تامین آب شرب مردم شیراز ۶ ساله می‌شود


تامین آب شرب مردم شیراز 6 ساله می‌شود

خبرگزاری تسنیم: انتقال آب از خط دوم سد درودزن از جمله راهکارهای مقابله با بحران آب در شیراز است، مسئله‌ای که با وجود گذشت ۴ سال از شروع پروژه همچنان در تامین اعتبار مشکل دارد و همین امر در آینده تامین آب شرب مردم شیراز را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، افزایش دمای زمین و کاهش بارندگی‌ها سبب تغییر اقلیم و خشکیدگی در ایران شده است. اهمیت این مسئله به اندازه‌ای است که توجه مستقیم دولتمردان و از جمله معاون اول رئیس جمهور را به خود جلب کرده و اسحاق جهانگیری از نظارت مستقیمش بر پرونده‌های آب خبر داده است.

کاهش 30 درصدی بارندگی در استان فارس نسبت به سال گذشته و افزایش استفاده از سفره‌های زیرزمینی این استان را در وضعیت حساس و بحرانی قرار داده است، به گونه‌ای که بیشتر تالاب‌ها و دریاچه‌های استان خشک شده و علاوه بر مشکلات زیست محیطی تامین آب آشامیدنی مردم نیز با مشکل روبه‌رو شده است.

حل مشکل بحران آب در استان فارس به طرق مختلف از جمله انتقال آب از سدها و خلیج فارس امکانپذیر است و نمایندگان مجلس نیز بر این امر تاکید دارند. انتقال آب از سد درودزن به شیراز یکی از مواردی است که با وجود گذشت 4 سال هنوز محقق نشده است و این کندی سبب شد که جعفر قادری، نماینده مردم شیراز، تسریع این امر را با تذکر کتبی به وزیر نیرو در اسفند ماه 93 یادآوری کند.

وی معتقد است که برای رفع محدودیت‌های شدید تامین آب در شهر شیراز و روستاهای تابعه راهی جز تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز وجود ندارد بنابراین دولت باید حجم بیشتری از منابع بودجه را برای این خط پیش‌بینی و از راه‌های مختلف به این پروژه تزریق کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی از یک مسئله نگران‌کننده پرده بر می‌دارد و آن اینکه در صورتی که تا سال آینده این خط مورد بهره‌برداری قرار نگیرد از طریق چاه‌های آهکی نمی‌توان پاسخگوی رشد سریع تقاضا برای آب در شیراز بود.

به گفته نوذر جلالی، معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای استان فارس، این پروژه اعتباری معادل 3 هزار میلیارد ریال نیاز دارد اما تاکنون تنها 600 میلیارد ریال به این پروژه تزریق شده است و این کمبود اعتبار سبب شده که پس از گذشت 4 سال تنها 37 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

عنایت‌الله رحیمی، مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس، از در اولویت قرار گرفتن این طرح در سفر ریاست جمهوری به استان فارس می‌گوید و اینکه دولت 110 میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته است.

وی از انجام کارهای زیرساختی این پروژه خبر داد و گفت: در یک سال گذشته لوله‌گذاری این پروژه انجام شده و قسمتی از مسیر نیز تملک شده است بنابراین با این روند و مکلف شدن پیمانکار به افزایش ساعت کار از 10 ساعت به 20 ساعت این پروژه در سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس، درباره مشخصات فنی طرح خط دوم آبرسانی به شیراز می‌گوید این طرح برای  تامین و انتقال سه متر مکعب در ثانیه آب شرب شیراز از سد درودزن در حال ساخت بوده و  شامل 77 کیلومتر خط انتقال با لوله‌های فولادی به همراه تصفیه‌خانه به ظرفیت 3 متر مکعب در ثانیه است.

وی افزود: خط انتقال آب با لوله‌های فولادی به قطر 1400 تا 1800 میلی‌متر با تونل عبور خط لوله در حال انجام است و برای اجرای خط دوم آبرسانی به شیراز  3 مخزن بتنی ذخیره آب به ظرفیت هرکدام 20 هزار متر مکعب در سه نقطه در حال ساخت است.

آب این سد، تامین‌کننده آب شرب شهرهای مختلف از جمله شیراز است که 25 درصد کل نیاز شیراز را تامین می‌کند و با استفاده از دو خط لوله به این کلان‌شهر منتقل می‌شود. مدت زمانی که برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده بود، 48 ماه بوده است اما پس از گذشت 4 سال این پروژه باز هم نیمه تمام است و مردم شهر شیراز باید یک سال و نیم دیگر صبر کنند.

حسن فیاض‌پور، مدیرکل بحران استانداری فارس، از تحقق 30 درصد از اعتبار خشکسالی استان فارس در سال گذشته می‌گوید و اینکه این میزان تنها برای آب شرب روستاها، عشایر و تمامی شهرستان‌های استان هزینه شده است.وی همچنین از کافی بودن آب سد درودزن برای تامین آب شرب مردم شیراز خبر می‌دهد.

بنابراین اگر مسئولان همت بیشتری برای تامین اعتبار انتقال آب از خط دوم سد درودزن به شیراز داشته باشند، قطع مسلم می‌توان اعتبارات خشکسالی را در دیگر شهرستان‌ها و بخش‌هایی که نیاز بیشتری به آب است، مصرف کرد. 

قول مساعد در سفر ریاست جمهوری به استان فارس، افزایش ساعات کار کارگران این پروژه  و لزوم اتمام کار تا سال 95 همه از حساسیت بالای این موضوع خبر می‌دهد. حال اگر تامین اعتباری صورت نگیرد یا اعتبارات به صورت قطره چکانی باشد مردم شیراز با مشکلات شدید کمبود آب مواجه می‌شوند بنابراین اهمیت مسئله ایجاب می‌کند که مسئولان در تامین اعتبار، این پروژه را در اولویت قرار دهند تا مشکل آب شرب مردم شیراز نیز برطرف شود.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon