ریشه تظاهرات ترکیه دخالت آنکارا دربحران سوریه است

ریشه تظاهرات ترکیه دخالت آنکارا دربحران سوریه است

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس مسائل سیاسی منطقه ریشه تظاهرات مردم ترکیه را دخالت آنکارا در بحران سوریه دانست و گفت: دولت‌مردان آنکارا باید بپذیرند که در ارتباط با بحران سوریه دچار اشتباه شده‌اند و مردم ترکیه به کمتر از این تن نخواهند داد.

"مصیب نعیمی" درگفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم در ارتباط با اوضاع کنونی ترکیه گفت: آنکارا قربانی سیاست فریب‌کارانه غرب شد. چه آن زمانی که پشت در اتحادیه اروپا ایستاده بود و می‌خواست به عضویت این اتحادیه دربیاید اما به‌خاطر اینکه بیشتر جمعیت ترکیه مسلمان بود، این اتحادیه از پذیرش آن شانه خالی می‌کرد و چه درمرحله بعد که به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی"ناتو" درآمد و درگیر مسائلی شد که در راستای منافع ترکیه نبود.

نارضایتی مردم از دخالت در بحران سوریه

این کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه با اشاره به تظاهرات اخیر در شهرهای مختلف ترکیه گفت: اتفاقی که طی 2، 3 سال اخیر در عرصه سیاست خارجی ترکیه رخ داد ورود آنکارا به بحران‌های منطقه‌ای بود که عملاً نشان داد در جهت منافع مردم این کشور نبود. این مسئله سبب شد تا خشم و نارضایتی مردم ترکیه متراکم شود و در جایی مثل میدان تقسیم خود را نشان دهد. البته فضای سبز و حفظ محیط زیست در کشور توریستی مثل ترکیه برای مردم این کشور اهمیت دارد ولی این بهانه‌ای شد تا آنان با برپایی تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف ترکیه از دخالت آنکارا در بحران سوریه اعلام نارضایتی کنند.

بحران سوریه وبال آنکارا
وی با بیان‌ اینکه دخالت آنکارا در بحران سوریه وبال‌گردن ترکیه شده است، گفت: طراحان غربی، عربی و اسرائیلی بحران سوریه با تطمیع و فریب دادن ترکیه این کشور را به‌سمت دخالت در بحران سوریه هل دادند. آنها فکر می‌کردند نظام بشار اسد طی مدت کوتاهی سقوط خواهد کرد و با تعیین یک دولت دست‌نشانده می‌توانند محور مقاومت را  در منطقه متلاشی کرده بازارهای سوریه را به‌طور کامل در اختیار خود بگیرند اما طولانی شدن جنگ داخلی سوریه سبب شد مشکلات زیادی برای ترکیه ایجاد شود.

خسارت‌های اقتصادی ترکیه
این تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه با تأکید بر اینکه اقتصاد ترکیه به‌خاطر دخالت این‌ کشور در بحران سوریه متحمل خسارت‌های فراوانی شده است، اظهار داشت: یکی ازمهم‌ترین منابع درآمدی ترکیه صنعت گردشگری است. ورود آنکارا به بحران سوریه سبب شد تا این صنعت در ترکیه چرخ فعالیتش خیلی کند شود. تظاهرات و ناآرامی‌های اجتماعی اخیر در این کشور بر مشکلات صنعت گردشگری افزود به‌گونه‌ای که آمریکا و کشورهای اروپایی از شهروندان خود خواستند از سفر به ترکیه خودداری کنند. به‌علاوه؛ ترکیه محور حمل و نقل کالا بین کشورهای اسلامی، عربی و اروپایی است. آنکارا با حمایت از گروه‌های تروریستی سوریه و دخالت در بحران این کشور سبب شد تا یک فضای ناامنی در ترکیه ایجاد شود که همین فضا بر صنعت حمل و نقل کالا در ترکیه تأثیرمنفی به‌جای گذاشت.

از دست دادن بازارهای منطقه
وی افزود: سومین پیامد منفی دخالت ترکیه در بحران سوریه مربوط به از دست دادن بازارهای کالاهای ترکیه در کشورهای سوریه، لبنان و برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیح فارس است. بخش زیادی از کالاهای مورد نیاز مردم سوریه و لبنان از ترکیه تأمین می‌شد که با دخالت آنکارا در بحران سوریه و ناامن شدن این کشور؛ خط ترانزیت کالا به سوریه و لبنان از بین رفت و بازار آنها روی کالاهای ترکیه بسته شد. این مسائل سبب شد خسارت‌های سنگینی به اقتصاد ترکیه و معیشت مردم این کشور وارد شود. به‌علاوه، سیل پناهندگان سوری بر مشکلات اقتصادی ترکیه افزود. این مسائل سبب نارضایتی مردم ترکیه از عملکرد دولت‌مردان این کشور در قبال بحران سوریه شد.

پایبندی مردم ترکیه به اسلام
نعیمی در واکنش به تلاش برخی محافل رسانه‌ای مبنی بر اینکه تظاهرات مردم ترکیه حکایت از مخالفت آنان با دولتی دارد که دارای گرایش‌های دینی است؛ گفت:جامعه ترکیه یک جامعه اسلامی است واین به‌رغم تلاش‌های آتاتورک برای ایجاد یک نظام لائیک در این کشور است. درحقیقت، مردم ترکیه پایبندی خود را به اسلام همچنان حفظ کرده است به‌طوری که مهاجرین این کشور در اروپا از پایبندترین افراد به اسلام هستند. این موضوع بیانگر آن است که ترفند تغییر هویت دینی مردم ترکیه با شکست مواجه شده است. قطعاً تظاهرات اخیر مردم ترکیه جنبه دینی ندارد بلکه بیشتر به‌خاطر مسائلی است که قبلاً مطرح شد.

پذیرش اشتباه تنها گزینه آنکارا
این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سؤال "چگونه می‌توان به تظاهرات و نا‌آرامی‌های ترکیه پایان داد" گفت: دولت‌مردان آنکارا باید بپذیرند که در ارتباط با بحران سوریه دچار اشتباه شده‌اند. هرچند که پذیرش این مسئله برای آنان دشوار است ولی راهی جز این ندارند. اگر دولتی از حمایت مردمی برخوردار نباشد در برنامه‌های خود متحمل شکست می‌شود. دولت‌مردان ترکیه متوجه اشتباهات خود شده‌اند، مثلاً رئیس جمهور ترکیه در دیدار با احزاب و جناح‌های سیاسی مختلف این کشور مطالبات آنها را شنیده و پاسخ مثبت به آنها داده است. اما نخست وزیر ترکیه به‌طور ضمنی اشتباهات آنکارا را پذیرفته ولی ابتدا خواهان بازگشت آرامش به کشور است سپس در نظر دارد گامهای بعدی را برای اجرایی شدن مطالبات معترضان بردارد. به‌هرحال؛ جامعه ترکیه به کمتر از پذیرش اشتباهات از سوی دولت‌مردان آنکارا تن نخواهد داد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان