدا کرد

اکبر رضایی در نشست تخصصی رویکردهای راهبردی به تمدن موعودگرای اسلامی از سلسله نشست های یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت اظهار داشت: تمدن توحیدی و تکیه بر موعودگرایی به تدریج به موازات سیر ترقی انقلاب اسلامی در ایران با ارتزاق از مبانی و ضرورت های زمینه سازی ظهور منجی بشریت در صورت و قابی هویت ساز بسط و تعین گرفت.

وی افزود: با مروری بر ضرورت های زمینه سازی و بسط عدالت و پیشرفت در می یابیم که رویکرد تمدن موعودباور در تمامی ادیان و مذاهب توحیدی خود به عنوان اساسی ترین زمینه نیل و احیای تمدنی جدید و پیشرفته در همه عرصه های معنوی و مادی حیات انسانی بر مبنای تفکر و اندیشه توحید و کرامت انسانی است.

پژوهشگر عرصه مهدویت گفت: این مبنا به نحوی است که در آن علم همراه با اخلاق، پیشرفت همراه با معنویت، عدالت همراه با تقوا و امنیت همراه با کرامت، تاریخ را مسخر خود خواهد کرد.

رضایی گفت: در این عرصه تفکر منجی باور موجب شکل گیری فرهنگی است که این فرهنگ به واسطه اعمال سیاست های فرهنگی به تمدن منجر خواهد شد و باید چگونگی بسط نقش تمدنی باورهای زمینه ساز و منجی باور در ایجاد تمدنی در زمینه سازی ظهور است که طبعا از راه سیاست گذاری های فرهنگی مهدی باور و بر اساس آموزه های جهانی شده توحیدی می تواند قابل وصول باشد.

وی اظهار داشت: سیاست گذاری های حاکم بر فرهنگ مهدی باور و منجی باور می بایستی ارکان تمدنی را دنبال کند که بتواند در نقوش یک گفتمان جهانی، کیفی سازی قدرت در اقتدار علمی، یکپارچه سازی، مطالبات و نیازهای فطری انسان ها و نهایتا ساخت هویت مسوول و روشنگر در سطح جهانی باشد.

پژوهشگر عرصه مهدویت بیان داشت: دکترین مهدویت نظریه جامع و کاملا برای تشکیل جامعه مطلوب و تفسیری راهبردی از حوزه های مختلف زندگی انسان در این دکترین مطرح است.

وی ابراز داشت: جایگاه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع در نگرش دکترین مهدیت تبیین شده و رابطه و تعامل این مقولات با یکدیگر مشخص شود.

پژوهشگر اجتماعی: جامعه منتظر در همه امور به دنبال اطاعت از فرمان‌های امام خویش است

علی محمد سالاری در کمیسیون مرکز تحقیقات کاربردی معاونت نیروی انسانی ناجا در یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، در خصوص راهبردها و راهکارهای سیاسی تحقق فرهنگ و تمدن زمینه ساز اظهار داشت: ظهور منجی غایب شده از دیده‌ها که از پس ابر غیبت نورافشانی می‌کند، یکی از آموزه‌های مهم و مترقی شیعه است و در این راستا، زمینه‌سازی ظهور و نقش و وظایف منتظران در عصر غیبت، اهمیت بسیاری دارد.

وی گفت: بی‌گمان در مهندسی فرهنگ و تمدن زمینه ساز ظهور، توجه به آموزه‌های دینی نقش اصلی و بنیادین ایفا می‌کند و برای تحقق این فرهنگ و تمدن اصیل باید ابعاد مختلف جامعه از جمله مسائل سیاسی مورد توجه قرار گیرد.

محقق و پژوهشگر دینی و اجتماعی با بیان اینکه فرهنگ و تمدن اسلامی معمولاً از نگاهی توصیفی و به طور عمده با رویکردی تاریخی مورد بحث قرار می‌گیرد و کمتر به رابطه فرهنگ و تمدن با آموزه‌های اسلامی توجه می‌شود افزود:  از طرفی در دورة غیبت، امام زمان(عج) حکومت ظاهری ندارد و شیعیان تحت حکومت‌های گوناگون به سر می‌برند، در عین حال رابطة سیاسی خود را با امام خود محکم می‌کنند.

این استاد دانشگاه افزود:  جامعة منتظر در همة امور به دنبال اطاعت از فرمان‌های امام خویش است و امام راحتی در غیبت، حاکم بر خود و حوزه‌های مختلف فردی و جمعی خویش می‌داند، به همین جهت هرگونه رابطة سیاسی که با خواسته‌های امام منافات داشته باشد از نظر جامعه منتظر مردود است.

سالاری با اشاره به تعریفی از سیاست ابراز داشت: امام خمینی(ره)، شاگرد مدرسه مهدویت که در این عصر، الگوی عملی سیاست اسلامی را ارائه کرده و در تعریف سیاست می‌فرماید؛ سیاست این است که جامعه را هدایت کند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه را در نظر بگیرد و تمام ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگیرد و این‌ها را هدایت کند به طرف آن چیزی که صلاحشان است؛ صلاح ملت هست، صلاح افراد هست و این مختص به انبیاء است؛ دیگران این سیاست را نمی‌توانند اداره کنند.

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه درباره مهندسی فرهنگ و تمدن زمینه ساز، آنچه در گام اول بسیار اهمیت دارد، شناخت جامع و کامل از مفهوم فرهنگ و تمدن زمینه ساز، گستره آن و فرایند دستیابی به آن است گفت: در گام دوم، شناخت مبانی است که قرار است فرهنگ و تمدن زمینه ساز بر آن بنا گذاشته شود.

وی افزود: بر این اساس مبانی  فرهنگ و تمدن زمینه ساز عبارتنداز تقویت بعد فرجام گرایانه و آرمان گرایی، الگوبرداری از تمدن مهدوی و سامان دهی و شبیه سازی رویکردها، آموزه مهدویت و ایجاد هویت غایی برای تحولات سیاسی و اجتماعی، آموزه مهدویت و بسیج اراده‌های عمومی و ایجاد نوعی انتظار فعال و  آموزه مهدویت و معنابخشی به حیات جمعی در تاریخ است.

سالاری با اشاره به راهبردهای سیاسی فرهنگ و تمدن زمینه ساز گفت: پذیرش تفاوت‌ها و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، عدالت، آزادی، احترام به اندیشه‌ها و فرهنگ‌ها، تقویت قوای فکری و دفاعی از اموری ضروری است که حکومت‌های زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج) باید به آن‌ها توجه کنند.

پژوهشگر مهدوی: رسیدن به توانمندی اقتصادی از رسالت‌های دولت زمینه ساز ظهور است

محمد فرج الله زاده در کمیسیون مرکز تحقیقات کاربردی معاونت نیروی انسانی ناجا در یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، در خصوص راهبردها و راهکارهای اقتصادی تحقق فرهنگ و تمدن زمینه ساز اظهار داشت: هر حرکت اصلاحی و انقلابی زمانی منتج به نتیجه خواهد شد که برای آن زمینه‌سازی لازم انجام شده باشد و گروهی معتقد، مخلص و فداکار آن را یاری کنند.

وی افزود: انقلاب حضرت ولی‌عصر(عج) نیز از این اصل برکنار نیست، به ویژه که این انقلاب حرکتی جهانی بوده و یاورانی در سطح جهان را می‌طلبد که پذیرا و پشتیبان آن باشند.

فرج الله زاده با بیان اینکه دولت زمینه‌ساز باید دارای ویژگی‌ها و اهدافی باشد ادامه داد: دولت زمینه‌ساز باید همه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود را براساس آموزه مهدویت و در راستای آن‌ها طراحی کند و با تلاش‌های مضاعف خود در این جهت، همه جهان را آماده و پذیرای حکومت عدل جهانی کند.

پژوهشگر عرصه مهدویت عنوان داشت: آنچه در راستای ایجاد فرهنگ و تمدن زمینه‌ساز مهدوی در عصر کنونی دغدغه است، فقدان توجه جدی به ارائه راهکارها و راهبردهای اجرایی در مقوله اقتصادی بوده که یک دولت زمینه‌ساز ظهور باید به این بعد مهم همچون ابعاد دیگر این حکومت جهانی و در راستای تأمین رفاه و معیشت مردمان خود توجه نموده و گام‌های مؤثری را بردارد.

فرج الله زاده با بیان اینکه اهدافی را که لازم است دولت‌های اسلامی وحکومت‌ها به دنبال آن باشند می‌توان در دو بخش تقسیم کرد افزود: بخش اول اهداف عمومی است که براساس آن‌ها، هر دولتی که به شکل صحیح و منطقی روی کار آید و درصدد ظلم و تعدی به حقوق و منافع دیگران نباشد، قاعدتاً باید آن اهداف را نصب‌العین خود قرار دهد و برای دستیابی به آن‌ها تلاش کند.

وی با اشاره به اهداف ویژه دولت زمینه‌ساز ظهور گفت: اهداف ویژه دولت زمینه‌ساز ظهور که تنها جهت زمینه‌سازی و فراهم کردن بستر مناسب برای ظهور مهدی موعود(عج) باید آن‌ها را تعقیب کرد، مثل مبارزه با تبلیغات یأس‌آلود و منفی دشمنان، تربیت نیروهای کارآمد و شایسته برای پشتیبانی از حکومت عدل جهانی است.

پژوهشگر عرصه مهدویت با اشاره به راهکار و راهبرد اقتصادی دولت زمینه‌ساز بیان کرد: از اهداف مهمی که دولت اسلامی باید آن را دنبال کند، رسیدن به توانمندی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، نظامی، علمی و سیاسی است.

وی افزود: دولت توانمند و قدرتمند، همواره در جامعه جهانی تأثیر می‌گذارد و از عهده زمینه‌سازی برای حکومت جهانی می‌تواند برآید و از طرفی، دولت ضعیف و وابسته که مجبور است برای حفظ موجودیت و منافع خود در مقابل خواست بیگانگان منفعل عمل کند.

فرج‌الله زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به الگوی راهبردی اقتصاد مقاومتی بیان داشت: ضرورت‌های اقتصاد مقاومتی و دلایل اینکه چرا چنین اقتصادی برای کشورمان نیاز است شامل، بحران‌های اقتصادی جهانی، تهدیدهای اقتصادی خارجی، وجود مشکلات مزمن و دیرپا، ظرفیت‌های فراوان مادی و معنوی کشور است.

وی گفت: مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی عبارت‌اند از مردم محوری، رویکرد جهادی، اصلاح الگوی مصرف، اتکا بر ظرفیت‌های داخلی، امنیت اقلام راهبردی و اساسی، ایجاد تحرک و پویایی اقتصاد و بهبود شاخص‌های کلان، دانش‌محوری، توانایی مقاومت برابر عوامل تهدید زا، فساد ستیزی، کاهش وابستگی به نفت است.

پژوهشگر عرصه مهدویت با اشاره به الزامات مربوط به اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: عزم جدی مسئولان و مردم، ورود به میدان عمل نظارت در همه سطوح، گفتمان‌سازی، پایش و اطلاع‌رسانی، رفع موانع، هماهنگی بین بخش‌های گوناگون و تهیه برنامه و سیاست‌های اجرایی از جمله الزامات مربوط به اقتصاد مقاومتی است.

پژوهشگر مهدوی: حقوق بین‌الملل، ضمانت اجرایی خود را از دست داده است

احسان سامانی در کمیسیون تخصصی یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت اظهار داشت: از دیرباز یکی از دغدغه‌های اساسی بشر ایجاد محیطی امن و عاری از جنگ و ستیز چه در اجتماع‌های کوچک و چه اجتماع بزرگ جهانی بوده است و در این راستا اقدامات و تلاشه ای‌ای نیز انجام داده است.

وی بیان داشت: ایجاد و تأسیس سازمان‌های بین ‌المللی در راستای تأمین صلح و امنیت جهانی، جامعه ملل و سپس سازمان ملل متحد و شورای امنیت از جمله این تلاشه است اما نه تنها هیچ ­یک از این نهادها نتوانستد صلح جهانی و زندگی مسالمت آمیز را تأمین کنند که روز به روز شاهد جنگ‌های وحشتناک­تر و خانمان­سوزتر بودیم.

پژوهشگر حوزه مهدویت اظهار داشت: باید دید ریشه این اتفاقات چیست و آیا این اتفاقات نشانگر عدم کارآمدی این نهادها نیست؟، امروزه بین علما و دانشمندان اتفاق نظر است که ساختار سازمان ملل باید تغییر یابد و حقوق بین الملل نیز ضمانت اجرای خود را از دست داده است.

سامانی گفت: ریشه‌های نا امنی و جنگ را باید در نوع نظام‌های سیاسی جستجو کرد، فقر، جهل و استبداد، ریشه‌های نا امنی و ستم و جنگ و نزاع بین المللی است و در عین حال لیبرال دموکراسی نیز نتوانسته است فقر، جهل و استبداد و جنگ را از بین ببرد.

وی ادامه داد: باید بررسی شود که بر اساس کدام مدل می‌توان در مقیاس جهانی، ساختار بهتری برای اداره بشریت ارائه کرد و به نظر می‌رسد با الگو پذیری از حکومت جهانی مهدوی و همچنین توجه به شاخصه‌های ویژه­ آن، می‌توانیم قدم‌های مثبتی را در رسیدن به این هدف متعالی برداریم.

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی: حمله عربستان به دلیل تخریب اهداف انقلاب اسلامی در یمن است

ناصر شعبانی در کمیسیون مرکز تحقیقات کاربردی معاونت نیروی انسانی ناجا در یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت اظهار داشت: برای تبیین هر دکترین ابتدا می بایست ایدئولوژی آن را نهادینه کرد و در زمینه تبیین دکترین مهدویت نیز ایدئولوژی این موضوع را باید در ساختار جامعه و کشور مورد توجه قرار داد.

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی، با اشاره به عنوان سخنرانی مشاور امنیت ملی دولت نیکسون با عنوان آینده از ان کیست؟ افزود: این فرد در آن زمان همانند امام راحل  از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی خبر داده بود و این فرد اگر چه دشمن سرسخت ما است اما سخنانش قابل تامل است.

وی گفت: مشاور امنیت ملی دولت نیکسون گفته بود که از ابتدای بشریت تا قبل از سال 1945  قوای نظامی و کمیت در مناسبات سیاسی و نظامی جهان تاثیرگذار است و بعد از ان منازعات ؛ با ابزار دیگری به نام بمب اتم تعیین کننده شد.

شعبانی ادامه داد: این فرد می گوید که از سال 1975 دیگر کمیت و قوای نظامی و ابزار بم اتم تاثیرچندانی در مناسبات سیاسی کشورهای جهان نداشته ؛ بلکه اقتصاد برتر در این زمینه حرف اول را می زد که کشورهای ژاپن و آلمان بعد از شکست در جنگ جهانی دوم با ابزرا اقتصاد برتر توانستند بار دیگر جایگاه خود را در بین کشورهای قدرتمند بدست آورند.

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی افزود: مشاور امنیت ملی دولت نیکسون معتقد است که از سال 1991 ابزار دیگری به میدان امد که تاثیرات ان بسیار مهمتر از ابزارهای گذشته داشته  و این ابزار چیزی جزء ایدئولوژی  و نرم افزار اندیشه نیست.

شعبانی عنوان کرد: امروز در یمن می بینیم در شرایطی جوانان ان کشور عکس های امام راحل و مقام معظم رهبری را در دست می گیرند که ایران در سالهای گذشته سفارتخانه ای در این کشور هم نداشته است و این نشان از اهمیت ایدئولوژی و اندیشه است که می تواند در قلب سایر کشورها نفوذ کند.

وی با بیان اینکه امروز ایران اسلامی سکوی الهام بخش کشورهای اسلامی  است افزود: بمباران و هجوم جنون آمیز عربستان به یمن به خاطر تخریب اهداف انقلاب اسلامی در این کشور است.

شعبانی با بیان اینکه امروز مشکل اصلی در منطقه فتنه رژیم صهیونیستی و فتنه تکفیری ها است افزود: امروز به اسم اسلام گروه های مختلف تروریستی سلفی و تکفیری ایجاد شده است تا مانع از انتشار اسلام ناب شوند.

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی تاکید کرد: امروز دنیا تشنه معنویت است و این معنویت جز از طریق اهل بیت عصمت و طهارت ساطع نخواهد شد.

پژوهشگر مهدوی: تمدن زمینه‌ساز، تمدنی است که ارکان انتظار راستین را در جامعه محقق سازد

غفار شاهدی در کمیسیون علمی یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت اظهار داشت: تمدن زمینه‌ساز تمدنی است که بتواند ارکان انتظار راستین را در جامعه محقق سازد زیرا انتظار با سه رکن تحقق پیدا مى‏کند که رکن اول آن نارضایتى یا قانع نبودن به وضع موجود است.

وی ادامه داد: رکن دوم، امید داشتن به آینده بهتر و باور به وضع مطلوب و رکن سوم نیز حرکت و تلاش براى رسیدن به وضع مطلوب است.

پژوهشگر فعال عرصه مهدویت بیان داشت: یکی از مأموریت‌های انسان در روی زمین عمران و آبادانی زمین است انسان این مأموریت را برای رسیدن به مدنیت و تمدن که یکی از مظاهر کمال‌جویی اوست انجام می‌دهد.

وی اظهار داشت: گرایش به آبادسازی و آبادانی زمین امری فطری است و بیان قرآن یادآوری و تأکید این گرایش فطری انسان است ضمن اینکه این امر مطابق با حکم عقل بشر نیز هست و بیان قرآن در این صورت امضا و تأیید حکم عقل یا سیره عقلایی خواهد بود.

پژوهشگر فعال عرصه مهدویت افزود: آنچه در شکل گیری تمدن‌های بشری مهم است بررسی نقش سه مقوله انسان، طبیعت و خدا و ارتباط آن‌ها با یکدیگر است و این امر می‌تواند جهت‌گیری‌های مثبت و مطابق با فطرت و عقل را برای ما تبیین نماید و تمایز بین تمدن‌های الهی و اسلامی که زمینه‌ساز ظهور مهدی موعود است را با تمدن‌های بشری مشخص نماید.

شاهدی ادامه داد: در خصوص رابطه فرهنگ و تمدن و نسبت میان آن دو ابتدا باید رویکرد خود را نسبت به آن مشخص نماییم زیرا نوعِ نگاه به مسئله دریافتن پاسخ صحیح، تعیین‌کننده است اگر با رویکرد جامعه‌شناختی به مسئله نگاه کنیم مشاهده می‌گردد که در جوامع متمدن فرهنگ و تمدن در کنار هم قرار دارند و تمدن عام است و شامل مجموعه اندوخته‌های معنوی و مادی جامعه انسانی است و فرهنگ خاص است و بعد معنوی تمدن را تشکیل می‌دهد درنتیجه فرهنگ جزئی از تمدن است.

اثر «تمدن، تدین و موعودگرایی» نوشته سرلشکر فیروزآبادی رونمایی شد

کتاب تمدن، تدین و موعودگرایی، گفتمان نوین اسلام ناب محمدی (ص) تألیف ‌حسن فیروزآبادی است که با حضور جمعی از اندیشمندان مهدوی در یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت رونمایی شد.

این کتاب نهمین اثر از این نویسنده در موضوع مهدویت است که از 5 فصل تشکیل‌شده و هدف از تألیف آن به گفته نویسنده، بیانی جدید از آرایه‌های تمدن نوین اسلامی در مصاف با تمدن جاهلیت مدرن و نقش توحید، ولایت، اخلاق و مدنیت الهی در عصر امروز و آینده‌ای روشن و جهان گیر است.

بنابراین گزارش مفروض اصلی نویسنده در کتاب و فصول آن بسیار چشم‌گیر و برجسته به نمایش گذاشته‌شده است، این بحث از آغاز بعثت رسول اکرم (ص) آغاز و تا ظهور بقیه‌الله اعظم (عج) را در برمی‌گیرد و در این میان مهندسی فرهنگی به عنوان زیرساخت و سازوکار نیل به تمدن نوین اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

نویسنده در فصل اول کتاب خود، ظهور آرایه‌های جدید مفهومی را در عصر جدید و متناسب با نیازهای بشری به تفکیک حوزه‌های قدرت در نزد دولت‌ها و ملت‌ها برشمرده و رابطه آن را در ظهور مدنیت و جامعه متمدن تشریح می‌کند. در این فصل چهار حوزه تاریخ تمدن، زیرساخت‌های تمدن، آرایه‌ها و مظاهر تمدن و جذابیت‌های نفوذ و گسترش تمدن در عصر نوین مورد نگارش قرار گرفته است.

در فصل دوم کتاب که به تفاوت تمدن مادی و تمدن دینی و بنیان‌های بروز شکاف بین نگرش، بینش و... می‌پردازد، نحله‌های دینی که از دوران قدیم و جدید، ساخت تمدن اسلامی را دنبال و موجب گردیده‌اند، به بحث گذاشته و رویکردهای گوناگون تدین و توحید را در عرصه تمدن ساز و بقای انسان در بستر جامعه را توضیح می‌دهد.

در فصل سوم نویسنده به نقش ایدئولوژی‌های انقلابی و برتر ساز در عصر امروز اشاره و نحوه تغییر نگاه تمدنی به اسلام را پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تأثیر آن را در مطالبات جامعه جهانی و جستجوی موفق ملت ایران در نیل به یک هویت فرهنگ تمدن ساز را برشمرده و درنهایت موفقیت در شکل‌دهی تمدن زمینه‌ساز را منوط به برتری ایدلوژیک و نهادهای فرهنگی آن در جامعه جهانی برشمرده و قلم می‌زند.

در فصل چهارم که به موضوع همگراسازی ادیان، مذاهب و فرهنگ‌های گوناگون بر اصل انتظار در ظهور منجی عدالت‌پرور می‌پردازد.

چهار مطالبه آرمانی تمام ملت‌ها را در عدالت، امنیت، صلح و آبادانی در نگاه به موعودگرایی و منجی غائب که «خواهد آمد» خلاصه کرده و فرصت همگرا سازی را فرصتی مغتنم برای حرکت به سمت ساخت یک تمدن جهانی و با وحدت و اشتراک نظر بر چهار آرمانی انسانی و الهی برشمرد.

در بخش پایانی کتاب، نویسنده به دکترین مهدویت و ضرورت زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت براساس نص صریح قرآن کریم اشاره و به کلام امام خمینی (ره) و حضرت امام خامنه‌ای (مدظله تعالی) در ضرورت مهندسی فرهنگی و ترسیم هندسه تمدنی جهان اسلامی اشاره کرده و زمینه‌سازی فرهنگی را در نیل به آرایه‌های جامعه منتظر به‌تفصیل مورد بحث قرار داده و تقویت و حمایت از نهادهای جامعه منتظر را رویکرد شکل‌گیری تمدن مهدوی برمی‌شمارد.

پژوهشگر مهدوی: اغلب شیعیان تایلند مقلد امام خامنه‌ای هستند

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مبارک از پژوهشگران خارجی شرکت‌کننده در یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، در کمیسیون تخصصی این همایش بابیان اینکه امروز دکترین مهدویت یک بحث جهانی است افزود: امروز در جنوب شرق آسیا بیش از 260 میلیون مسلمان وجود دارد که در این میان ادیانی همانند دین بودا نیز معتقد به ظهور منجی هستند.

وی بیان داشت: متأسفانه امروز از سوی دشمنان سعی می‌شود تا مصادیقی برای زمان وقوع ظهور به مردم ارائه دهند و از افرادی به عنوان مصداق در آستانه بودن ظهور نام ببرند.

حجت‌الاسلام سید مبارک گفت: امروز مشاهده می‌کنیم که در کشورهای آسیای شرقی عده‌ای خود را نماینده امام زمان (عج) معرفی می‌کنند که وهابیت نیز از این مسئله علیه تفکر شیعی استفاده می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه باید با کسانی که خود را به عنوان نماینده امام زمان (عج) معرفی می‌کنند برخورد شود بیان کرد: این افراد که از سوی دشمنان اسلام مأموریت انجام این کار دارند؛ می‌خواهند تفکر شیعی را در میان ادیان به سخره بگیرند.

پژوهشگر حوزه مهدویت در ادامه بابیان اینکه در کشور تایلند علاوه بر طرح کردن مباحث مهدوی به موضوع مدیریت اسلامی در جامعه هم پرداخته‌ایم افزود: این موضوع در محافل علمی از جمله در دانشگاه‌های تایلند مطرح کرده‌ایم که شیعه اعتقاد دارد مدیریت بشر باید توسط فردی باشد که از سوی خداوند تعیین شده باشد.

حجت‌الاسلام سید مبارک عنوان کرد: نه تنها شیعیان بلکه امروز ادیان دیگر همانند بودایان که در تایلند حضور جدی دارند نیز خود را نیازمند ظهور منجی می‌دانند و در واقع در این زمینه ادیان نقطه مشترکی دارند.

وی بابیان اینکه متأسفانه امروز کشور تایلند در بین اذهان کشوری که محل فساد است شناخته می‌شود افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران افراد بسیاری در تایلند مسلمان و شیعه شدند و امروز شیعیان تایلند مقلد امام خامنه‌ای هستند.

کاشف: الگوبرداری از تمدن مهدویت در دنیا گسترش یافته است‌

حمیدرضا کاشف در کمیسیون مرکز تحقیقات کاربردی معاونت نیروی انسانی ناجا در یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که با موضوع نقش آموزه مهدویت در احیای فرهنگ و تمدن اسلامی برگزار شد اظهار داشت: شناخت و آگاهی از آموزه‌های اسلامی برای موضوع بازشناسی تمدن اسلامی، بی شک اصلی اساسی است و در عرصه مهدوی نیز ظرفیت‌های و قابلیت‌های فرهنگی و تمدنی آموزه مهدویت می‌بایست مورد کاوش قرار گیرد.

وی عنوان داشت: بازاندیشی در مطالعات تمدنی بر اساس دیدگاه اسلام، رویکرد برون‌نگر به اندیشه مهدویت و توجه به تحقیقات بنیادین در عرصه اندیشه مهدویت، از جمله الزامات رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین با تاکید بر الگوگیری از تمدن مهدویت گفت: الگوبرداری از تمدن مهدویت و سامان دهی و شبیه سازی رویکردها، تقویت بعد فرجام‌گرایانه و آرمان‌گرایی، آموزه مهدویت و ایجاد هویت غایی برای تحولات سیاسی و اجتماعی، آموزه مهدویت و معنا بخشی به حیات جمعی در تاریخ و آموزه مهدویت و بسیج ارده‌های عمومی و ایجاد نوعی انتظار فعال از جمله موارد قابل توجه در تبیین ظرفیت‌ها و نقش آموزه مهدویت است.

وی افزود: آئین اسلام که دین کامل و خاتم است به صورت جدی در تأمین سعادت بشری دارای نقش است، اما نکته قابل توجه این است که دین در تأمین سعادت دنیوی، نه در ارائه برنامه و قوانین خاص در عرصه‌های مختلف است، بلکه دین می‌کوشد با ارائه مبانی، اصول و جهات کلی در تأمین سعادت دنیوی، انسان را کمک کند.

کاشف گفت: مراد از نقش اندیشه مهدویت در معنا دار کردن حیات جمعی این است که مهدی باوری، می‌تواند زندگی جمعی بشر در بعد جمعی، به معنای حیات یک امت و حیات تاریخی بشر را معنادار و قابل فهم کند.

وی تصریح کرد: بی جهت نیست که جهان بینی، ضرورتی برای مذهب به شمار می‌آید و شاید به همین دلیل است که مذهب برای نوع جهان بینی خود آینده ای را برای بشر ترسیم می‌کنند و علت آن نیز معنا بخش این جهان بینی برای حیات بشری است.

کاشف با اشاره به نقش آموزه مهدویت در احیای اسلامی بیان داشت: وقتی انسان آرزوی آینده‌ای سرشار از عدالت و برابری دارد یا دنیایی که در آن ظلم و بی عدالتی و نابرابری وجود نداشته باشد را بخواهد، مبرهن است بدنبال نجات است که این آرمان، امری بالفعل و حاضر نیست و با فراهم آمدن شرایطی خاص محقق می‌گردد و در این جا است که آدمی به انتظار و لوازم و مقتضیات آن باید تن در دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین بیان کرد: قابلیت تحرک و پویایی و تحول را زمانی آدمی خواهد داشت که مقصد عالی و نهایی برای خود ترسیم کند، که این موضوع در آموزه مهدویت و برای نیاز بشر گنجانده شده و رفتارها وکوشش های او در جهت کسب تلاش در راستای رسیدن به این آینده روشن نهادینه می‌گردد در نتیجه تقویت بعد فرجام گرایانه در زندگی در مسیر درست و واقعی زندگی قرار می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد: انقلاب اسلامی مروج مدیریت جهادی است‌

ثریا قطبی در کمیسیون تخصصی همایش بین‌المللی دکترین مهدویت اظهار داشت: از منظر اسلام همان‌طور که مدیریت یک امانت الهی به شمار می‌آید و به دنبال خود مسئولیت سنگینی را به همراه دارد، می‌تواند موجبات رسیدن انسان به سعادت اخروی را فراهم آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد افزود: مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی در فرآیند هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل با لحاظ اصل جرات ورزی، خودباوری، ایثارگری، ارزش‌مداری، توجه به اجر معنوی قبل از پاداش دنیوی، پیشگامی در امور خیر، تکلیف ‌مداری، نوآوری، خطرپذیری، خلاقیت، اخلاص، تعهد، صرفه‌جویی و آینده‌نگری ایفای نقش می‌کند.

وی گفت: به‌کارگیری شیوه مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ مهم‌ترین حرکت رو به جلو جهت مقابله با تهاجم فرهنگی و اقدامات نظام سلطه برای از میان بردن و یا تضعیف بنیان‌های اصیل اسلامی و ارزش‌های معنوی است.

قطبی ادامه داد: در مکتب انسان‌ساز اسلام، هدف غایی مدیریت، رشد و کمال انسان‌ است تا آنجا که بتوان با برطرف کردن نیازهای مادی و معنوی، جوهره‌ انسانیت را در جامعه به ظهور رسانده و افراد تحت مدیریت را در کلیه سطوح، به قرب الهی نائل کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد افزود: مدیریت اسلامی شیوه‌ای خاص از رهبری مبتنی بر مبانی فکری و عقیدتی اسلام است که بر پایه‌ جهان‌بینی توحیدی بنا شده و منطبق با اصول، اهداف و ارزش‌های الهی در جامعه اسلامی است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی: انتظار مهدویت باید انتظاری تمدن‌ساز باشد

محمدباقر خرمشاد در نشست علمی راهبردهای تحقق و نیل به تمدن نوین اسلامی و زمینه‌ساز که در یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت برگزار شد اظهار داشت: با توجه به اینکه در انتظار تمدن مهدوی هستیم، انتظار ما باید انتظاری تمدن‌ساز باشد.

وی ابراز داشت: علاوه بر احادیث و روایاتی که به‌طور نقلی جامعه و تمدن مهدی را توصیف کرده و وعده داده‌اند و ما نیز به‌حکم عقل از جنس آنکه منتظر آن هستیم نوع انتظار را تعیین کرده و عنوان‌گذاری می‌کنیم، توجه به روندهای جهانی نیز مؤید رفتن به سوی چنین تمدنی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: روندهای موجود نشان می‌دهند که بشر پس از قرن‌ها مادی‌گرایی، در حال برگشت به معنویت و اقبال به آن است از سوی دیگر جهان در حال تجربه جانی شده و روند رو به رشد و ترقی علم روندهایی است که نسبت به آن تقریباً اجماع وجود دارد و گفته می‌شود که نظام آینده جهانی نظامی چندقطبی و چند تمدنی خواهد بود.

خرمشاد افزود: روندهای موجود در جهان امروز حکایت از رفتن بشر به سمت نوعی تمدن جهانی علم محور در جستجوی معنویت است و اینجا نیز انتظار از نوع انتظار تمدن ساز است.

معاون پژوهشی جمکران: تلاش برای زمینه‌سازی امر ظهور، مهم‌ترین اصل کاربردی در جامعه

سید مجید مطهری نژاد از پژوهشگران حوزه مهدویت در کمیسیون دانشگاه امام صادق (ع) مقاله خود را با موضوع «باز تعریف هستی شناختی و معرفت شناختی مناسب انقلاب اسلامی در گذار از مدرنیته اسلامی به سوی تمدن زمینه ساز و بایسته‌های سیاسی برآمده از آن» را ارائه کرد.

وی در ابتدای ارائه این مقاله گفت: تغییرات پارادیمی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و طرح مأموریت جهانی آن در نفی انگاره‌های مادی گرایانه تمدن‌های شرق و غرب، صحنه جدیدی را در تاریخ بشری رقم زد. شکل گیری انقلاب اسلامی به عنوان یک تغییر بزرگ و بنیادین در عصر نشدن‌ها و چنبره تمدن غرب یک پدیده بی نظیر بود.

مطهری نژاد ادامه داد: انقلاب اسلامی یک انقلاب بزرگ و توحیدی است. این انقلاب دارای جهت گیری در تداوم جریان حق در نظام الهی بوده و نقش جامعه و کارگزاران آن در شناخت و انطباق صحیح آن است.

وی افزود: راهبرد زمینه سازی امر ظهور و تمدن سازی مبتی بر آن یکی از مهم‌ترین اصول کاربردی بوده و اصلی‌ترین سویه تمدنی برآمده از انقلاب اسلامی معطوف به آینده آرمانی و چشم اندازی مهدوی است. رویکرد مبنایی برای انقلاب اسلامی زمینه سازی برای امر ظهور است.

در ادامه این کمیسیون سید مجید امامی معاون پژوهشی مسجد مقدس جمکران مقاله‌ای با عنوان موعود پژوهشی و موعود گرایی در غرب ارائه کرد.

امامی در ابتدای ارائه این مقاله گفت: شناخت حوزه عملیه و دانشگاه‌های کشورمان از موعود پژوهی در غرب یک امر مهمی است. موعود پژوهی در غرب را می‌توان به سه بخش موعود پژوهی کلامی، موعود پژوهشی سیاسی و موعود پژوهی انتقاد تقسیم کرد. در غرب افرادی همچون یهودیان و مسیحیان پروتستان در زمینه موعود پژوهی کلامی به خصوص در ده سال اخیر فعال شده‌اند.

وی ادامه داد: رویکرد پژوهش گران در زمینه موعود پژوهی سیاسی، ارشادگری نسبت به مردم فریبی و پوپولیسم اجتماعی است که به بهانه بهبود وضع موجود شکل گرفته است. این جریان پوپولیسم اجتماعی در دوره هیتلر در آلمان و نیز در دوره جورج بوش پسر پس از یازدهم سپتامبر فعالیت زیادی داشت.

معاون پژوهشی مسجد مقدس جمکران با اشاره به هویت جوانان غربی بیان کرد: سیستم سرمایه نمی‌تواند برای جوان غربی هویت ایجاد کند، هم اکنون مشاهده می‌کنیم که اروپا به یکی از مهم‌ترین مراکز نیروگیری داعش تبدیل شده است و برخی از جوانان این کشورها برای کسب هویت به گروه‌های تروریستی همچون داعش می‌پیوندند. داعش در واقع محصول نظام سرمایه داری است.

آخرین مقاله این کمیسیون را محمد هادی همایون استاد دانشگاه امام صادق(ع) با عنوان «ملک عظیم؛ مهدویت و تمدن در قرآن کریم» ارائه کرد.

محمدهادی همایون در ابتدای ارائه مقاله خود گفت: واژه‌های «قریه» و «مدینه» از واژه‌هایی است که مفسران از آن به عنوان واژه‌های مرتبط با تمدن در قرآن یاد می‌کنند. به مکانی که انسان‌ها در آن جمع می‌شوند، قریه گفته می‌شود. واژه مدینه هم از سکونت می‌آید و به معنای جایی است که افراد با ساکن شدن در آنجا، آرامش پیدا می‌کنند. اسلام مخالف شهر بزرگ نیست و شهر کوفه پس از ظهور آنقدر بزرگ می‌شود که خانه‌هایش به شهر کربلا هم می‌رسد.

وی تصریح کرد: برخی از مفسرین عنوان کردند که واژه قریه در قرآن درجایی به کار برده شده که تمدن وجود نداشته است و درجایی که تمدن بوده، واژه مدینه استفاده شده است، اما به نظر من نباید بین دو واژه قریه و مدینه در قرآن تفاوتی قائل شویم.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به واژه ملک اظهار داشت: به نظر من اگر به‌دنبال واژه متناسب با تمدن در قرآن باشیم، باید واژه ملک را بررسی کنیم. قرآن درجایی که از تمدن‌های پیامبران یاد می‌کند، از واژه ملک استفاده کرده است، به عنوان مثال می‌توان به تمدن حضرت سلیمان(ع) اشاره کرد که در قرآن از آن با عنوان ملک سلیمان یاد شده است.

دبیر کمیسیون دانشگاه امام صادق(ع): ارائه 13 مقاله مهدوی در کمیسیون تخصصی دانشگاه عالی دفاع‌

حسین عصاریان نژاد در مراسم اختتامیه یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: تمدن نمادی از توانایی‌های یک فرهنگ است و به تنهایی اصالت ندارد.

وی ادامه داد: برخلاف فرهنگ که جریان دائمی است، تمدن‌ توسط انسان‌ها و جوامع براساس فرهنگ‌ها ساخته می‌شود و از این امر مفهوم ساخت تمدن جدید اسلامی مفهومی کاملاً صحیح است که براساس فرهنگ اسلام ناب صورت می‌پذیرد و سعی دارد آرایه‌های تمدن را براساس مطالبات معاصر و نوین انسان امروز و با نگاه به تامین آن در فردا، مشخص، قالب‌بندی و پیاده‌سازی کند و آن را با رویکردهای دوام و مدیریت فرهنگی خود در عمق تاریخ جا داده و نهادینه کند.

وی بیان داشت: نشست دانشگاه عالی دفاع ملی به سمت راهبردها و راهکارهای نیل به تمدن زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) هدف‌گذاری و تلاش شد که در قالب 13 مقاله برگزیده که از سوی اساتید و اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکترای مدیریت راهبردی و فرهنگی به تحقیق و نگارش در آمده بود، تمامی رویکردها و روندهای تدوین راهبرد در این حوزه ها را مورد توجه و پوشش قراردهد.

معاون پژوهشی و تولید علم دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به نتایج حاصل از ارائه مقالات دانشگاه عالی دفاع ملی بیان داشت: حرکت به سمت هر تمدن باید براساس تعریف ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و منابع صورت گیرد و این ظرفیت‌ها به صورت یک باور فرهنگی ، موتور محرک درپیشبرد یک تمدن باشد.

وی ادامه داد: در تمدن نوین اسلامی باید به اصل تمسک به قرآن و عترت، اصل ولایت و مجاهدت و پرتلاشی، تولیدعلم و فناوری مرزشکن، جامعه مومن و خیرخواه، امید به آینده روشن و برپاسازی جامعه‌ای عادل و پیشرفته به‌عنوان مجموعه‌ای از منابع قابل برنامه‌ریزی، توجه و تمرکز یابد در غیر این‌صورت اهداف‌، سیاست‌ها و سرمایه‌های اجتماعی جامعه و کشور نمی‌تواند به‌صورت یک باور تمدن‌ساز در آمده و به سمت تحقق آن تمدن به پیش رود.

وی بیان داشت: یکپارچگی راهبردی که از ملزومات اساسی پیاده‌سازی راهبردی در کشور است باید براساس یک تفکر راهبردی و سپس اراده راهبردی در اجرا و عملیات دنبال شود و ملجا تولید این تفکر باید در حوزه‌های نخبگی شکل گیرد.

دبیر کمیسیون دانشگاه امام صادق(ع) یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت نیز در گزارشی گفت: در این کمیسیون بین تمدن، فقه و ولایت فقیه پیوند خاصی برقرار شد و با محور قراردادن رابطه نفس و بدن تلاش شد تا استنباط‌هایی از تمدن دوران ظهور و شکوفایی آن انجام شود.

محمد همایون افزود: در کمیسیون دانشگاه امام صادق(ع) به موضوع انقلاب اسلامی وارد شدیم و به این که تا کنون رویکردهای مختلفی در انقلاب اسلامی شاهد بودیم پرداخته شد.

وی افزود: در ادامه کمیسیون نیز به موضوع مهمی پرداخته شد که شامل رویکردهای متعهد به انقلاب اسلامی شد که در عرصه مهدویت شکل گرفته‌اند و باید از ظرفیت این رویکردها استفاده کرد و شناخت مناسبی از آن ها داشت.

پژوهشگر حوزه مهدویت: دشمنان قصد ندارند آموزه‌های مهدوی در جهان رواج یابد

صادق رضایی در کمیسیون مرکز تحقیقات کاربردی معاونت نیروی انسانی ناجا که در یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت ‌برگزار شد‌، اظهار داشت: هر حرکت اصلاحی و انقلابی زمانی به نتیجه می‌رسد که برای آن زمینه‌سازی هایی لازم شده باشد و گروهی معتقد، مخلص و فداکار آن را یاری کنند و به پیش ببرند.

وی با بیان اینکه انقلاب حضرت ولی عصر (عج) حرکتی جهانی است و یاورانی در سطح جهان را می‌طلبد که پذیرا و پشتیبان آن باشند افزود: پرورش چنین یاورانی نیاز به زمینه‌سازی جهانی دارد که همه منتظران باید در این جهت توان خود را به کار گیرند.

پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: در این میان وظایف مهم و پیچیده‌ای بر عهده دولت اسلامی است که باید با برنامه‌ریزی‌هایی صحیح و پیگیری اهداف بلند مدت در این زمینه بسیار تأثیرگذار عمل کنند.

رضایی با بیان اینکه اعتقاد به منجی، اعتقادی جهانی است، افزود: هدف نهایی آفرینش، رسیدن به عبودیت و کمال و نزدیکی هر چه بیشتر انسان به منبع همه کمالات یعنی خداوند متعال است و برای نیل به این آرمان بزرگ باید مقدمات و وسایل آن فراهم شود.

وی افزود: حکومت جهانی امام عصر (عج) در پی فراهم آوردن مقدمات تقرب به سوی خداوند و برداشتن موانع از این مسیر است، آنچنان که با تحقق حکومت عدل جهانی، اسباب رسیدن به کمال و عبودیت و قرب الی الله فراهم و راه برای رسیدن به هدف خلقت هموار می‌شود.

وی بیان داشت: حتی از نظر جوامعی که اعتقادی به قرب الی الله و هدف نهایی آفرینش ندارند، رسیدن به عدالت، انسان دوستی، صلح و امنیت، آرامش و رفاه و رهایی از ظلم و ستم و فساد و انحطاط، به منزله هدف و غایت به شمار می‌رود و آنان نیز نیل به جهانی با این خصوصیات را در گرو ظهور منجی بشریت می‌دانند و در اوصاف کلی و اصول برنامه‌های انقلابی او اتفاق نظر دارند؛ هرچند هر کدام او را به نامی می‌خوانند.

پژوهشگر حوزه مهدویت، با اشاره به مساله نظم در زمینه‌سازی دولت ظهور گفت: رعایت نظم، عامل اتصال پدیده‌ها و تداوم هستی در نظام آفرینش است؛ در این نظام هر کدام از عناصر وظیفه ای خاص و مشخص بر عهده دارند که خداوند برای آن‌ها معین کرده است.

رضایی با اشاره به موضوع امنیت در زمینه‌سازی دولت ظهور گفت: سلامتی و امنیت، دو نعمت مهم و بزرگ الهی است که به رغم اهمیت و نقش آن در حیات انسان، کمتر مورد توجه و عنایت افراد بشر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امروزه دشمنان نمی خواهند آموزه های مهدوی در جامعه ترویج شود عنوان داشت: مهم‌ترین اقدام دولت برای تحقق دولت زمینه‌ساز ظهور، حفظ نظم و امنیت در تمامی ابعاد آن است و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان طلایه‌دار نظم و امنیت نقش بسیار حیاتی و حساسی را در زمینه بسترسازی برای تحقق اهداف دولت ظهور می‌تواند ایفا کند.

آیت الله اراکی: نهضت‌های منطقه نشانه بیداری امت اسلامی است‌

آیت‌الله محسن اراکی در مراسم اختتامیه یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت اظهار داشت: در قرآن کریم وعده‌ای به صالحان داده شده است که شامل یوم الفتح می‌شود، دیگر وعده بهشت برین در جهان دیگر است و در هر دو وعده میراث زمین در اختیار نیکان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: یوم الفتح همان وعده بهشت زمینی و برقراری دین و حاکمیت خداوند بر زمین بر پایه برپایی تمدن اسلامی روی زمین است و در روز فتح و روزگاری که نوبت حاکمیت تام اسلام روی زمین خواهد رسید جایی برای نفاق نخواهد ماند.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: در قیام برقراری حاکمیت تمدن اسلامی نهایی روی زمین، جایی برای نفاق نخواهد ماند و کفر در این زمینه، کفر نفاق است و همچون قیام نخستین محمدی(ص) اجازه زیست به منافقین در جامعه اسلامی داده نخواهد شد.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه در یوم الفتح، اسلام ابراهیمی حکومت می‌کند، افزود: اسلام ابراهیمی میثاق تن دادن به حکم خداوند است و اسلام حقیقی آن است که در برابر فرمانروایی خداوند سر فرود آوریم.

وی تصریح کرد: اسلام ابراهیمی، اسلام اطاعت است و اسلام ابراهیمی همچنین میثاق نصرت و یاری است و باید آنچه داریم، از جان و مال در راه خدا باشد، خداوند نیز در مقابل، همه ملک خود را برای ما قرار می‌دهد.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: ما آماده اطاعت امام زمان(عج) و پیروی از فرمان ایشان هستیم، آن کمبودی که در صحرای عاشورا امامت را از مردم جدا کرد به‌دلیل نقض پیمان بود و آن روز حسین(ع) در صحرای کربلا تنها ماند و امت به پیمان یاری خدا لبیک نگفتند و بدین سبب امامت به پرده غیبت رفت و تا امت به بیداری دست نیابند، امام ظهور نخواهد کرد.

آیت‌الله اراکی ابراز داشت: نهضت‌هایی که امروز در منطقه می‌بینیم نشان‌دهنده آن است که گویا امت اسلامی می‌خواهد بیدار شود؛ امیدواریم نتایجی که از این گردهمایی‌ها برمی‌آید، در راستای بازگشت به وفاداری به پیمان شود و نتایج عملی مناسبی از همایش‌هایی چون دکترین مهدویت شاهد باشیم.

پورسید آقایی: امروز «اسلام‌هراسی» و «مهدی هراسی» در دستور کار دشمنان جهان اسلام است

حجت‌الاسلام‌ مسعود پور سید آقایی در مراسم اختتامیه یازدهمین همایش دکترین مهدویت که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، اظهار داشت: امروز کشورهای استکباری به‌ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی خواب‌های پریشان زیادی برای امت اسلامی دیده‌اند و اگر ما غفلت‌ کنیم آن‌ها در راستای رسیدن به مقاصد خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

دبیر یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با بیان اینکه، دشمنان در زمینه اسلام هراسی و مهدی هراسی تلاش‌های بسیاری کرده‌اند،‌ بیان کرد: جهان تشنه موعود اسلامی است، ‌ما نیز مکلف هستیم زمینه‌های ظهور را فراهم کنیم که برگزاری این همایش گام کوچکی در این راستا است.

پور سید‌آقایی افزود: نهادهای مختلفی در راستای برگزاری این همایش مشارکت جدی و فعالی داشته‌اند و حتی نهادهای نظامی در برگزاری این همایش فرهنگی عظیم کمک کردند. امیدواریم روزی این اندیشه‌ها با زبان هنر برای بشریت بیان شود که در این صورت همگان شیفته و آموزه انتظار خواهند شد.

دبیر یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در ادامه با بیان اینکه 100 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، گفت: از این تعداد تنها 34 مقاله توانست امتیازات لازم را اخذ کند که در این دو روز در کمیسیون‌ها ارائه شد؛ مجموعه این مقالات به عنوان منابع علمی و پژوهشی در عرصه مهدویت به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: کسانی که می‌خواهند در زمینه مهدویت تحقیق کنند از این مقالات به عنوان منابع مستدل می‌توانند استفاده کنند و این مقالات منبع ارزشمندی برای مراکز علمی و دانشگاهی است.

دبیر یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در یازدهمین همایش دکترین مهدویت چهار کمیسیون در دو نیم روز به بررسی تأثیر انتظار و اندیشه مهدویت در حوزه تمدن و فرهنگ پرداختند.

‌پور سید‌آقایی افزود: در یازده سال اخیر رویکردهای مختلف فرهنگ انتظار و مهدویت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و باید اذعان داشت که آن چه که در ‌این سال‌ها در همایش دکترین مهدویت مطرح شده است، تنها قطره‌ای از اقیانوس است.

رئیس موسسه آینده روشن‌ ابراز کرد: مهدویت منشوری با ابعاد متفاوت است که امروز جهان معاصر به شدت نیازمند آن است.

وی ‌اظهار داشت: فراخوان مقالات دوازدهمین همایش دکترین مهدویت با محور پیشگویی‌های آخرالزمان از دیدگاه ادیان ابراهیمی است که از همه اندیشمندان داخلی و خارجی دعوت می‌شود مقالات مهدوی خود را با سرفصل‌هایی که در فراخوان مقالات همایش می‌آید، به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon