واکنش فعالان محیط زیست و رسانه‌ها به خاکبرداری در دشت میشان همدان


واکنش فعالان محیط زیست و رسانه‌ها به خاکبرداری در دشت میشان همدان

خبرگزاری تسنیم: جمعیت هلال احمر همدان در روزهای گذشته اقدام به خاکبرداری مقابل پایگاه امداد کوهستان در دشت میشان همدان کرده بود که با واکنش رسانه‌ها و فعالان محیط‎زیست مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، با فرارسیدن روز جهانی و هفته محیط زیست اتفاقاتی دلخراشی برای محیط زیست استان همدان رخ داد که دل مردم، رسانه‎ها و فعالان محیط زیست را به درد آورد.

قطع هزار درخت در شهرستان بهار یکی از وقایعی بود که سبب تعجب و نگرانی مردم و فعالان زیست محیطی استان همدان شده بود، قطع هزار درخت در شهرستان بهار فارغ از وجود مشکلات آب در این منطقه، آسیبی جدی به تنوع زیستی این منطقه وارد می‏کند.

آتش‌سوزی در جنگل‎های ایلام، گلستان، مازندران و کرمانشاه در روز جهانی محیط زیست، برگ سیاه و خاکستری رنگی را در دفتر خاطرات روز جهانی محیط زیست سال 94 بر جای گذاشت که باید اقرار کرد این مسائل به ندرت از اذهان عمومی پاک می‎شود.

اما در یکی دو روز گذشته مسئله جدیدی از سوی رسانه‎ها به سر تیتر اخبار تبدیل شد که در ابتدا باور ایجاد فاجعه‌ای بزرگ به وجود می‎آمد ولی پس از بررسی مشخص می‌شود که تنها یک هیاهوی رسانه‎ای بوده و اصل قضیه چیز دیگری است.

جمعیت هلال احمر استان همدان در روزهای گذشته اقدام به خاکبرداری مقابل پایگاه امداد کوهستان خود کرده که این امر سبب نگرانی فعالان محیط زیست و رسانه‎های استان نیز شده بود.

نگرانی تا حدی افزایش یافته بود که فعالان محیط زیست و برخی مدیران نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و آن را تخریب طبیعت میشان دانستند و همین امر سبب شد تا اصل قضیه یعنی ایجاد پایگاه امداد کوهستان برای یاری رساندن به کوهنوردان و طبیعت‎گردان در حاشیه قرار گرفته و مورد نقد قرار گیرد.

در صورتی که عملیات ساختمانی پایگاه امداد کوهستان در سال 92 به اتمام رسیده و این خاکبرداری به منظور ایجاد زیرزمین برای نگهداری تجهیزات، محوطه‎سازی و درخت‏کاری بوده است.

البته باید به رسانه‎ها و فعالان محیط زیست استان همدان نیز حق نگرانی داد چراکه در گذشته به بهانه‎های توسعه طبیعت بکر دشت میشان با تخریب و تغییر مواجه شده است، از این این دوست‏‎داران طبیعت در قبال این مسئله نیز واکنش نشان داده و به دنبال حفظ طبیعت بودند.

پایگاه امداد کوهستان یکی از نیازهای دشت میشان همدان محسوب می‏ شود چراکه در طول سال کوهنوردان و طبیعت‎گردان بسیاری در این منطقه حاضر شده و گاهی نیازمند خدمات امدادی هستند.

در کنار توسعه صورت گرفته در دشت میشان همدان باید به این مسئله نیز توجه شود که وجود پایگاه امداد کوهستان نیازی است که نمی‎توان به راحتی از کنار آن گذشت.

متاسفانه در گذشته طبیعت بکر دشت میشان به سبب توسعه گردشگری و ساخت و سازهای صورت گرفته  دستخوش تغییر شده و شاید اگر روال به همین منوال ادامه داشته باشد نسل‌‎های آینده دشت میشانی نخواند داشت.

این روزها که مسئله حفاظت از محیط زیست به عنوان یکی از مهمترین مسائل از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده و دولت تدبیر و امید نیز حفاظت از محیط زیست را به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی خود قرار داده انتظار می‏ رود مدیران و مسئولان استان همدان نیز همسو با این سیاست‌ها گام برداشته و در راستای حفظ و احیا محیط زیست همدان که زمانی زبانزد کشور بود اقدام کنند.

مدیران استان همدان معتقدند که در حد توان خود از محیط زیست و طبیعت استان همدان حفاظت کرده‌اند اما انتظار از آنها بیشتر از این بوده و نیاز است تا با بهره‎گیری از ظرفیت سمن‎های فعال در حوزه محیط زیست از این نعمت‎های خدادادی حراست و حفاظت کند.

حفظ طبیعت دشت میشان نیازمند شکل‎گیری تعاونی مردمی - دولتی است

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان در گفت‎وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه منطقه دشت میشان برای مدیریت نیازمند شکل‎گیری تعاونی یا کمیته‎ای مردمی - دولتی است، اظهار داشت: منابع طبیعی اجازه دست‎اندازی و تخریب دشت میشان را به برخی زیاده‎خواهان نداده است.

محمدرضا همتی با اشاره به اینکه از حساسیت رسانه‎ها نسبت به مسائل زیست محیطی باید تقدیر کرد چراکه اداره کل منابع طبیعی را کمک می‏ کند، عنوان کرد: بسیاری از اتفاقات قرار بود برای دشت میشان بیفتد که با مقابله و ایستادگی اداره کل منابع طبیعی عملیاتی نشد.

وی تصریح کرد: برای نمونه باید اعلام کرد که مجتمع تله کابین گنجنامه نزدیک به 8.5 هکتار از اراضی دشت میشان را برای اجرای تاسیسات و زیرساخت‌های خود طلب کرده بود که تنها با 2.5 هکتار از آن موافقت شد.

همتی با اشاره به اینکه همچنین از شرکت تله کابین گنجنامه خواسته شد تا تاسیسات خود را که در چمن ایجاد کرده بود خارج کند، عنوان کرد: همچنین شرکت تله کابین گنجنامه تقاضای واگذاری چمن را کرده که با آن مخالفت شد، اگر این اطمینان وجود داشت که شرکت تله‌کابین چمن دشت میشان را به همان حالت حفظ می‎کند چمن را واگذار می‏کردیم ولی این نگرانی وجود داشت که به سبب مسائل اقتصادی حراست از چمن آنچنان که باید صورت نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه با بسیاری از کارهایی که قرار بود آنجا انجام شود مخالفت کردیم، بیان کرد: باید منطقه را مدیریت کرد که از وضعیت فعلی خارج نشود و برای این کار نیاز است تا تعاونی یا کمیته‎ای با مشارکت مردم، فعالان محیط زیست و دولت تشکیل شود چراکه بدون همکاری این بخش‎ها حراست از دشت میشان دشوار است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان درباره اتفاقات رخ داده در زمینه پایگاه امداد کوهستان جمعیت هلال احمر استان همدان نیز گفت: قرار بود جمعیت هلال احمر در یک محدوده چهار دیواری به میزان 450 متر که قبلا به آنها واگذار و در آن ساخت و ساز انجام شده، پایگاه امداد و نجات کوهستان ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در این زمینه مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: اما جمعیت هلال احمر همدان برای اینکه محل عبور خود را به سایت پایگاه مرتب کند و فضایی برای درختکاری ایجاد کند اقدام به 200 متر خاکبرداری کرده که این اقدام قانونی نبوده و شرایط بافت خاک منطقه را تحت تاثیر قرار می‏‌داد.

وی با اشاره به اینکه خاکبرداری صورت گرفته باید به حالت قبلی خود بازگردد، عنوان کرد: کوهنوردان و دوستداران طبیعت به این مسئله حساس شدند ولی باید این مسئله را در نظر گرفت که وقتی توسعه‎ای در منطقه شکل می‎گیرد نیازمند برخی الزامات بوده و نمی‏ توان آنها را نادیده گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با اعلام اینکه برای جمعیت هلال احمر استان همدان در دادگاه پرونده تشکیل شده است، تاکید کرد: در روزهای آینده که خاکبرداری صورت گرفته به جای خود بازگردد این مشکل نیز حل شده و جاری نگرانی ندارد.

هلال احمر طبیعت میشان را تخریب نکرده است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان نیز در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: احداث پایگاه کوهستان کاری عام‎المنفعه بوده و برخی با سخنان غیرکارشناسی و سیاسی به دنبال ایجاد حاشیه هستند.

بهروز کارخانه ای اظهار داشت: پایگاه امداد و نجات کوهستان دشت میشان همدان در سال 90 با تشخیص مدیران منابع طبیعی، تربیت بدنی و هلال احمر وقت نیاز شناخته شده و زمینی به مساحت 225 متر در دشت میشان که به صورت متروکه بود برای ساخت پایگاه در اختیار جمعیت هلال احمر قرار می‏ گیرد.

وی با بیان اینکه سال 92 ساختمان پایگاه امداد کوهستان هلال احمر همدان در دشت میشان احداث شده و به اتمام رسیده است، گفت: یک سانتیمتر خارج یا بیشتر از محدوده زمینی که به هلال احمر برای ساخت این پایگاه واگذار شده، ساخت و ساز صورت نگرفته است.

کارخانه ای با اشاره به اینکه برخی رسانه‌ها از سخنان مقام معظم رهبری در اسفند سال گذشته در زمینه تخریب محیط زیست برای این موضوع استفاده کرده‌اند، عنوان کرد: از این رو از دفتر مقام معظم رهبری در این زمینه استفتائی صورت گرفت که ایشان در پاسخ فرمودند این گونه امور تابع قوانین و مقررات مربوطه است.

وی تصریح کرد: براساس قانون ایجاد پایگاه امداد در نقاط کوهستانی باید صورت گیرد تا جان انسان‎ها را حفظ کنیم، از این رو ساخت این پایگاه براساس قانون بوده و تخریبی در طبیعت صورت نگرفته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان با اشاره به اینکه زیرساخت‌های متنوعی از جمله کمپ کوهنوردان، غذاخوری، پیست اسکی، مسجد و یادمان شهدا وجود دارد، گفت: وجود این امکانات ضرورت ایجاد پایگاه امداد کوهستان را ایجاد کرده است.

وی با اعلام اینکه امدادگران جمعیت هلال احمر استان همدان در گذشته هم در این این منطقه به حادثه‎دیدگان خدمات ارائه می‎کردند، تاکید کرد: اما امدادگران به سبب نبود پایگاه امداد در مسجد و مجتمع تله کابین مستقر می‏شدند.

کارخانه ای با اشاره به اینکه این پایگاه برای استقرار امدادگران جمعیت هلال احمر و اسکان اضطراری در صورت نیاز پیش ‏بینی شده است، گفت: در 15 ماه گذشته 44 فقره حادثه در منطقه الوند صورت گرفته و به 80 نفر نیز امدادرسانی شده که این مسئله نیاز به ایجاد پایگاه را نشان می‏ دهد.

وی با تاکید بر اینکه نجات جان انسان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: متاسفانه در روزهای گذشته مقداری کم لطفی از سوی برخی رسانه‎ها و مدیران نسبت به این مسئله صورت گرفته و از این رو آمادگی داریم تمام خبرگزاری‌ها و رسانه‌های استان برای بازدید از این پایگاه در منطقه حاضر شوند و اگر یک سانتیمتر بیشتر ساخت و ساز شده باشد پاسخگو هستیم.

کارخانه ای با اشاره به اینکه برخی از روی مسائل سیاسی و اغراض شخصی نسبت به این مسئله موضع گرفتند، عنوان کرد: اگر این افراد دلسوز طبیعت میشان هستند چرا دو سال گذشته که واگذاری زمین و ساخت این پایگاه مصوب شد موضع نگرفتند.

وی درباره خاکبرداری صورت گرفته در مقابل پایگاه امداد کوهستان دشت میشان نیز گفت:  از طریق این خاکبرداری به دنبال ایجاد زیرزمین در پایین پایگاه هستیم تا بتوانیم تجهیزات را در این محل نگهداری کنیم و سپس این منطقه پوشش داده می‏‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان تاکید کرد: جمعیت هلال احمر همدان نه تنها به دنبال تخریب این منطقه نبوده بلکه با درخت‎کاری‎های خود در این منطقه می ‏خواهد فضای بهتری را از نظر پوشش گیاهی ایجاد کند.

گزارش از سعید شاهسوند

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon