«جیش الفتح»؛ دست‌پرورده ترکیه و نقطه اتصال آنکارا و ریاض

«جیش الفتح»؛ دست‌پرورده ترکیه و نقطه اتصال آنکارا و ریاض

خبرگزاری تسنیم: سرویس اطلاعاتی ترکیه رهبری گروه موسوم به «جیش الفتح» را به‌عهده دارد و عربستان نیز از نظر مالی و تسلیحاتی آن را حمایت می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه المیادین، گروه تروریستی موسوم به «جیش الفتح» که پیش از حمله به ادلب واقع در شمال سوریه تشکیل شد، توسط سرویس اطلاعاتی ترکیه رهبری شده و عربستان نیز آن را از نظر مالی و تسلیحاتی پشتیبانی می‌کند.

نکته قابل ملاحظه اینکه بدون توافق ترکیه و عربستان همزیستی گروه‌های سلفی و اخوانی امکان‌پذیر نبود و یکی کردن این گروه‌ها زیر چتر آنکارا و ریاض و به‌منظور آغاز نبرد در شمال سوریه و زمینه‌سازی برای ایجاد منطقه امن در ترکیه صورت گرفت.

جیش‌الفتح متشکل از اعضای القاعده و اخوانی است و انطاکیه و غازی عینتاب در ترکیه و در جوار ادلب پایگاه گروه‌های مسلح در ترکیه به شمار می‌آیند و ‌اتاق عملیات ضدسوری نیز در یک پادگان ارتش در غازی عینتاب قرار دارد.

در این اتاق ده‌ها گروه گرد هم آمده اما از تحقق هدف مورد نظر یا همان اتحاد و یکپارچه کردن عملیات خود ناکام ماندند.

علاوه بر این گروه موسوم به جبهة الشام نیز برای حمله به حلب تشکیل شد اما آن نیز ناکام ماند.

تشکیل جیش الفتح

در ماه مارس جیش الفتح در آستانه حمله به ادلب تشکیل شد و ترک‌ها و سعودی‌ها با هم از در آشتی در آمدند و به این ترتیب ممنوعیتی که عربستان در قبال اخوانی یا همان بازوی ترکیه در سوریه در نظر داشت، از بین رفت.

ترکیه و عربستان و قطر جیش الفتح را تشکیل دادند و رهبری همه گروه‌های وابسته به القاعده شامل احرار الشام و جبهه النصره به‌اضافه جند الاقصی کنار گروه‌های اخوانی شامل گروه موسوم به فیالق الشام و جیش السنه را سرویس اطلاعات ترکیه به‌عهده دارد و عربستان نیز در چارچوب حمایت تسلیحاتی، موشک در اختیار آنان قرار می‌دهد.

در دور اول حمله جیش الفتح به جسر الشغور 700 موشک تاو به این شهر شلیک شد که تانک‌های سوری به مقابله با آن اقدام کردند و صدها موشک دیگر نیز به این شهر شلیک شد.

این موشک‌ها حاصل معامله تسلیحاتی دو سال پیش بین عربستان و آمریکا است که به‌منظور حمایت تسلیحاتی از گروه‌های مسلح در سوریه صورت گرفت.

در این میان ترک‌ها پس از حمله به ادلب و جسر الشغور مدیریت حملات جیش الفتح در شمال سوریه را به‌عهده گرفتند.

ترک‌ها ضمن استفاده از جبهه النصره طمع تشکیل امارت جولانی در ادلب را نیز مهار می‌کنند به این ترتیب که تعداد بیشتری از اعضای احرار الشام و چچنی‌ها را در عملیات نظامی در شمال سوریه به کار می‌گیرند.

انتهای پیام/ر*1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان