پاشیدن ریگ گزینه خوبی برای مقابله با ریزگرد‌ها

پاشیدن ریگ گزینه خوبی برای مقابله با ریزگرد‌ها

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه ریزگرد کل مناطق کشور را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: مشکل تأمین نباشد پاشیدن ریگ گزینه خوبی برای مقابله با ریزگرد است.

هادی حیدر‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم در خصوص وضعیت ریزگرد‌ها، تشدید گردو‌خاک تهران و راهکار محیط زیست در این زمینه، اظهار داشت: گرد و‌ خاک نه تنها به تهران بلکه به گیلان و مازندارن نیز کشیده شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه ریزگرد‌ها صرفاً منشأ خارجی ندارد چراکه سال‌ها پروژه بیابان‌زدایی و بحث آبخوان‌داری تعطیل بوده است بنابراین کانون‌های داخلی کشور نیز فعال شده است. گرچه کانون عراق آن قدر قوی است که کل منطقه از جمله امارات، کویت، عربستان، بحرین و قسمتی از ترکیه را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرکل محیط زیست استان تهران عنوان کرد: به هر حال در خصوص مقابله با ریزگرد‌ها اگر مدیریت با اساس اکولوژیک باشد، بهتر از اساس شیمیایی است ولی با توجه به اینکه در وضعیت بحران هستیم باید ببینیم که کدام راه راحت‌تر و در دسترس‌تر است.

حیدر‌زاده در واکنش به صحبت‌های پدرعام کویر‌شناسی مبنی بر پاشیدن ریگ در اطراف بیابان‌های عراق، گفت: برای میزان تأمین آن اگر مشکلی نباشد می‌تواند قطعاً گزینه خوبی باشد.

وی ادامه داد: با فصل گرما قطعاً میزان ریزگرد و گردو خاک افزایش می‌یابد چراکه رطوبت خاک کمتر است که باید بگویم ریزگرد تمام استان‌های کشور از جمله گیلان، مازندارن، سمنان، قزوین، سمنان، اصفهان را تحت تأثیر قرار داده است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران افزود: سه هفته پیش طی سفر به یکی از کشور‌های عربی شاهد وضعیت نامناسب و بدتری در خصوص ریزگرد بودم که این نشان می‌دهد آن‌ها درگیر ریزگرد هستند.

حیدرزاده بیان کرد: برای مقابله با ریزگرد‌ها باید در مبدأ کنترل شود که کشور‌های منطقه مالچ پاشی را پیشنهاد داده اند؛ درحقیقت باید بگویم تاکنون دیپلماسی در خصوص مقابله با ریزگرد‌ها موفق نبوده و اقدامی عملیاتی نشده است.

وی ادامه داد: موضوع احیای تالاب‌ها و استفاده از ظرفیت کنواسیون رامسر از راهکار‌های کنترل ریزگرد‌های داخلس است که باید مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon