۸ شرکت اروپایی به دنبال سرمایه‌گذاری در پروژه پالایشگاهی سیراف ایران هستند

8 شرکت اروپایی به دنبال سرمایه‌گذاری در پروژه پالایشگاهی سیراف ایران هستند

خبرگزاری تسنیم: مدیر شرکت زیرساخت‌های پالایشگاه‌های سیراف در گفتگو با رویترز عنوان کرد که ۸ شرکت اروپایی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این پروژه عظیم پالایشگاهی هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک مقام ایرانی روز گذشته در گفتگو با رویترز گفت که همزمان با تلاش کشور برای افزایش ظرفیت پالایشگاهی خود و کاهش وابستگی به واردات، هشت شرکت اروپایی به دنبال سرمایه‌گذاری در پروژه 2.8 میلیارد دلاری پالایشگاه سیراف در ایران هستند.

رویترز در ادامه گزارش داد که ایران - که پنجمین تولید کننده بزرگ نفت در مجموعه اوپک است - منابع عظیم نفت و گاز دارد اما فاقد ظرفیت (کافی) پالایش است که باعث شده است این کشور به میزان بسیار زیادی به واردات این محصولات متکی باشد.

علیرضا صادق‌آبادی، مدیر شرکت زیرساخت‌های پالایشگاه‌های سیراف با اشاره به تلاش ایران برای خودکفایی به رویترز گفت: «این پروژه برای وضعیت کنونی طراحی شده است».

«البته با رفع تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی بیشتری به سرمایه‌گذاری در ایران علاقه‌مند می‌شوند».

وی گفت که یک شرکت آسیایی، که نامی از آن به میان نیاورد، و یک شرکت ایرانی با یکدیگر بر روی بخش‌های خاصی از این پالایشگاه همکاری خواهند داشت.

صادق‌آبادی افزود: «ما از بین هشت شرکت اروپایی آن‌هایی را انتخاب خواهیم کرد که خواهان مشارکت هستند». وی از ذکر نام این شرکت‌ها خودداری کرد.

قرار است پروژه پالایشگاه سیراف برای پالایش و فرآوری 480 هزار بشکه نفت در روز، طی 38 ماه آینده (حدود سه سال) تکمیل شود. به گفته صادق‌آبادی هشت واحد پالایشگاهی از سوی شرکت‌های خصوصی با استفاده از منابع مالی خود آن‌ها ساخته خواهند شد.

وبگاه خبری وزارت نفت ایران - شانا - اخیرا به نقل از بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نوشت: «با ساخت پالایشگاه‌های سیراف، گام مهمی برای جلوگیری از خام‌فروشی (نفت و میعانات گازی) برداشته خواهد شد».

صادق‌آبادی در ادامه گفت که پالایشگاه سیراف ظرفیت فرآوری 270 بشکه نفتا، 30 هزار بشکه گاز مایع، و 40 هزار بشکه کروزن را خواهد داشت.

به گفته وی حدود 60 درصد میعانات گازی سیراف به نفتا که دارای ارزش افزوده بیشتری است تبدیل خواهند شد، ماده‌ای که از آن برای تولید محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود.

وی افزود: «تقاضا برای نفتا در حال افزایش است و پروژه سیراف قادر به تولید نفتای بیشتر برای صادرات به بازارهای مواد شیمایی در آسیا خواهد بود».

صادق‌آبادی افزود: «طرح ایران به دنبال فروش محصولات پالایش‌شده در بلند مدت است ... که باعث ایجاد اشتغال در کشور همچنین کمک به اقتصاد ما می‌شود».

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان