تعامل علمای ایران و اقلیم کردستان الگویی مثال‌زدنی برای کشور‌های خاورمیانه است

تعامل علمای ایران و اقلیم کردستان الگویی مثال‌زدنی برای کشور‌های خاورمیانه است

خبرگزاری تسنیم: علمای اقلیم کردستان عراق در سفری ‌به استان کردستان با جمعی از مقامات استانی از جمله نماینده ولی فقیه در استان کردستان، استاندار کردستان و غیره دیدار و در چندین نشست فرهنگی و دینی شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیمگروه استان‌ها، علمای اقلیم کردستان عراق در سفری ‌به استان کردستان با جمعی از مقامات استانی از جمله نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، استاندار کردستان و غیره دیدار و در چندین نشست فرهنگی و دینی شرکت کردند. 

حجت‌الاسلام شاهرودی: حمایت‌های مقام معظم رهبری سبب شد، داعش نتواند خطری برای کردستان عراق ایجاد کند

حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان در دیدار علمای اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: علاقه‌های موجود میان دو ملت ایران و عراق وجود دارد که نسبت‌های فامیلی میان کردهای عراق و ایران و ارتباط تاریخی از گذشته نیز بر میزان این علاقه‌ها افزوده است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه بزرگان و شعرای کرد بسیار به زبان فارسی قلم زده‌اند گفت: امت اسلامی یک وجود است که علاقه خاصی به یکدیگر دارند و خداوند متعال از این علاقه به الفت تعبیر کرده است که این برادری با ترددها و نشست‌ها بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام شاهرودی با اشاره به علاقه مقام معظم رهبری به کردها خاطرنشان کرد: در مواقع خاصی که خطری کردها را تهدید کرده معظم له حمایت کرده‌اند که در زمان صدام به دستور ایشان مرزهای اشنویه و پیرانشهر و مرزهای دیگر باز شد و در زمان جنگ نیز تلاش برای کمک به آنها بود.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: اخیراً مقام معظم رهبری فرمودند کردها را با تمام وجود حمایت کنید که این حمایت سبب شد داعش نتواند خطری برای کردستان عراق ایجاد کند.

حجت‌الاسلام شاهرودی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان در سال 88 بیان کرد: معظم له در این سفر فرمودند که کردها برای ما فرصت هستند زیرا مسلمان و ایرانی بوده و یکی از مظاهر قابل افتخار در کردستان وحدت مثال‌زدنی میان شیعیان و اهل سنت است.

وی با بیان اینکه کردها مذهب شافعی دارند و به اهل بیت پیامبر اسلام(ص) علاقه وافری دارند، بیان کرد: وحدت و همدلی میان مسلمانان شیعه و سنی این منطقه برقرار است.

وی با اشاره به اینکه امام راحل(ره) دستور دادند که حساب مرد کرد را از ضد انقلاب باید جدا کرد، گفت: امام راحل(ره) فرمودند که جوانان برای خدمت به منطقه کردستان بروند زیرا خدمت در این منطقه اجر مضاعف دارد و براین اساس کارها و اقدامات بزرگی در کردستان به‌وقوع پیوست.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان خاطرنشان کرد: در روزهای آغازین انقلاب پیشمرگان مسلمان کرد و بسیجیان، منطقه را از وجود کفار پاک کردند که در هفته گذشته کنگره بزرگ پیشمرگان کرد برای قدردانی از زحمات این بزرگواران برگزار شد.

حجت‌الاسلام شاهرودی با بیان اینکه شافعی‌ها می‌گویند در ایران آزادترین هستند، بیان کرد: در منطقه غرب کشور 7 هزار ماموستا وجود دارد و در استان‌های کردستان، کرمانشاه ‌و آذربایجان غربی نیز 4500 مدرسه برای برادران اهل سنت وجود دارد.

وی با اشاره به برگزاری اجلاسیه نهایی کنگره امام شافعی در ماه رجب سال آینده گفت: برای شناسایی این شخصیت و مکتب کارهای مقدماتی برگزاری کنگره امام شافعی در حال انجام است که راه‌اندازی سایت شافعی‌نیوز در این راستا قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به شرایط دنیا در هنگام وقوع انقلاب اسلامی بیان کرد: در آن دوران غرب و شرق دنیا را به دو قسمت تقسیم کرده بودند که بلوک شرق با دین مبارزه می‌کرد و بلوک غرب نیز براساس سکولاریزم علیه بود و می‌خواستند دنیا را از نام خدا خالی کنند.

حجت‌الاسلام شاهرودی تصریح کرد: برخلاف جریان آن زمان انقلاب اسلامی ملت ایران با نام خدا جاری شد و تمام قوانین این حکومت براساس دستورات الهی وضع شد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به‌دنبال وحدت امت اسلامی بوده است، گفت: جمهوری اسلامی هیچ‌گاه به‌دنبال اختلاف نبود و همواره خود را یار مسلمانان دانسته است که حضور در بوسنی در زمان حمله صرب‌ها و حمایت از ملت مظلوم فلسطین و غزه در برابر تهاجم رژیم صهیونیستی براین اساس شکل گرفته است.

وی افزود: با یاری خداوند در ایران اسلامی قدرتی پیدا شده که دشمنان توانایی مقابله با آن را ندارند زیرا اگر ایران ضعیف بود استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی به این کشور حمله کرده بودند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در زمینه‌های مختلف گفت: از نظر پیشرفت‌های علمی در منطقه رتبه نخست و در دنیا جز 15 کشور برتر هستیم که تکنولوژی نانو، هوافضا و انرژی هسته‌ای از جمله علوم در دسترس دانشمندان ایران است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به توطئه دشمنان برای مسلمانان منطقه بیان کرد: انگلستان برای مقابله با اسلام در عربستان وهابیت، در ایران بهائیت و در ترکیه لائیک را به راه انداخت که این سه گروه به جان جهان اسلامی افتاده‌اند.

حجت‌الاسلام شاهرودی با اشاره به فتنه داعش در کشورهای منطقه افزود: فراماسونری جهانی که با خدا مبارزه می‌کند در پشت صحنه قرار دارد و در جلوی صحنه داعش با کمک رژیم صهیونیستی به راه افتاده است.

وی اسلام، عدالت و ریشه‌کنی فقر را ویژگی‌های ظهور حضرت مهدی(عج) بیان کرد و گفت: مناسبت نیمه شعبان و میلاد امام زمان(عج) در هفته جاری قرار دارد.

حجت‌الاسلام نصرتی: آمادگی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برای ارتباط با علمای عراق

حجت‌الاسلام علی‌اکبر نصرتی مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور نیز در دیدار علمای اقلیم کردستان عراق با نماینده ولی فقیه در استان کردستان اظهار داشت: استمرار همکاری مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور و علمای اقلیم کردستان سبب میزبانی از علم و تقوا می‌شود.

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور با بیان اینکه این ارتباطات بر مبنای تلفن و پست الکترونیک است، افزود: این مرکز در سال‌های نخست انقلاب اسلامی به فرمان امام راحل(ره) و به منظور حمایت از حوزه‌های علمیه و علما استان تشکیل شد.

حجت‌الاسلام نصرتی با اشاره به رویکرد جدید نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه به مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور گفت: براین اساس اقدامات مختلفی برای آماده‌سازی زیرساخت‌های مذهبی در تمام شهرهای استان کردستان انجام شد.

وی ساخت حوزه‌های علمیه جدید برای تربیت علما را از جمله دیگر اقدامات بیان کرد و افزود: 28 مدرسه رسمی با حضور دو هزار طلبه تحت نظر این مرکز وجود دارند و کتاب‌های تدریس شده توسط روحانیون مشخص شده که آزمون‌ها نیز در چهار مقطع برگزار می‌شود.

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور گفت: خدمات بیمه درمانی, حمایت از بزرگسالان و خانواده مرحومان مدارس مذهبی ارائه می‌شود و حوزه‌های علمیه نیز توسط متدین اداره شده که این رسم در ایران اسلامی ریشه‌دار است.

ماموستا ‌بهاءالدینی: ضرورت ورود علمای بزرگ اسلام به مبارزه علیه افراطی‌گری

ماموستا ملابهاءالدین بهاءالدینی نماینده طریقه نقش‌بندیه نیز در نشست علمای اقلیم کردستان عراق با نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار داشت: با مراجعه به روایات ضرورت وحدت میان مسلمانان مشخص می‌شود که در قرآن و احادیث پیامبر اسلام نمونه‌های وحدت میان مسلمان آمده است.

نماینده طریقه نقش بندیه با بیان اینکه علمای اسلام بر ضرورت اتحاد مسلمانان تأکید کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی فرمود: هر که در میان سنی و شیعه تفرقه‌انداز باشد مسلمان نیست و بر این اساس مسلمانان می‌کوشند بر محور اشتراکات گرد هم آیند.

ماموستان بهاءالدینی با بیان اینکه اینکه وهابی‌ها و تکفیری‌ها خطری همچون دشمنان برای اسلام هستند، بیان کرد:‌خوارج از زمان امام علی (ع) تیغ تکفیر را بر اسلام ورود آوردند و تکفیر ساخته اسرائیل و انگلیس است که اگر مسلمانان برای آن چاره‌اندیشی نکنند شعله‌های آن تمام اسلام را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به تجاوز داعش علیه مسلمانان کرد گفت: اگر مجاهدت پیشمرگان کرد و هوشیاری مسئولان کردستان نبود شهر سلیمانیه زیر حملات گروه تروریستی داعش کمر خورد می‌کرد.

نماینده طریقه نقش بندیه افزود: کشتن، ضبح و تکفیر کردن تمامی مسلمانان عقیده داعش است که 2 راهکار ورود علمای بزرگ و اندیشمندان جهان اسلام در عرصه مبارزه با داعش  برپایی همایش‌های مختلف در کشورهایی که با تکفیری‌ها همفکر نیستند راهکار مبارزه با این جریان افراطی است.

ماموستا ملا عبدالله: علمای مسلمان به وظایف خود واقف باشند

ماموستا ملا عبدالله نماینده دفتر روحانیون حرکت اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: مسلمانان و علمای اسلام در زمان فتنه وظیفه دارند که به دنبال همراز و مریض‌هایی که در میان مسلمانان وجود دارد جست‌وجو کنند.

نماینده دفتر روحانیون حرکت اسلامی افزود: علما خود را در تثبیت دین ثابت کنند و همچنین در سیره خودشان زیرا ما تابع فرستاده خدا هستیم تا این راه را بدون کم و زیاد طی کنیم و وظیفه بزرگ علمای اسلام شناسایی مریض‌های میان مسلمانان است.

ماموستا ملا عبدالله با بیان اینکه با نگاه به سیره ائمه مجاهدت‌ آنها را در راه دین درک می‌کنیم، افزود: این بزرگان در راه دین مجاهدت‌های بسیاری انجام دادند و حتی خواب را بر خود حرام می‌کردند ولی امروزه این روش به فراموشی سپرده شده است.

وی تصریح کرد: علمای مسلمان به وظایف خود واقف باشند و بیداری خود را در مرحله نخست و بیداری مسلمانان در ادامه پیگیری کنند که در این راه یا پیروز می‌شویم یا پیروزی ابدی که همان شهادت است را به دست میاوریم.

نماینده دفتر روحانیون حرکت اسلامی افزود: علما نباید هیچ نوع اختلافی که اسلام را تضعیف کند ایجاد کنند و از آنجا که خداوند این قوم را با نام مسلمان نامگذاری کرده است در مواردی که سبب اختلاف می‌شود همچون شیعه‌گری و سنی‌گری خودداری کنند.

ماموستا ملا عبدالله با بیان اینکه راه پیروزی جهان اسلام شناسایی یکدیگر و دوری از افتراء و غیبت است، افزود: بواسطه توطئه دشمنان  امروز جهان اسلام در حال انشقاق است.

ماموستا نیازی: دشمنان اسلام تفاوتی میان سنی و شیعه قائل نیستند

ماموستا نیازی مشاور امور دینی اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز در نشست علمای اقلیم کردستان عراق با نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی امروز در سطح جهان جایگاه خاصی دارد و دیدارها برای علما از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا جهان اسلام امروز در خطر قرار دارد.

وی افزود: این دیدارها و تبادل نظرات سبب ناکامی دشمن برای اختلاف‌اندازی می‌شود زیرا دشمنان اسلام تفاوت میان سنی و شیعه قائل نیستند و تلاش دارند به اسلام ضربه بزنند.

ماموستا نیازی خاطرنشان کرد:‌ در اقلیم کردستان عراق از هر نهادی که بتوانند این ارتباطات و دیدارها را تقویت کند حمایت می‌کنیم.

ماموستا خدایی: تعامل بین علمای ایرانی و اقلیم کردستان الگویی مثال زدنی برای کشورهای خاورمیانه است

ماموستا عبدالرحمن خدایی نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در نشست هم‌اندیشی فرهنگی علمای اقلیم کردستان عراق و علمای استان کردستان در سنندج اظهار داشت: کردستان مملو از علما، روحانیون و نخبگان دینی والامقامی بوده و هست و مهد علمای اعلا بوده است.

وی افزود: ارتباطات و تعاملات بین روحانیون و علمای دینی اقلیم کردستان عراق و استان کردستان موجب یأس و ناامیدی دشمنان اسلام بوده و امید است این تعاملات روز به روز تقویت شود.

ماموستا خدایی از برپایی نشست‌های مشترک بین علمای دینی عراق و ایران استقبال کرد و گفت: تعامل بین علمای ایرانی و عراقی الگویی مثال زدنی برای کشورهای خاورمیانه است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر نصرتی مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور نیز در این نشست از تقویت تعاملات بین علمای دینی اقلیم کردستان عراق با علمای دینی استان کردستان به عنوان هدف اصلی برپایی این نشست یاد کرد و گفت: امیدواریم این ارتباطات استمرار داشته باشد و روز به روز تقویت شود.

وی افزود: در کنگره بین‌المللی امام شافعی(رض) در سال آینده نیز میزبان علما، اندیشمندان و نخبگان دینی اقلیم کردستان عراق خواهیم بود و از همین امروز اعلام می‌داریم که پذیرای آثار پژوهشی و علمی علمای دینی و نخبگان اقلیم کردستان عراق در خصوص شخصیت والای امام شافعی(رض) هستیم.

ماموستا محمدامین راستی امام جمعه موقت سنندج نیز در این نشست در سخنانی با محکوم کردن توطئه داعش و گروه‌های تکفیری در منطقه اظهار داشت: داعش نتیجه سکوت مسلمانان در برابر توطئه دشمنان اسلام بوده و باید این کم کاری‌ها جبران شود.

وی افزود: قرآن و حدیث مدر تشریع بوده و تمام مسلمانان اگر قرآن و سنت را محور امور خود قرار دهند به آن استنباط کنند از تفرقه و مشکلات مصون خواهند بود.

ماموستا زکریا حسینی از نخبگان دینی و دکترای فقه امام شافعی(رض) نیز در این نشست به مشکلات جهان اسلام اشاره کرد و گفت: رفق و رحمت، نصح و امانت، اصلاح و صداقت از جمله اموری است که باید مسلمانان با تأسی از آیات قرآنی و سیره پیامبر گرامی اسلام مدنظر داشته باشند تا از تفرقه مصون بمانند.

زاهدی: تکفیر و تفرقه آسیب‌ جهان اسلام است

عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان در نشست هم‌اندیشی فرهنگی علمای اقلیم کردستان عراق با علمای استان کردستان، اظهار داشت: در این جلسه هم‌اندیشی راهکارهایی برای برطرف ساختن مشکلات موجود در جهان اسلام حول محورهای تمسک به قرآن و سیره رسول اسلام و پیروی از بزرگان جهان اسلام ارائه شد.

وی با اشاره به چالش‌های دنیای اسلام در جهان امروز خاطرنشان کرد: فاصله میان نسل‌ها به دلیل گسترش وسایل ارتباط جمعی و پیشرفت سریع آنها به وضوح رخ داده است که موج اطلاعات سبب ایجاد فاصله میان ما و فرزندانمان شده است و بر این اساس که آینده اسلام به اعتقادات فرزندان ما ارتباط دارد باید فرزندان با ایمان برای افزایش امید به آینده اسلام را تقویت کنیم.

استاندار کردستان با بیان اینکه آثار تکفیر و خشونت در میان جوامع اسلام به ویژه عراق و سوریه وجود دارد، بیان کرد: تکفیر سبب به‌وجود آمدن جنایات غم‌انگیزی توسط پیروان این تفکر انحرافی به‌وجود آمده که دشمنان اسلام با سرمایه مادی مسلمانان جنگ میان پیروان آیین الهی را در درون جامعه اسلامی ایجاد کرده‌اند.

زاهدی کشته شدن هر مسلمان را به ضرر جهان اسلام و به نفع دشمنان بیان کرد و افزود: این جنایت‌ها و خونریزی‌ها سبب ایجاد کینه عمیقی میان مسلمانان می‌شود که در سراسر جهان اسلام کینه‌هایی میان اقوام، فرهنگ‌ها و مذاهب رخ داده است.

وی تصریح کرد: مهمترین هدف فعالیت گروه‌های تکفیری علاوه بر تضعیف جامعه اسلامی نمایش تفکری خشونت‌گرا از دیانت مقدس اسلام است تا با نشان دادن چهره‌ای اشتباه از دین اسلام به اهداف خود در سراسر جهان دست پیدا کنند ولی ذات اسلام خشونت، قتل، جنایت، بی‌حرمتی به نوامیس را نمی‌پذیرد.

استاندار کردستان بیان کرد: برای مقابله با این دو چالش چاره‌ای جز مقابله فرهنگی وجود ندارد و برای موفقیت در این رویارویی باید به تولید فرهنگی اقدام کنیم زیرا این جریان با سلاح تفکر و اندیشه به جنگ اسلام آمده که جریان رسانه‌ای و تکفیری نمایش این سیاست است.

زاهدی گفت: برای هجمه فاصله میان نسل‌ها و جریانات افراطی باید به دنبال تولید فرهنگی برای جوانان باشیم که شناخت جامعه هدف جوانان برای تولید این محصولات فرهنگی لازم است.

وی با اشاره به ایجاد تفرقه توسط دشمنان در دنیای اسلام افزود: متأسفانه در پاره‌ای از مواقع برخی در داخل جهان اسلام مجری اجرای این سیاستها بوده‌اند و با نگاهی به شرایط امروز جهان اسلام پی می‌بریم که جریانات افراطی و رسانه‌های دشمنان تلاش فراوانی برای ایجاد اختلاف در میان مسلمانان به کار می‌گیرند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه توهین به مقدسات شیعیان و اهل سنت محکوم است، خاطرنشان کرد: این جریانات افراطی از جاهای دیگر تغذیه می‌شوند که باید مراقب باشیم اسیر این سیاست‌ها و جریانات نباشیم که نشست امروز برای تقویت درونی دنیای اسلام برای مقابله با 3 آسیب عنوان شده لازم و ضروری بود.

زاهدی از برگزاری کنگره بین‌المللی امام شافعی در سال آینده خبر داد و بیان کرد: سرمایه‌های بزرگی در تمامی مذاهب اسلامی وجود دارد که شناخت این سرمایه‌ها در تولید فرهنگی مؤثر است و در برگزاری کنگره امام شافعی تأکید بر وجهه علمی آن است تا مجاهدت‌ها و دیدگاه‌های فقهی ایشان شناسانده شود.

وی خواستار مشارکت جدی علمای اسلامی برای برگزاری بهتر کنگره امام شافعی شد و افزود: همایش‌های مقدماتی برای ایجاد فضای آشنایی با این شخصیت بزرگ برگزار می‌شود تا بُعد پژوهشی اجلاسیه نهایی برجسته‌تر باشد.

ماموستا نیازی: تاریخ و فرهنگ اقلیم کردستان عراق با مردم ایران ناگسستنی است

ماموستا نیازی علی محمود مشاور امور دینی اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز در نشست هم‌اندیشی فرهنگی علمای اقلیم کردستان عراق و علمای استان کردستان اظهار داشت: امیدواریم ارتباطات بین دو ملت ایران و عراق زیر سایه قرآن روز به روز گسترش یابد.

وی افزود: این نشست‌ها زمینه‌ساز تقویت ارتباطات اسلامی و تقریب بین امت اسلامی بوده و امیدواریم در آینده نزدیک میزبان علمای استان کردستان در اقلیم کردستان عراق باشیم.

مشاور امور دینی اتحادیه میهنی کردستان عراق تصریح کرد: وقتی دشمنان ما این نشست‌ها و گردهمایی‌ها را می‌بینند روز به روز ناامیدتر می‌شوند و توطئه‌های آنان برای تفرقه‌افکنی در منطقه نقش بر آب می‌شود.

ماموستا نیازی علی محمود اظهار داشت: مردم اقلیم کردستان عراق هیچ‌گاه یاری و مساعدت و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران را در برهه‌های مختلف فراموش نمی‌کنند و همواره از جمهوری اسلامی به‌عنوان همسایه‌ای خوب و باوفا یاد می‌کنند.

ماموستا ابوبکر پنجوینی نماینده اتحاد اسلامی اقلیم کردستان عراق نیز در این نشست اظهار داشت: تاریخ و فرهنگ مردم اقلیم کردستان عراق با تاریخ و فرهنگ مردم ایران به‌ویژه استان کردستان در هم آمیخته بوده و ناگسستنی است.

وی افزود: در اقلیم کردستان عراق بیش از 5هزار مسجد وجود دارد و خوشبختانه نگاه ویژه‌ای برای آبادانی مساجد و نشر ارزش‌های اسلامی در اقلیم وجود دارد و در سال 2011 و  2013 بیش از 730 پروژه ساخت مسجد در اقلیم کردستان آغاز شده است.

ماموستا پنجوینی خاطرنشان کرد: بیش از 5میلیون نفر جمعیت اقلیم کردستان عراق همواره نگاه ویژه و احترام ویژه‌ای نسبت به مردم ایران دارند و ارتباطات و تعاملات گسترده بین دو طرف مایه افتخار برای همه است.

این روحانی برجسته اهل سنت عراق تصریح کرد: اتحاد اسلامی در سال 1994 به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و با رویکرد اصلاحی خویش توانسته است جایگاه ویژه‌ای را بین مردم اقلیم کردستان عراق پیدا کند.

ماموستا پنجوینی خاطرنشان کرد: براساس آمارهای اوقاف اقلیم کردستان عراق بیش از 600هزار نفر به‌صورت دائم در نمازهای جمعه سراسر اقلیم حاضر می‌شوند و موج اسلام‌خواهی در اقلیم زنده و پویاست.

وی افزود: امید است این نشست‌های مشترک تداوم داشته باشد و روز به روز شاهد تعامل بین علما، اندیشمندان و نخبگان دینی و علمی اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران باشیم.

ماموستا محی‌الدین: داعش نمایش تفکرات خوارج در لباس جدید است

ماموستا بها‌الدین محی‌الدین نماینده طریقه نقشبندیه اقلیم کردستان نیز در نشست هم‌اندیشی فرهنگی علمای اقلیم کردستان عراق و علمای استان کردستان اظهار داشت: وحدت و انسجام امت اسلامی مهمترین مؤلفه برای تعالی و عزت مسلمانان در عرصه‌های مختلف است.

وی افزود: هم‌اکنون به توطئه‌افکنی‌ها و حمایت‌های فراماسونری و صهیونیسم جهانی شاهد ظهور داعش و گروه‌های تکفیری در منطقه هستیم و به بیانی دیگر می‌توان گفت که داعش نمایش تفکرات خوارج در لباس جدید است.

ماموستا محی‌الدین خاطرنشان کرد: خوارج در زمان امیرالمؤمنین علی(ع) نماز شب می‌گذاشتند و به قتل و کشتار مسلمین و انواع جنایت‌ها دست می‌زدند و هم‌اکنون نیز داعش همین امور را انجام می‌دهد.

وی افزود: اگر پیشمرگه‌ها و یاری همسایه‌های خوبی همچون جمهوری اسلامی ایران نبود باید منتظر سقوط شهرهای مختلف اقلیم کردستان بودیم اما به فضل الهی و با حمایت‌های همسایه‌هایمان در برابر داعش و گروه‌های تکفیری مقاومت کردیم.

نماینده طریقه نقشبندیه اقلیم کردستان اظهار داشت: خوشبختانه در اقلیم کردستان مساجد و اماکن مذهبی دارای رونق خاصی هستند و طریقت قادریه و نقشبندیه در اقلیم کردستان عراق همچون جمهوری اسلامی ایران دارای مخاطبان خاص خود هستند.

این روحانی اهل سنت اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: باید رسانه‌ها، علما و روحانیون در حوزه‌های مختلف به روشنگری بپردازند و زمینه را برای مقابله با توطئه‌های دشمنان و بصیرت افزایی به اقشار مختلف مردم فراهم کنند.

ماموستا عبدالله رئیس دفتر حرکت اسلامی اقلیم کردستان عراق نیز در این نشست اظهار داشت: امیدواریم با برنامه‌ریزی صحیح این نشست‌ها تداوم داشته باشد و روز به روز شاهد تقویت تعاملات بین علما و روحانیون دو طرف باشیم.

وی افزود: باید نواقص و اختلافات را کنار بگذاریم و برای انسجام هرچه بیشتر جامعه اسلامی همت گمارند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon