محمدیان: آقای فیاضی اگر جای فانی بودید می‌توانستید تمام مشکلات را حل کنید؟

محمدیان: آقای فیاضی اگر جای فانی بودید می‌توانستید تمام مشکلات را حل کنید؟

خبرگزاری تسنیم:معاون پژوهشی وزارت آموزش‌وپرورش گفت:‌ استیضاح به نفع نظام تعلیم و تربیت نیست. نمایندگان طراح استیضاح اگر هم‌اکنون به جای وزیر آموزش و پرورش بودند آیا می‌توانستند تمام مشکلاتی را که امروز مطرح می‌کنند را حل کنند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در خصوص استیضاح وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر به عنوان فردی که 31 سال در آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، نظر خود را بگویم، این است که آموزش و پرورش همواره رو به رشد بوده و در دو سال اخیر نیز حرکت‌ها در این وزارتخانه رو به رشد است.

وی افزود: در برخی مواقع آنچه که اتفاق می‌افتد تمام آرزوی ما نیست چرا که امکانات کشور محدود است. دولت از اعضای کابینه خود حمایت می‌کند و نسبت به آموزش و پرورش نظر پشتیبان دارد.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلم در آموزش و پرورش رکن اصلی است، گفت: باید توجه داشت که رضایت شغلی غیر از تأمین رفاه معلمان است. شاید فردی کار و مسئولیتی را انتخاب کرده  باشد که به لحاظ مالی مزایای چندانی برای وی نداشته باشد اما این شغل را می‌پذیرد. در بحث معلمان نیز شاهد این موضوع هستیم.

حجت الاسلام محمدیان با طرح این پرسش که آیا وزارت آموزش و پرورش مسئولیت مستقیم توزیع منابع را در اختیار دارد یا دستگاه‌هایی هستند که اعتبارات را تصویب و در اختیار این وزارتخانه قرار می‌دهند، عنوان کرد: آموزش و پرورش از قبل از انقلاب از نگاه متفاوت رنج می‌برده و برنامه‌ریزان و بودجه‌ریزان کشور در سخنان خود بر اهمیت آموزش و پرورش تأکید داشته‌اند اما در عمل برای حل مشکلات این وزارتخانه پیگیری‌های لازم را انجام نمی‌دادند.

وی ادامه داد: نظام مالی در دولت این چنین نیست که براساس چانه‌زنی بتوان اعتبار بیشتری را گرفت. دولت و سازمان برنامه و بودجه باید اولویت‌ها و نیازهای اساسی کشور را تشخیص بدهند هم اکنون آموزش، سلامت و امنیت سه اولویت اصلی جامعه است بنابراین دولت باید توجه ویژه‌ای را به آن داشته باشد و دولت بر اساس این اولویت‌ها لایحه بودجه را به مجلس پیشنهاد داده و مجلس آن را تصویب می‌کند.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش افزود: تأمین منابع برای نهادهای مختلف باید براساس قاعده و ضابطه باشد اگر دولت بخواهد برای تأمین منابع بیشتر برای یک وزارتخانه مجبور به چاپ اسکناس باشد این موضوع تبعات منفی را به همراه داشته و مجلس نیز آن را قبول نمی‌کند. آیا دولت‌ها آزاد هستند که هر میزان عدد و رقم را در بودجه بیاورند؟

محمدیان تصریح کرد: برای بودجه کشور سقف مشخصی را داریم البته دولت می‌تواند هزینه‌های غیرضروری را حذف کند اما نمی‌تواند از هزینه‌های ضروری بکاهد و آموزش و پرورش جزو هزینه‌های ضروری کشور است. در سال 93 دولت تمام اعتبارات مصوب مجلس در بودجه را به آموزش و پرورش اختصاص داد و علاوه بر آن 10درصد نیز بیشتر اختصاص داد اما نیاز آموزش و پرورش بیشتر از این موارد است. مجلس و دولت باید برنامه اصولی داشته باشند تا بتوانیم در عرض چند سال فاصله میان معلمان با سایر کارمندان دولت را کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: اصل 30 قانون اساسی تأکید دارد که آموزش و پرورش در کشور رایگان است اما طبق قانون مصوب مجلس، اجازه اعطای مجوز برای تأسیس مدارس غیردولتی فراهم شده است یعنی اگر خانواده‌ای بخواهد می‌تواند برای تحصیل فرزندان خود هزینه کند و این موضوع مانعی ندارد. برهمین اساس سال گذشته آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه بود از همین رو از ظرفیت بخش خصوصی برای اداره مدارس دولتی استفاده کردیم اما این طرح خودگردان کردن مدارس نبود.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: براساس این طرح آموزش و پرورش از نیروی انسانی موجود در مدارس غیردولتی خرید خدمت آموزشی کرد.

محمدیان افزود: استیضاح حق نمایندگان مجلس است و نباید به این موضوع معترض بود اما بنده معتقدم که استیضاح به مصلحت دستگاه تعلیم و تربیت نیست. آیا منابع خاصی به آموزش و پرورش تزریق شده که با استفاده از آن بتوانیم مدیریت بهتری را در این وزارتخانه داشته باشیم یا اینکه در شرایط فعلی نیاز داریم باهمکاری یکدیگرموانع و مشکلات را از پیش راه برداریم.

وی بیان کرد: از آقای فیاضی به عنوان سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این سوال را داریم که اگر ایشان هم‌اکنون وزیر آموزش و پرورش بود آیا می‌توانست تمام مشکلاتی را که امروز مطرح می‌کند حل کند؟

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon