ایران در یک‌قدمی عضویت رسمی در سازمان شانگهای

ایران در یک‌قدمی عضویت رسمی در سازمان شانگهای

خبرگزاری تسنیم: به نظر می‌رسد در صورت پذیرفته شدن نماینده تاجیکستان به‌عنوان دبیرکل این سازمان و همچنین پیشنهاد مسکو، در جلسه آتی اجلاس شانگهای ایران به‌عنوان عضو اصلی این سازمان انتخاب شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه هفته گذشته پس از شرکت در مراسم بیست‌و‌ششمین سالگرد ارتحال امام که با حضور مقامات ارشد کشور و رهبر معظم انقلاب برگزار شد،‌ تهران را به‌منظور شرکت در نشست وزیران کشور سازمان همکاری شانگهای به‌مقصد دوشنبه تاجیکستان ترک کرد.

ریاست و میزبانی این دور از نشست شانگهای به‌عهده رمضان رحیم‌زاده وزیر کشور تاجیکستان بود که وزیران کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری قزاقستان، جمهوری مردمی چین، جمهوری قرقیزستان، روسیه، جمهوری اسلامی افغانستان و معاون وزیر کشورهای جمهوری ازبکستان، جمهوری ترکیه و همچنین سفرای کشورهای جمهوری بلاروس، جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری هندوستان در آن حضور داشتند.

دستور کار این نشست شامل مبارزه با تروریسم بین المللی، تبادل اطلاعات درباره تروریست‌ها، تقویت مبارزه با خرابکاری‌های تکنیکی و همکاری دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه آموزش نیروها است.

رحمانی فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این نشست با رئیس‌جمهور تاجیکستان، «امام علی‌رحمان » دیدار کرد.

وزیر کشور ایران در این دیدار ضمن ابلاغ سلام رئیس‌جمهور اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور هم‌ریشه و هم‌فرهنگ بیش از پیش گسترش یافته و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با همکاری یکدیگر بر بحران‌های اخیر غلبه یابند.

امام علی رحمان نیز در این دیدار از رشد همکاری‌های میان وزارت کشور جمهوری تاجیکستان و وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، که طی ده سال اخیر گسترش بیشتری یافته است و هم اکنون در سطح بالا و مؤثری قرار دارد اظهار رضایت و ابراز امیدواری کرد که با عقد قراردادهای همکاری در زمینه مبارزه مشترک با جنایت‌کاری برای تطبیق عملی سندهای امضاشده تلاش بیشتری به عمل آید.

رئیس‌جمهور تاجیکستان همچنین خواهان رشد همکاری سه‌جانبه بین تاجیکستان، ایران و افغانستان در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و نظارت بر قاچاق مواد مخدر شد.

رحمانی‌فضلی در تشریح جزئیات این دیدار، دیدار با رئیس‌جمهور تاجیکستان را فرصتی مناسب برای تبیین مسائل امنیتی کشور‌های منطقه دانست.

وی افزود: موضوع اصلی دیدار با رئیس جمهور تاجیکستان و همچنین برنامه اصلی اجلاس وزیران کشور سازمان همکاری شانگهای، ضرورت اتحاد کشورهای منطقه در مورد مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، جدایی طلبی و قاچاق مواد مخدر بود.

وزیر کشور گفت: امیدوارم این نشست به مبارزه با داعش، افراط گرایی و تروریسم کمک کند و برای مردم کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای آرامش، صلح و امنیت را به ارمغان بیاورد.

رحمانی فضلی در ادامه افزود: در دیدار با رئیس جمهوری تاجیکستان از ایشان برای سفر به ایران دعوت رسمی کردم.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران درباره همکاری بین پلیس ایران و پلیس تاجیکستان نیز اظهار داشت: در سفری که پیش از این به تاجیکستان داشتم و همچنین در سفر وزیر کشور تاجیکستان به ایران و بازدیدی که ایشان از نیروی انتظامی ایران داشتند، اعلان آمادگی شد تا پیرو تفاهم‌نامه بین دو کشور، در زمینه آموزش نیروهای انتظامی و همچنین تبادل اطلاعات و اخبار در زمینه اقدامات مشترک برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مسایل مرزبانی دو کشور همکاری داشته باشند.

وی افزود: رئیس جمهوری تاجیکستان نیز بر همکاری در دو کشور در زمینه مسایل مرزبانی تأکید داشتند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی دولت که خبرنگار آن در محل برگزاری این نشست نیز حضور داشته از احتمال عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای خبر داد.

بر این اساس و بنا به گمانه‌ز‌نی‌های رسانه‌های تاجیک، به‌موجب پیشنهاد روسیه و همچنین مساعدت تاجیکستان، ایران در جلسه سال جاری میلادی سران کشورهای عضو شانگهای در روسیه، از عضو ناظر به عضو رسمی تبدیل خواهد شد.

بر اساس مباحث جلسه شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای که در دوشنبه برگزار شد پیش‌بینی می‌شود که «رشید عالم‌اف» سفیر تاجیکستان در چین نیز به‌عنوان دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای انتخاب شود که این انتخاب به‌دلیل روابط خوب تاجیکستان با ایران در پذیرش کشورمان به‌عنوان عضو اصلی شانگهای تأثیر دارد.

بر اساس تحلیل رسانه‌های تاجیکی، به نظر می‌رسد در صورت پذیرفته شدن نماینده تاجیکستان به‌عنوان دبیرکل این سازمان و همچنین پیشنهاد مسکو، در جلسه آتی اجلاس شانگهای، ایران که هم اکنون به‌عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور دارد، به‌عنوان عضو اصلی این سازمان انتخاب شود.

سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان ایجاد شد. ایران، هند، مغولستان، افغانستان و پاکستان اعضای ناظر این سازمان هستند.

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon