میانگین فرسایش خاک در قزوین نسبت به میانگین کشوری پائین‌تر است


میانگین فرسایش خاک در قزوین نسبت به میانگین کشوری پائین‌تر است

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین گفت: در سالی که گذشت استان قزوین شاهد فرسایش خاک بیش از ۱۲ تن در هکتار بود که این میانگین در استان قزوین نسبت به میانگین کشوری پائین‌تر است.

علی‌اکبر اسدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین اظهار داشت: در سالی که گذشت حدود 16 تن در هکتار فرسایش خاک در کشور را داشتیمٰ که استان قزوین با میانگین حدود 12 تا 14 تن در هکتار فرسایش خاک مواجه بوده است.

وی افزود: کاهش این میانگین نسبت به میانگین کشوری برای استان قزوین حائز اهمیت استٰ زیرا با کاهش فرسایش خاک واقدامات انجام شده در این راستا گامی در جهت حفظ بیشتر منابع طبیعی برداشته می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی قزوین در رابطه با راه‌حل‌های ارائه شده برای جلوگیری از فرسایش خاک در استان قزوین تصریح کرد: یکی از راه‌حل‌های در نظرگرفته شده برای کاهش فرسایش خاک در قزوین، عمل آبخیزداری است، در آبخیزداری تلاش بر این است که سرعت حرکت آب را کاهش داده تا از فرسایش خاک جلوگیری شود.

اسدالهی در رابطه با کنترل و نفوذ‌پذیری بیشتر آب در خاک بیان کرد: در آبخیزداری زمانی‌که سرعت حرکت آب را کاهش داده و سرعت آب در سطح را کنترل می‌کنیم، سفره‌آب‌های زیرزمینی تقویت شده و نفوذ آب در خاک بیشتر و از فرسایش خاک نیز جلوگیری می‌شود.

مدیر کل سازمان منابع طبیعی در رابطه با آبخیزداری بیان کرد: آبخیزداری علاوه بر کنترل فرسایش خاک، سبب تقویت پوشش‌های گیاهی و جمع‌آوری آب‌ها شده که از آب‌های ذخیره شده در صنعت، کشاورزی و مصارف آشامیدنی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از منابع طبیعی تکلیف مهمی برای تک‌تک افراد جامعه به شمار می‌رود خاطرنشان کرد: حفاظت از منابع طبیعی به اندازه‌ای مهم و جدی است که علاوه بر مسئولان از تک‌تک افراد جامعه انتظار می‌رود بسیار بیشتر از گذشته در حفظ و نگهداری منابع طبیعی کوشا باشند، زیرا حفاظت از منابع طبیعی با غفلت روبه‌رو شده طوری که تنها از آن بهره برداری می‌شود و حفظٰ، احیا و توسعه منابع مورد غفلت قرار گرفته است.

اسداللهی افزود: امیدواریم با اعمال برنامه‌های صحیح حفاظت از منابع طبیعی از جانب مسئولان و نیز اجرای طرح‌های آموزشی به تک‌تک افراد جامعه در راستای حفاظت، احیا و توسعه از منابع طبیعی و اطلاع‌رسانی رسانه‌ای، نه تنها منابع طبیعی استان بلکه کشورمان را برای آیندگان حفظ کنیم.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon