اماکن مجوزِ کنسرتِ کلهر را نداد

اماکن مجوزِ کنسرتِ کلهر را نداد

خبرگزاری تسنیم: پیروز ارجمند گفت: دفتر موسیقی از کنسرت کیهان کلهر در ایران استقبال کرد اما اماکن اجازه برگزاری این کنسرت را نداد؛ با چنین رویه‌ای که نیروی انتظامی در پیش گرفته تعامل فرهنگی با دنیا را باید تعطیل کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته مطلبی در صفحه فیسبوک کیهان کلهر منتشر شد مبنی بر این که؛ «به کیهان کلهر و بروکلین رایدر مجوز اجرای کنسرت داده نشد. این کنسرت‌ها قرار بود در همین هفته و در سالن میلاد انجام شوند».

پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، درباره عدم صدور مجوز برای کنسرت کیهان کلهر گفت: شرکتی که نماینده آقای کلهر بود از چند ماه قبل تقاضای کنسرت را به ما دادند. ما هم از این امر استقال کردیم. کیهان کلهر یکی از مشهورترین موزیسین‌های ایرانی در سطح جهان است و برای معرفی موسیقی ملی ایران به دنیا تلاش‌های بسیاری داشته است.

ارجمند ادامه داد: قرار بود اجرای کیهان کلهر در ایران بخشی از تور کنسرت‌های جهانی او به همراه گروهش باشد. این گروه در کنسرت‌هایشان رپرتواری ایرانی اجرا می‌کنند و قرار بود در این کنسرت نیز همین رپرتوار را بنوازند.

مدیر کل دفتر موسیقی با اشاره به هماهنگی‌های لازم با وزارت خارجه برای برگزاری کنسرت کلهر و آمدن نوازندگان خارجیِ همراه او به ایران،‌گفت: استعلام‌های لازم را از وزارت خارجه گرفتیم و مسائل مربوط به گرفتن ویزا برای هنرمندان انجام شد و از نظر دفتر موسیقی هم صدور مجوز برای این کنسرت بلامانع بود اما با مخالفت اداره اماکن روبه رو شدیم.

وی تاکید کرد: ندادن مجوزِ اجرا به کیهان کلهر و گروهش برای دفتر موسیقی و وزارت ارشاد قابل پذیرش نیست. مجوز ندادن به هنرمندی ایرانی که برای معرفی موسیقی ایران به جهانیان تلاش بسیار کرده از نظر ما کار درستی نیست.

ارجمند با بیان این نکته که مخالفت اداره اماکن با کنسرت کیهان کلهر را در کمیسیون هنر و معماری شورای انقلاب فرهنگی بیان کرده، گفت: یکی از بحث‌های مفصل ما در جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای انقلاب فرهنگی کنسرت‌های خارجی بود. در این جلسه من صادر نکردن مجوز برای کنسرت‌های خارجی و مخصوصا عدم صدور مجوز برای کنسرت کیهان کلهر را بیان کردم که مورد تعجب اعضای شورا هم قرار گرفت.

وی ادامه داد: این نوع نگاه و ندادن مجوز به کنسرت های خارجی با برنامه های ریاست محترم جمهور و سیاست‌گذاری‌های کلی نظام دارد که تعامل فرهنگی با دنیا را مدنظر دارند؛ منافات دارد. نیروی انتظامی باید در این باره جوابگو باشد. ما استعلام‌های لازم را از وزارت خارجه گرفته‌ایم. مکان برگزاری کنسرت هم سالن همایش‌های برج میلاد بوده که هیچ مشکلی برای اجرای کنسرت‌های موسیقی ندارد و هر ماهه کنسرت‌های بسیاری در این سالن برگزار می‌شود.

ارجمند خطاب به مسئولان نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی باید تعیین کند که در عرصه سیاست گذاری فرهنگی برنامه‌ای دارد یا نه؟ اگر در این بخش هم برنامه‌ای دارد که ما دفتر موسیقی را هم به آنها محول کنیم.

مدیر کل دفتر موسیقی گفت: گزارش این مسئله را برای ارائه به وزیر ارشاد آماده کرده‌ام و امروز برایشان ارسال می‌کنم و منتظر تعین تکلیف از سوی مسئولان بلند پایه هستم. بدون شک با روندی که نیروی انتظامی در پیش گرفته با مشکل‌های بسیاری روبه‌رو می‌شویم. با چنین رویه‌ای که نیروی انتظامی در پیش گرفته تعامل فرهنگی با دنیا را باید تعطیل کنیم.

وی افزود: این تنها باری نیست که برگزاری کنسرت‌های خارجی در ایران به مشکل برمی‌خورد؛ صدور مجوز اجرای کنسرت «جیپسی کینگز» هم در اداره اماکن مانده است. البته این تنها مواردی است که رسانه‌ای شده و موارد دیگری هم هست که صدور مجوزشان در اداره اماکن به مشکل خورده است.

ارجمند با اشاره به تعامل‌هایی که با نیروی انتظامی دارد گفت: شیوه‌نامه مشترکی بین ما و نیروی انتظامی تنظیم شد و همین نشانه تعامل ماست. ما هم به عنوان یک نهاد دولتی و سیاستگذار فرهنگی وظایفی داریم که چنین کارشکنی‌هایی از سوی اداره اماکن وظایف ما را مختل می‌کند.

مدیر کل دفتر موسیقی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آیا برای اجرای موسیقی هندی در ایران باید نوازندگان ایرانی «هندی» بنوازند؟ یا موسیقی ژاپنی را نوازندگان ایرانی باید بنوازند؟ آنها می‌گویند که موسیقی خارجی نباید وارد ایران شود. در حالی که چنین مسئله‌ای اصلا درست نیست. ما باید ارزش یابی کنیم که موسیقی مبتضل وارد نشود. موسیقی مناسب و آنچه با فرهنگ ایرانی اسلامی منافاتی ندارد، اجرایش در ایران هم بلامانع است.

ارجمند با اشاره به حضور هنرمندان ساکن خارج در ایران گفت: هنرمندان ایرانی که در خارج هستند سرمایه‌های ما هستند . اینها سال ها برای اعتلای هنر ایران کار کرده‌اند. گروهی که همراه کیهان کلهر می‌خواست به ایران بیایند ترکیبی از نوازندگان ایرانی و خارجی بود که متاسفانه با حضور این گروه هم مخالفت شد.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای حضور گروه‌های خارجی در نظر داشته گفت:‌ برای ایام عید فطر قصد داشتیم گروه‌هایی از لبنان، تونس، مراکش و عراق را به ایران دعوت کنیم. با رویه‌ای که نیروی انتظامی در پیش گرفته که با حضور گروه های خارجی مخالفت می‌کند؛ باید این برنامه را فراموش کنیم. آنها حتی با حضور گروه هایی که ترکیبی از نوازندگان ایرانی و خارجی باشند هم مخالفند.

ارجمند تاکید کرد: در زمینه سیاست‌های فرهنگی تنها بخشی که با چنین رفتاری مواجه می‌شود، موسیقی است. در سینما فیلم‌های خارجی و در تلویزیون سریال‌های خارجی همواره در ایران پخش شده‌اند و مشکلی هم در این زمینه وجود نداشته است. چرا باید با موسیقی این رفتار را داشته باشیم.

مدیر کل دفتر موسیقی تاکید کرد: در زمان حضرت امام(ره) و پس از آن در زمان مقام معظم رهبری، بخشی از فرهنگ خارجی که متناسب با فرهنگ ما بوده و مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی نیست را مورد استفاده قرار داده‌ایم.

ارجمند در پایان صحبت‌هایش درباره حضور کلهر در ایران گفت: علاقه مندیم ایشان بیاید. ما برای برگزاری کنسرت ایشان تمام هماهنگی‌های لازم را داشتیم اما متاسفانه کارشکنی‌ها از سوی نیروی انتظامی بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران