مسیرمان را در سیاست خارجه ادامه خواهیم داد و تحریم‌ها را درهم خواهیم شکست

مسیرمان را در سیاست خارجه ادامه خواهیم داد و تحریم‌ها را درهم خواهیم شکست

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور به‌مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در حرم مطهر ایشان حضور یافت و گفت: راه و مسیرمان را ادامه خواهیم داد و تحریم‌ها را در هم خواهیم شکست.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امشب در شب بیست‌و‌ششمین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در حرم مطهر ایشان حضور یافت.

روحانی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک نیمه شعبان خطاب به حاضرین در حرم مطهر امام خمینی گفت: قبل از هرچیز از شما عزیزان و زائران حرم و آنهایی که از راه دور با پای پیاده آمدند تشکر و قدردانی می‌کنم، شما به همه جهانیان با این حضورتان اعلام می‌کنید که اگر امروز امام میان ما نیست راه امام، خط امام و مسیر امام هست و ادامه خواهد یافت.

وی افزود: ما فقدان رهبری را بعد از رحلت امام حس نکردیم، گرچه حادثه رحلت امام بس سنگین و غمناک برای همه عاشقان امام، ملت ایران، مسلمانان، آزادی‌خواهان جهان بود اما خداوند عنایتی به این نظام، انقلاب و مردم کرد که در فاصله کمتر از 24 ساعت خلف صالح آن امام، رهبر معظم انقلاب پرچم مسئولیت این نظام را بر دوش گرفت و امروز بعد از 26 سال می‌بینیم که مسیر  امام، راه و خط ایشان ادامه دارد و مردم همچنان عاشق این خط، راه و قدردان عزت و آزادی‌ای هستند که انقلاب اسلامی برای آنها به ارمغان آورد.

رئیس جمهور با بیان این مطلب که امسال چهاردهم و پانزدهم خرداد حال و هوای دیگری دارد و نیمه خرداد با نیمه شعبان مقارن شده است و همان است که امام فرمود "انتظار فرج را از نیمه خرداد کشم" اظهار داشت: یکی از برکات انقلاب اسلامی و راه و خط امام تفسیر صحیح و درست از «انتظار» بود.

روحانی  اضافه کرد: روزی مهدویت و عدالت در سراسر جهان مستقر خواهد شد و حکومت ایده‌آل اسلامی تشکیل خواهد شد و مردم از ظلم و فساد و تباهی رهایی پیدا می‌کنند که اساس این انتظار باید انتظار مسئولانه باشد، که متاسفانه قبل از نهضت اسلامی برخی انتظار را به‌گونه‌ای دیگر تفسیر می‌کردند. انتظار به این معنا که حکومت اسلامی و یا حتی حکومت مشروع در دوران غیبت معنایی ندارد، یعنی اینکه می‌نشینیم و برای ظهورش دعا می‌کنیم و فساد سراسر جهان را فراگیرد تا در ظهور او تسریع شود.

وی با بیان اینکه این انتظار نتیجه‌ای جز خفت و سستی در جامعه ندارد و معنایش شیوع منکر در جامعه است، افزود: اما امام در نهضت و انقلاب تفسیر واقعی را از انتظار انجام داد هم با بیان و هم با عملش. راست و درست است که یک حکومت بی‌نقص و حکومت عادلانه و عدالت‌گستر امروز در اختیار ما نیست و باید در انتظار آن منجی باشیم اما اگر 100 درصد آن در اختیار ما نیست باید در صفر بمانیم؟

رئیس جمهور گفت: اگر بناست یک حکومت بی‌نقص را در زمان موعود تجربه کنیم معنایش این است که امروز دست روی دست بگذاریم و حکومتی را که 50، 60 و 70 درصد آن را می‌توان استقرار بخشید در پی آن نباشیم؟

روحانی با بیان اینکه امام تفسیر واقعی انتظار را از نیمه خرداد 42 اعلام کرد و فرمود که باید انتظار فرج را از نیمه خرداد کشید، اظهار داشت: ما باید با انقلاب و ایستادگی‌مان در برابر فساد، منکرات قدم به قدم شرایط را برای ظهور آن منجی آماده کنیم.

«اگر امروز ولی عصر امام زمان(عج) در جمع ما پرچم حکومت را در دست ندارد به‌خاطر چیست؟ ما هنوز جهان، جامعه‌مان آمادگی برای آن ظهور را ندارد، ما باید شرایط کشور، منطقه و ان‌شاءالله شرایط جهان را برای ظهور عدالت‌گستر آماده کنیم، که امام با نهضت و انقلابش اولین قدم برای آمادگی جامعه برای یک حکومت جهانی را مهیا کرد. امام دارای ویژگی‌هایی بود که برخی از آنها منحصر به آن بزرگوار است.

وی امام خمینی(ره) را بزرگترین احیاگر اسلام ناب عنوان کرد و افزود: امام توانست اسلام را از کنج حجره‌ها، مدرسه‌ها و مسجدها به صحن جامعه و جهان بیاورد. امام فقه را به زمانه عرضه کرد و با همین فقه پاسخ مقتضیات و سؤالات زمان را داد. امام فقهی را که در مسائل اجتماعی و سیاسی کمتر حضور داشت آن فقه را به صحنه آورد و در واقع امام تلفیق بین دین و سیاست را برای ما تفسیر و بیان کرد.

رئیس جمهور با بیان این سؤال "آیا ما در 100 سال و یا یک قرن گذشته احیاگری بالاتر از امام راحل سراغ داریم؟" تصریح کرد:  امام بنیانگذار حکومت اسلامی است و ا ین نظام و جمهوری اسلامی را بنیان نهاد و ان‌شاءالله این نظام روزبه روز کاملتر تا ظهور ولی‌عصر(عج) مسیر و راهش ادامه خواهد داشت.

روحانی در بیان ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی با بیان این مطلب که امام راحل بزرگترین انقلاب مردمی را به‌عهده گرفت، انقلابی که از آغاز تا پیروزی‌اش مسیر اعتدال را طی کرد، افزود: این ویژگی‌ها ویژگی خاص امام است، امام با نهضت و انقلابش انتظار واقعی را برای ما تفسیر کرد و کسی منتظر ظهور آن حکومت عادلانه و ایده‌آل اسلام است که در مسیر ایجاد آن حکومت قدم بردارد و کسی می‌خواهد به‌معنای واقعی کلمه در جهان ظلم نباشد که در برابر استکبار ایستادگی کند.

وی اضافه کرد: امام در نهضت و انقلابش و همچنین پس از پیروزی انقلاب مسیر حکومت اسلامی را هموار کرد و مفهوم این حکومت را برای ما تبیین کرد. امام آن انقلابی نبود که سالها و سالها به رأی و نظر مردم بی‌اعتنا باشد. امام انقلابی بود که وقتی انقلاب و نهضت به پیروزی رسید در کمتر از 50 روز مردم را به پای صندوق آرا دعوت کرد. کدام انقلاب را در منطقه و جهان سراغ داریم که در کمتر از 50 روز مردم را به پای صندوق رأی دعوت کند.

رئیس جمهور با یادآوری این مطلب که امام راهبر انقلاب به‌صراحت فرمود که میزان رأی مردم است، اظهار داشت: امام حتی نوع حکومت را به رأی مردم گذاشت. جمهوری اسلامی ایران گرچه با ندا و بیان امام و نهضت مردم ساخته شد، اما آخرین آجرش با رأی و نظر مردم بود. مردم بودند که با آرای خود پای صندوق نوع حکومت را اعلام کردند.

روحانی گفت: امام آن انقلابی بود که در سال اول اعلام برگزاری چند انتخابات را کردند، از انتخابات مربوط به نظام جمهوری اسلامی ایران در فروردین 58 گرفته تا انتخابات برای اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی و تا رأی مردم به رفراندوم قانون اساسی. آرای مردم در انتخابات ریاست جمهوری و آرای مردم به اسفند همان سال برای مجلس شورای اسلامی در همان اوایل انقلاب رقم خورد و کدام انتخابات را سراغ دارید که در یک انقلاب آن هم در ابتدای راهش برگزار شود؟

وی با بیان اینکه امام مسیر و راه انقلاب را برای ادامه دادن آن به ما نشان داد، یادآوری کرد: اگر آن فتوای امام نبود که گفت میزان رأی مردم است دشمنان می‌توانستند انقلاب را از ما بگیرند. اگر فتوای امام برای حضور مردم در همه مشکلات نبود دشمنان می‌توانستند انقلاب را از ما بگیرند و اگر امروز مردم ما در مسیر ایستادگی قرار دارند، در مسیر استقامت قرار دارند و در برابر انواع توطئه‌ها ایستادگی می‌کنند و در برابر همه مشکلات استوارند به‌خاطر این است که امام در همه مشکلات به باور بر حق و خداوند و حضور و ایستادگی و جهاد مردم ایمان و باور داشت.

رئیس جمهور افزود: امام همان بود که با حضور و ایستادگی مردم این انقلاب را توانست در جنگی که انواع قدرت‌های جهانی شرق  و غرب در برابر این ملت به پا کردند، به پیروزی برساند و ما به‌حول و قوه الهی و با تمسک به راه ائمه خدا و توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت منطقه و حوادث یمن اشاره کرد و با اعلام "امروز با وجود تمام توطئه‌ها در منطقه علیه ایران و اسلام ملت ما مقاوم و ایستاده هستند" اظهار داشت: اگر امروز می‌بینیم که در برابر توطئه‌های قدرت‌های بزرگ جهانی در منطقه همچنان ملت ما با ایستادگی و حضور و مقاومت‌شان امنیت کشور را حراست و حفاظت کرده‌اند به‌خاطر این است که صدای امام همچنان در گوش مردم بوده و قلوب جامعه در تسخیر آن نفس گرم امام است.

وی با ابراز "جامعه ما و جوانان ایرانی به امام خط و راه امام ایمان دارند و آن را رها نخواهند کرد" اظهار داشت: مسیر و خط امام امروز توسط مقام معظم رهبری ادامه می‌یابد و این پرچم ولایت و اسلامیت تا زمانی که کنار پرچم جمهوریت وجود دارد در اهتزاز خواهد ماند.

رئیس جمهور بر همین اساس خاطرنشان کرد: امام بین جمهوریت و اسلامیت پیوند ناگسستنی به وجود آورد و ثمره این پیوند این است که امروز توطئه قدرت‌های بزرگ و ایجاد گروهک‌های تروریستی در منطقه امثال داعش نمی‌توانند در مسیر صحیح و راه مردم خللی ایجاد کنند.

روحانی با بیان این مطلب که امروز امنیت نه تنها در ایران برقرار است بلکه ملت ایران در برابر توطئه تروریست‌ها به ملت‌های منطقه کمک کرده و خواهد کرد، افزود: این ملت ایران است که امروز به عراق، سوریه، لبنان، یمن و سایر ملت‌های منطقه در برابر تروریست‌ها و در برابر خشونت و افراطی‌گری کمک کرده و کمک می‌کند و به‌حول و قوه الهی می‌توانیم انواع این توطئه‌ها را به شکست نهایی برسانیم.

وی در ادامه با انتقاد از کشور عربستان در حمله نظامی به یمن گفت: امروز برخی حکومت‌های تازه به دورن رسیده از منابع سرشار زیرزمینی خدادادی متأسفانه سوءاستفاده و پول نفت را به تبدیل به سلاح‌های مخرب می‌کنند و آن را علیه ملت مظلومی چون ملت یمن به کار می‌گیرند که ما در این شرایط بیش از هر زمان دیگری بیدار و هوشیار باشیم.

به‌گفته رئیس جمهور شرایط امروز منطقه خاص است و باید کشور بر وحدت، اتحاد و انسجام متکی باشد که این همان توصیه امام راحل است که همواره بر وحدت کلمه تأکید داشتند.

رئیس جمهور گفت: امروز دشمنان می‌خواهند بین قومیت‌ها تفرقه ایجاد کنند و باید در این وضعیت با وحدت کلمه در داخل کشور در برابر این توطئه‌ها ایستادگی کنیم که اگر اختلاف سلیقه و جناح‌ها و احزاب در کشور متعدد هستند اما باید نشان دهیم که در منافع ملی و برای حفظ نظام و وحدت جهان اسلام صدا و سخن‌مان واحد است و نخواهیم گذاشت منافع ملی اساس اسلام، معنویت و اخلاق محمدی مورد تاخت و تاز این و آن قرار گیرد.

روحانی افزود: ما در شرایطی که دشمن توطئه کرد و قیمت نفت را به پایین‌تر از نصف آورد تا ملت ایران در برابر قدرت‌های بزرگ خم شود اما به‌مانند 36 سال گذشته ایستادگی کردند و به‌لطف خدا ایستادگی خواهند کرد.

«دولت با حمایت ملت بزرگ ایران و با هدایت‌های مقام معظم رهبری از مشکلات عبور خواهد کرد و در طول 6 ماه گذشته نیز این دولت موفق شد با وجود توطئه قیمت نفت آرامش را در جامعه برقرار کند و عملاً ناکارآمدی این توطئه‌ را نشان داد و اگر برخی کشورها و توطئه‌گران و رژیم منفور صهیونیستی فکر می‌کنند که با برنامه‌ریزی و توطئه‌گری در سطح جهانی می‌توانند حرکت دولت و ملت را در زمینه سیاست خارجی کند کنند اشتباه می‌کنند».

وی گفت: ملت و دولت متکی به آرای مردم به تمامی وعده‌هایی که به مردم داده است به‌حول و قوه الهی و توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) آن خط و مسیر را برای حفظ منافع ملی ادامه خواهد داد. ما اگر امروز از اعتدال و امید می‌‌گوییم به‌خاطر این است که اعتدال و امید را از امام آموختیم، از انتظار فرج آموختیم و اگر وحدت و اتحاد را با صدای واحد نشان می‌دهیم آن را از امام و رهبر معظم انقلاب فراگرفته‌ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ملت ایران متحد خواهد بود و اجازه نخواهد داد که دشمنان تفرقه‌ای بین آنان ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: ما راه و مسیرمان را ادامه خواهیم داد و تحریم‌ها را در هم خواهیم شکست.

روحانی خاطرنشان کرد: ما حمایت از قشر مستضعف جامعه را از امام آموختیم و در تمامی شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی طرح تحول سلامت را اجرا کردیم و امروز مردم در بیمارستان‌ها شاهد عزت هستند. در شرایط سخت تحریم توانستیم حمایت غذایی از قشرهای مستضعف را انجام دهیم و در شرایط تحریم توانستیم 9میلیون نفر را طی سال گذشته و امسال تحت پوشش بیمه قرار دهیم و همه اینها پاسخ به ندا، خط و راه امام بود که به ما یاد داد چگونه بتوانیم حکومت اسلامی را در این کشور مستقر کنیم و چگونه بتوانیم از حقوق ملت دفاع کنیم.

وی در پایان با اعلام این مطلب "امام به ما آموخت تا در برابر انواع توطئه‌های ابرقدرت‌ها ایستادگی کنیم" اظهار داشت: به‌لطف خدا و با کمک ملت بزرگ ایران راهی را که انتخاب کردیم ادامه خواهیم داد و وحدت، اتحاد و انسجام ملت ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon