شهر قم مهمان‌خانه زائران کوی عاشقی


شهر قم مهمان‌خانه زائران کوی عاشقی

خبرگزاری تسنیم: مردم قم به رسم هر ساله در سالروز میلاد باشکوه امام خوبی‌ها تمام شهر را آذین بندی کردند و آماده شدند تا میزبان خوبی برای عاشقان حضرتش باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مسجد مقدس جمکران، شعبان که می آید، تمام ایران سراسر جشن و سرور می‌شود؛  اما حال و هوای قم دیگری دارد. هر ساله با فرارسیدن ایام نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران مأمن هزاران عاشق می‌شود که برای تبریک میلاد منجی عالم بشریت سختی راه دور را به جان می‌خرند و راهی شهر کریمه اهل بیت (س) می‌شوند.

حالا دوباره همه از تو می‌گویند و می‌شنوند و شیرینی نام و یادت بر کام همه نشسته است، دوباره تمام شهر برایت خودآرایی کرده است، رقص کاغذهای رنگی به پاس قدم‌هایت مدام شده است، دوباره مردم این شهر دل دل می‌کنند برای حضورت.

« دیده عقل مست تو چرخه چرخ پست تو /گوش طرب به دست تو، بی‌تو به سر نمی‌شود»  کاش زودتر بیائی،‌که بی تو نه سحر را لطافتی ست و نه صبح را صداقتی، سحر به شبنم لطف تو بیدار می شود و صبح به سلام تو از جا برمی‌خیزد، کاش زودتر بیایی و زنگار غربت  آینه ها را بزدایی، کاش زودتر بیایی و آسمان را از تیرگی ها نجات دهی.

همه روزها هم که نیمه شعبان باشد و همه دنیا هم که برای آمدنت بسیج شوند، حق بزرگیت ادا نمی‌شود ،کاش گفتن و شنودن از تو سهم همه ثانیه‌ها باشد  و یادآوریت همه دقایق را پر کند و خدمت به تو انگیزه همه حرکت‌ها شود!کاش سینه مان صندوق صدقه ای شود و قلبمان سکه‌ی نذر سلامتت! کاش دردمان همیشه با توسل به تو آرام گیرد و دستمان جز به دعا برای تو به آسمان نرود،کاش حال و هوای همیشه دلمان به رنگ نیمه شعبان باشد.

مسجد مقدس جمکران در کلام علما

مسجد مقدس جمکران ، بیش از یک هزار سال پیش به فرمان حضرت بقیة الله (عج)، تأسیس گردید و در طول قرون و اعصار، پناهگاه شیعیان و پایگاه منتظران و تجلی‌گاه حضرت صاحب الزمان (عج)  بوده و  ساخت این بنا به نقل عالم معاصرمحدث نوری به فردی به نام شیخ حسن بن مثله جمکرانی مربوط می‌شود.

به گفته او که در بیداری با امام دوازدهم شیعیان، مهدی دیدار کرده است و حجت بن حسن دستور ساخت مسجد را به وی داده است. این مسجد در نزدیکی  شهر مقدس قم در دامنه کوه دو برادران و در ابتدای جاده قم به کاشان واقع شده و همواره پذیراى زائرانی از نقاط مختلف ایران و جهان است.

آیت الله بهجت در مورد فضیلت‌های مسجم مقدس جمکران فرموده است: «خود این مسجد افراد را راهنمایى مى‌کند، کسانى که آن‌جا (مسجد جمکران) مى‌روند مسجد خودش آنها را راهنمایى مى‌کند چیزى خاص بیشتر از آنکه در زمینه مسجد جمکران بیان کرده‌اند ندارم که بیان کنم، همه مطالب مربوط به مسجد را بزرگان گفته‌اند یا در کتاب‌هایشان نوشته‌اند. منتهى حرف من این است که ما معتقدیم این مشاهد مبارکه و مساجدى نظیر مسجد جمکران مستغنى از معرفى هستند، ما بر این اعتقاد هستیم.

اگر کسى بگوید رفتیم و چیزى در آنجا ندیدیم به حسب ظاهر باید گفت از روى اعتقاد صحیح نرفته است یا براى امتحان رفته یا همینطورى رفته است. بهر حال بهترین معرف این اماکن خودشان هستند.»

امام خمینی (ره) نیز درخصوص عظمت و جایگاه این مکان مقدس  مى‌فرمودند: «در دوران جوانى، ما پنجشنبه و جمعه اى بر ما نگذشت مگر اینکه با دوستان جلسه انسى تشکیل دهیم و به خارج از قم و بیشتر به سوى جمکران برویم.

گفتا: تو خود حجابى، ورنه، رخم عیان است

دیدار امام زمان (عج) بیش از آنکه به عاملى، زمانى یا مکانى بستگى داشته باشد، به عوامل روحى و معنوى وابسته است.

باید حجاب از چهره جان و دیده دل برداشته شود، تا قابلیت دیدار حاصل آید. آنکس که دل به مهر جمال دلارایش باخته، و هواى وصال او را در جان می‌پرورد، بیش از هر چیز، باید به ترک گناه بیندیشد، و به انجام واجبات و مستحبات اهتمام ورزد « گفتم که روى خوبت، از من چرا نهان است؟گفتا: تو خود حجابى، ورنه، رخم عیان است ».

با نگاهى گذرا به زندگی کسانی‌که در دوران غیبت  امام زمان (عج) ، سعادت شرفیابى به حضور مقدسش را داشته، یا از کرامات و معجزات و عنایات خاصه آن حضرت، بهره‌مند شده‌اند ، می‌توان نتیجه گرفت که بیشترین و مهمترین عامل در حصول این توفیق الهى براى آنان، همان توجه قلبى و مواظبت‌هاى علمى و رعایت تقوى و استمرار بر عبادات خداوند و اطاعت اولیایش بوده است.

وقتى  مسجد مقدس جمکران، خانه و مهمان‌خانه  حجة ابن الحسن (عج) است طبیعى است که انسان در این مسجد  شرافت حضور آن حضرت را بیشتر در می‌یابد و بدیهى است که زائر این مسجد، خصوصا آنگاه که با معرفت و حضور قلب و با شوق دیدار و توسل خالصانه باشد، سعادت بهره ورى از عنایات خاصه آن حضرت را می‌تواند داشته باشد.

مسجد امام حسن عسکری( ع)

یکی دیگر از اماکنی که این روزها حا ل و هوای خاصی دارد مسجد امام حسن عسکری (ع) قم است، مسجدی که در ابتداى خیابان آستانه و جنب رودخانه، قرار دارد که منسوب به امام یازدهم شیعیان است و در قرن سوم هجرى احمد بن اسحاق قمى وکیل و نماینده امام حسن عسکرى (ع) به امر آن حضرت آن را بنا کرده است. این مسجد محل تدریس آیت الله محمد تقى خوانسارى بود که شخصیت‌هایى مثل امام خمینى (ره) و آیت الله اراکى (ره) از شرکت کنندگان در این درس بودند.

توجه و عنایت خاص بزرگان و علماء دین خاصه مراجع تقلید، مقبولیت عمومی و بدون خدشه نزد اهالی قم با توجه ویژگی‌های خاص موجود در این شهر و همچنین متون و نقل‌های تاریخی از جمله عواملی است که سندیت این مسجد را تایید می‌کند.

این مسجد از مساجد منحصر به فرد در دنیای اسلام است. مثل مسجدالاحرام و مسجدالنبی و مورد اهمیت و اهتمام مراجع و بزرگان بوده است.

حضرت آیت الله گلپایگانی(ره)  به خاطر قداست و اهمیت خاصی که این مسجد داشت نظرشان بر این شد که این مسجد را توسعه بدهند و توسعه‌اش طوری باشد که در شأن آقا امام زمان (عج)باشد.

وحالا سال هاست که این مسجد در شب نیمه شعبان مأمن هزاران نفر از عاشقان حضرت حجت (عج) است که شب را زنده نگه می‌دارند و مراسم احیا نیمه شعبان را در این مکان مقدس برگزار می‌کنند.

بیش از یک میلیون عاشق در قم

حالا تمام این شهر برای قدومت لحظه شماری می‌کنند و ثانیه می‌شمارند تا میزبان خوبی برای عاشقانت باشند، و شهر قم هر ساله در روز میلاد امام خوبی‌ها پذیرای میلیون‌ها عاشق است.

عاشق تو بودن که محدودیت نمی‌شناسد، از هر سن و جنس و مذهبی به پیشواز قدومت رهسپار می‌شوند.

جمکران یکی از شعائر امامت

آیت الله محمود رجبی در رابطه با نقش کلیدی مسجد مقدس جمکران می‌گوید: همیشه ارزش ها، شعائری  و نماد هایی دارند  که نقش مهمی درتثبیت و نهادینه کردن آن ارزش ها و فرهنگ ها دارند، مثلا  خانه خدا و کعبه نمادی برای توحید است  و همچنین مقابر اهل بیت نماد ولایت است و یادآور امامت و ولایت است  جمکران هم یک یاز این شعائر است.

به عقیده عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نقش نمادها این است که خاطره این ارزش‌ها و نمادها را ملموس و عینی به جامعه منتقل می‌کنند هم به نسل های بعد منتقل می کنند و هم از نظر روحی و عاطفی پیوندی را بین جامعه و این ارزش ها برقرارمی‌شود.

وی تصریح می‌کند: وجود چنین نمادهایی سبب تجمع انسان‌ها  در این مکان‌ها شده و  برای هماهنگی فکر و عمل و ایده  بهترین مکان‌هاست و همچنین عشق و علاقه به این ارزش ها فراهم می‌کند.

آیت الله رجبی با اشاره به اینکه درقرآن آمده که نشانه تقوای قلب بزرگداشت این شعائر است و کسانی که شعائر اسلامی را تکریم می‌کنند با تقوا هستند، می‌گوید: این مکان‌ها علاوه برآثار دنیوی آثار مادی  هم دارد، حتی بزرگان دین هم مراجعه مکرر به مسجد مقدس جمکران  را توصیه کرده اند، از جمله  حاج شیخ عبدالکریم حائری به مرحوم بافقی توصیه کرده بودند که در صورت بروز هرگونه مشکلی در کار حوزه  به جمکران بروید و توسل کنید مشکلاتتان حل می‌شود.

به گفته وی این ها وسیله‌ای برای توجه به خدا و اهل بیت (ع) و تثبیت و نهادینه کردن فرهنگ نسبت به ارزش هاست.

و حالا در سالروز ولادت یگانه منجی عالم بشریت تمام کشور بالأخص مردم قم و به ویژه خادمان مسجد مقدس جمکران بسیج شده اند که خدمتگزار خوبی برای آقا و مولایشان باشند و قدوم مبارک ایشان را گلباران کنند؛ دل‌های منتظر از سراسر دنیا راه قم  راه در پیش گرفته‌اند تا شاید قدری از این درد فراغ را بکاهند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon